15 تن از زائران خراسان رضوی همچنان مفقودند

معاون هماهنگی امور زائران خراسان رضوی درباره آخرین آمار فوتی‌های خراسان رضوی گفت: 82 نفر از استان خراسان رضوی فوت شدند و 15 نفر نیز مفقودند که از مفقودی‌های استان، سه نفر مشهدی و پنج نفر نیشابوری هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسن واحدی امروز 26 مهرماه در نشست خبری، اظهار کرد: فرهنگ میزبانی در استان ما بسیار ضعیف است و یکی از مشکلات در حوزه زیارت همین فرهنگ میزبانی از زائر است که در این زمینه رسالت سنگینی بر عهده ماست، لذا باید مجاوران، به زائران امام رضا(ع) با نگاه دیگری خدمت کنند و این خدمت نوعی وظیفه تلقی شود.

وی با بیان اینکه به زودی کارگروه اقتصادی زیارت تشکیل می‌شود یادآور شد: این کارگروه به ریاست مشاور اقتصادی استاندار خراسان رضوی راه‌اندازی خواهد شد. با توجه به اینکه موضوع گردش مالی در بخش زیارت بالاست و سالانه 2500 میلیارد تومان زائران در مشهد هزینه می‌کنند این درآمد باید مدیریت شود، اکنون مدل اجرایی مشخصی برای اقتصاد زیارت وجود ندارد که باید تهیه شود.

معاون هماهنگی امور زائران خراسان رضوی، با اشاره به اینکه سال گذشته 260 هزار زائر پیاده به مشهد آمدند، افزود: دو محور قوچان و نیشابور از جمله ورودی‌های پرتردد برای زائران پیاده هستند که باید مورد برنامه‌ریزی قرار گیرند تا جاده مخصوص برای زائران پیاده احداث شود؛ در محور نیشابور تا ملک‌آباد پیش‌بینی شده است که 45 کیلومتر جاده زیارت احداث شود.

واحدی ادامه داد: در حال حاضر تا روز گذشته 6 کیلومتر از این جاده برای زائران پیاده، آسفالت شده است و تا 28 صفر 22 کیلومتر از این جاده آسفالت خواهد شد، همچنین جاده فعلی قوچان نیز 15 کیلومتر تعریض شده است و از هر طرف یک باند به این جاده اضافه می‌شود که برنامه‌ریزی شده است این جاده از گلبهار تا مشهد 40 کیلومتر تعریض شود.

وی عنوان کرد: زائرانی که قصد دارند بخشی از مسیر را پیاده و بخشی را سواره به مشهد بیایند می‌توانند از پایگاه‌های محور نیشابور، فریمان و قوچان به زائران پیاده بپیوندند. سامانه ثبت‌نام زائران پیاده از دیروز راه‌اندازی شده است و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به آدرس http://www.zaerin8.com در این سامانه ثبت‌نام کنند.

معاون هماهنگی امور زائران خراسان رضوی درباره بودجه زیارت تصریح کرد: حدود یک ماه پیش طرح توسعه کمی و کیفی زیارت به تصویب نهایی رسید و در گروه اسناد توسعه استان قرار گرفت، این سند متشکل از 10 راهبرد، 39 سیاست، 160 برنامه و 825 پروژه برای یک افق پنج ساله خواهد بود که از ابتدای سال 95 آغاز می‌شود.

واحدی افزود: مهمترین طرح اجرایی که در پیش رو داریم طرح مبدا به مبدا است که مجری این طرح سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به اضافه بخش خصوصی که انجمن دفاتر خدمات مسافرتی است، می‌باشد. این طرح برای افق پنج ساله تدوین شده که در ابتدا برای 9 استان و دو کشور خارجی اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با کمک بخش خصوصی در این طرح، زیارت گروهی رقم خواهد خورد تا در آن زائران تنها دغدغه زیارت داشته باشند و از دغدغه مکان، تغذیه و سایر موارد فارغ شوند. سازمان تبلیغات اسلامی استان 200 روحانی را برای این طرح آموزش می‌دهد.

معاون هماهنگی امور زائران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در طرح مبدا به مبدا به مسافرانی که در این طرح هستند کارت زائر داده می‌شود که از تخفیف در خرید سوغات، بخش حمل‌‎ونقل و سایر موارد نیز برخوردار می‌شوند، این طرح با کمک 240 شرکت خدمات مسافرتی صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: رویکرد اصلی ما در طرح مبدا به مبدا این است که ورود زائر به مشهد در طول سال صورت گیرد و تنها در ایام پیک نباشد که در این صورت حدود 50 تا 60 درصد در ایام غیرپیک به مسافران تخفیف داده می‌شود تا زیارتی آسان و ارزان رقم بخورد.

واحدی درباره آخرین آمار فوتی‌های خراسان رضوی در فاجعه منا اظهار کرد: 82 نفر از استان خراسان رضوی فوت شدند و 15 نفر نیز مفقود هستند که از مفقودی‌های استان سه نفر مشهدی و پنج نفر نیشابوری هستند.

معاون هماهنگی امور زائران خراسان رضوی درباره شناسایی هویت مفقودان اظهار کرد: نمونه‌برداری از خانواده‌های مفقودین انجام گرفته است، کل اسناد به یک سی دی تبدیل شده و به عربستان ارسال شده است تا تطبیق هویت مفقودان انجام شود.

وی عنوان کرد: اگر تمایل به دفن مفقودان در عربستان نباشد و اجساد قابل انتقال به استان باشند، انتقال انجام خواهد شد.

واحدی با اشاره به پرداخت غرامت به خانواده‌های جانباختگان حادثه منا افزود: برای هر نفر 250میلیون ریال علی‌الحساب توسط شرکت بیمه پرداخت شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار