در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ایران در کنفرانس مونیخ به عنوان مولد امنیت در دنیا مطرح شد

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و امور بین‌المللی وزارت خارجه و کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ پرداختند.

ایران در کنفرانس مونیخ به عنوان مولد امنیت در دنیا مطرح شد

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ امشب 26 مهر در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مصطفی ترک زهرانی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه و سعد الله زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


 کنفرانس امنیتی مونیخ کنفرانسی هم وزن با کنفرانس لائوس است

ترک زهرانی در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که بحران سوریه در کنفرانس مونیخ به چه نتیجه‌ای دست یافت گفت: کنفرانس امنیتی مونیخ نهادی هم وزن با کنفرانس لائوس است البته با این تفاوت که کنفرانس امنیتی مونیخ به بحث‌های امنیتی دنیا و کنفرانس لائوس مرتبط با بحث‌های اقتصاد بین‌الملل است.

وی افزود: برای  اولین بار توانستیم که مسئولین این کنفرانس را متقاعد کنیم که اگر قرار است درباره تولید امنیت در دنیا صحبت کنند آن‌ها نمی‌توانند این کار را بدون ایران انجام بدهند.

رئیس مطالعات سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه با بیان این که کنفرانس مونیخ را باید به ایران بیاوریم تا نشان دهیم که ایران نه تنها عاملی برای تولید امینت در دنیا نیست بلکه تولیدکننده امنیت محسوب می‌شود ادامه داد: تولید امنیت از دو زاویه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد توجه است.

 ترک زهرانی با بیان این که امنیت به لحاظ نرم‌افزاری بسیار حائز اهمیت است بیان کرد: زیرا در این نوع از امنیت به دنبال تولید اندیشه و فکر برای امنیت جهانی هستیم.

 ایران در مباحث بین‌المللی و امنیتی از حیث گفتمانی دست برتر را دارد

وی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران از حیث گفتمانی در مباحث بین‌المللی و امنیتی دست برتر را دارد اظهار داشت:از این زاویه کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران می‌تواند مقدمه‌ای برای کنفرانس سال‌های بعدی باشد.

رئیس مطالعات سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه با بیان این کنفرانس امنیتی تهران زیربنا و ایده‌های جدیدی خواهد داشت خاطر نشان کرد: فلسفه اصلی این است که ایران به عنوان مولد امنیت برای دنیا مطرح شود.

ترک زهرانی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که طرح ایران در این کنفرانس چه بوده است گفت: ایران در مجموعه‌های قبلی به عنوان تهدید مطرح می‌شد این در حالی است که در این مرحله از این مسئله بیرون آمده است لذا ما ایده امنیت به دنیا می‌دهیم.

وی با اشاره به این که باید بدانیم طرح‌ها و ایده‌های طرف مقابل چیست افزود: از سوی دیگر باید ایده‌های خود را عنوان کنیم.

رئیس مطالعات سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه ادامه داد: دنیا و غرب فکر نکند مسائل و ناامنی‌های منطقه‌ای محدود به این منطقه است.

ترک زهرانی با اشاره به این که تولید ناامنی در منطقه محصول بد عملکرد بازیگران بین‌المللی است گفت: در این کنفرانس  به طرف‌های غربی  گفتیم که باید به لحاظ متدلوژی باید مشخص کنند اولویت‌های امنیتی چگونه انتخاب می‌کنند.

وی با بیان این که در شناخت و معرفی تهدیدات بین‌المللی نمی‌توانیم گزینش کنیم بیان کرد: اکنون غربی‌ها بر بحث سوریه متمرکز شده‌اند لذا در بحث‌های گزینشی مسائل زیادی مطرح است.

رئیس مطالعات سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه با اشاره به این که چرا غربی‌ها به بحرین و یمن توجه نمی‌کنند گفت: مگر مردم یمن و بحرین انسان نیستند که به آن‌ها توجهی ندارند.

سعدالله زارعی در ادامه برنامه در پاسخ به این سؤال که کنفرانس مونیخ تا چه حد به موفقیت دست یافته است گفت: در این کنفرانس مباحث مقدماتی برای برگزاری کنفرانس فوریه در مونیخ مطرح شده است.

وی با اشاره به این که در گذشته در برخی از کشورها این کنفرانس برگزار شد گفت: در این شرایط مباحث جدی پیرامون مسائل اساسی مطرح شده است.

 گفتمان با ایران باید از یک گفتمان امنیتی عبور کرده و به یک گفتمان سیاسی تبدیل شود

وی ادامه داد: برگزاری اجلاس مقدماتی در ایران به معنی پذیرش این نکته بود که گفتمان با ایران باید از یک گفتمان امنیتی عبور کرده و به یک گفتمان سیاسی تبدیل شود که به اعتقاد بنده نفس برگزاری این اجلاس در تهران این فضا را به وجود آورده است.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ای ادامه داد: انقلاب اسلامی و تفکر حضرت امام (ره) که این انقلاب و نظام بر اساس این تفکر به وجود آمده اساساً همیشه امنیت زا و امنیت افزا بوده و حضرت امام (ره) نیز فرمودند که جهان یک جهان امن تر برای محرومین و مستضعفین باشد و از پیکره استکبار خارج شوند بنابراین تا هم اکنون نیز سیاست جمهوری اسلامی ایران امنیت افزا بوده و همواره تلاش کرده که یک امنیت بهتری به وجود آورد.

 مسیر ایجاد امنیت در جهان را مبازره همه‌جانبه با تفکر استکباری می‌دانیم

زراعی تصریح کرد: کماکان این امنیت برای محرومین در مبارزه با استکبار و تفکر استکباری دیده شده و از این پس هم قطعاً ما مسیر ایجاد امنیت در سطح جهان را در چارچوب یک مبارزه فراگیر و همه‌جانبه با نظام و تفکر استکباری می‌دانیم.

وی ادامه داد: بنده معتقدم این که دنیا نگاهش نسبت به جمهوری اسلامی ایران از یک نگاه ضد امنیتی به یک نگاه همراه امنیتی تبدیل شده است یک تعبیر غیر دقیق است چرا که اعتقاد بنده این است که آن‌ها از اول هم می‌دانستند که  نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال این است که در دنیا اشغالگری نباشد ضمن این که در کنار این مسئله ما شاهد مبارزه جمهوری اسلامی ایران با پدیده تروریسم در دنیا هستیم.

این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای درباره این که آیا وزیر خارجه آلمان که بعد از ایران ، قرار است به عربستان برود حامل پیام خاصی است اظهار داشت: وقتی ما به وزیر خارجه آلمان می‌گوییم که چرا شما در گزینش مسائل موضوع عربستان، یمن و منا را نگاه نمی‌کنید در واقع پیام خود را به آن‌ها منتقل می‌کنیم که آن‌ها نیز قطعاً این مسائل را با عربستان در میان خواهند گذاشت.

 غربی‌ها معتقدند که اگر ایران و عربستان هم اندیشی نداشته باشند مسائل منطقه حل و فصل نخواهد شد

وی اظهار داشت: غربی‌ها تاکید دارند که اگر قرار است امنیت در منطقه برقرار شود ایران و عربستان که دو ستون برقراری امنیت در منطقه هستند باید باهم هم‌اندیشی داشته باشند و تا زمانی که این موضوع حاصل نشود مسائل منطقه نیز حل و فصل نخواهد شد اما ما و عربستان نیز نگاه خودمان را داریم.

سیاست خارجی ما بر اساس سیاست امنیتی ملی ما است

در ادامه این گفتگو ترک زهرانی مدیر کل دفتر مطالعات سیاست امورخارجه درباره این که آیا راهبرد وزارت خارجه بعد از توافق وین در منطقه ضعیف بوده است یا خیر گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران جزء معدود کشورهایی است که با سیاست امنیت ملی ما یکی است به این معنی که مجموعه‌های نظام داخل کشور در کنار بدنه دیپلماسی با مسائل را جلو می‌برند بنابراین اگر جایی نقطه قوت و یا ضعفی وجود داشته باشد یک نهاد به تنهایی مسئولیت آن را بر عهده نخواهد داشت.

زراعی تحلیلگر مسائل منطقه در پاسخ به همین سؤال اظهار داشت: در سطح منطقه جمهوری اسلامی ایران در پرونده‌های منطقه‌ای به عنوان یک بازیگر فعال شناخته می‌شود و هیچ‌وقت نقش جمهوری اسلامی ایران را یک نقش منفعل ارزیابی نمی‌کنند.

 سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه یک سیاست قابل قبول است

وی با بیان این که سیاست ما در منطقه بر اساس یک رویکرد عزت زا است در حالی که عربستان یک رویکرد سلطه‌جویی را در منطقه دنبال می‌کند تصریح کرد: بر این اساس اگر ما یک نگاه منصفانه ای به موضوع داشته باشیم سیاست جمهوری اسلامی ایران را یک سیاست قابل قبول خواهیم دانست.

 طرف مقابل نپذیرفت که نماینده دولت سوریه در کنفرانس حضور داشته باشد

در بخش دیگری از این گفتگو ترک زهرانی مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه در خصوص چرایی عدم دعوت از نماینده سوریه و روسیه در این کنفرانس اظهار داشت: ما برای برگزاری این کنفرانس تنها 6 هفته وقت داشتیم لذا یکی از مسائل دخیل در این موضوع مسئله زمان بوده است.

وی ادامه داد: ما به دلیل این که رابطه سیاسی با آمریکا نداریم نخواهیم که نماینده این کشور در کنفرانس حضور داشته باشد و از طرف دیگر نیز  طرف مقابل در بحث آمدن نماینده کشور سوریه مقداری مشکل ایجاد کرده بود و در خصوص عدم حضور نماینده روسیه در این کنفرانس باید بگویم که بیشتر مسئله زمان مطرح بود.

در تکمیل اظهارات ترک زهرانی زارعی اظهار داشت: این دعوت‌ها با توافق ایران و آلمان باید اتفاق می‌افتاد که بر این اساس ایران از قبول نمایندگان یک سری از کشورها سر باز زد و از طرف دیگر نیز کشور آلمان حضور برخی از کشورها را در این کنفرانس قبول نکرد.

وی تصریح کرد: با توجه به این که برگزاری این کنفرانس بر اساس توافق است لذا انتظارها و همکاری‌هایی را در این راستا می‌طلبد.

انتهای پیام/
برچسب ها: گفتگو ، کنفرانس ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار