در بی‌احترامی به مجروحان ایرانی تعمدی نبوده/ پایان نمونه‌گیری DNA بستگان مفقودین

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه کار نمونه‌گیری DNA بستگان مفقودان منا به پایان رسیده است گفت: دفن پیکرها در گورهای دسته جمعی صحت ندارد، همچنین تعمدی در بی‌احترامی به مجرحان ایرانی نبوده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید اوحدی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود که در محل خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد: ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان گفت: برای حج امسال برنامه‌ریزی‌های جامعی از قبل صورت گرفته بود و برنامه‌ریزی‌ها به شکلی انجام شده بود که نسبت به سال‌های گذشته برنامه‌های حمل و نقل، اقامت و اسکان زائران، امکانات پزشکی، شرایط و تمهیداتی که برای ایام تشریق بود از سطح کیفی متفاوتی برخوردار باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: اگر به حادثه سقوط جرثقیل و فاجعه منا نبود شاید از معدود سال‌هایی بود که اینگونه برنامه‌ریزی انجام شده بود.

وی در تشریق سقوط جرثقیل گفت: اتفاق اول حج امسال که سقوط جرثقیل در مسجد الحرام بود به دلیل سهل‌انگاری پیمانکار رخ داد زیرا این جرثقیل بزرگترین جرثقیل موجود در مسجد الحرام بود و ایمنی لازم را نداشت و بعد از سقوط در نهایت یازده نفر از هموطنانمان کشته شدند.

*تشریق جزئیات دقیق فاجعه منا

اوحدی در تشریق جزئیات فاجعه منا گفت: صبح روز دهم ذی‌الحجه مصادف با عید قربان همه زائران حاضر در حج از سراسر دنیا، در سرزمین منا حاضر می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: یکی از شلوغ‌ترین روزهای رمی جمرات روز دهم و روز دوازدهم ذی‌الحجه است در جلساتی که با مسئولین وزارت حج عربستان داشتیم دو مسیر را برای حرکت زائران ایرانی از محل استقرار چادرها تا رمی جمرات که سه کیلومتر است در نظر گرفته بودند.

وی با اشاره به اینکه زائران ایرانی به دلیل مسائل شرعی باید برای رمی جمرات به طبقه همکف بروند گفت: دو مسیر سوق‌العرب و خیابان جوهره برای رفتن زائران ایرانی به رمی جمرات و مسیر برگشت هم از کنار طریق ملکه فیصل مقرر شده بود.

اوحدی ادامه داد: چادر زائران ایرانی بالای پل قرار گرفته بود که از این پل تا خیابان‌های سوق‌العرب و جوهره سه مسیر وجود داشت، دو مسیر آن راه‌پله بود و یک مسیر هم از زیر گذر عبور می‌کرد، مسیر زیرگذر دقیقا به مدخل سوق‌العرب و جوهره می‌رسید اما پله‌ها به ابتدای ورودی خیابان 204 که حادثه در آن رخ داد متصل می‌شد.

رئیس سازمان حج و زیارت تشریح کرد: بنابراین زائران ما مجبور بودند از روبروی خیابان 204 بگذرند و وارد سوق‌العرب و جوهره شوند اما پلیس سعودی با ایجاد زنجیره انسانی مانع از ورود زائران ایرانی به سوق‌العرب و جوهره شدند و زائران مجبور شدند به خیابان 204 بروند.

وی ادامه داد: در کنار خیابان باریک 204 سر تا سر چادرهای اسکان زائران آفریقایی بنا شده بود که آنها در حال بازگشت از رمی جمرات بودند که با جمعیتی که به سوی رمی جمرات روانه شده بود برخورد کردند. پلیس سعودی برای اینکه مانع از این برخورد شود انتهای مسیر زائران را بست اما به دلیل عدم هماهنگی به نیروهای پلیس ورودی خیابان 204 باز بود و با اینکه جمعیت پیش از یک ساعت ساکن مانده بود جمعیت جدید از عقب اضافه می‌شد.

اوحدی در ادامه تصریح کرد: امسال جزو معدود سال‌هایی بود که 99 درصد اعضای ستادی سازمان حج و زیارت به دلیل خدمت رسانی هرچه بیشتر به زائران محرم نشدند و ما هم برای اینکه بتوانیم مسائل غیر مترقبه را مدیریت کنیم نیز محرم نشدیم.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: ساعت 8:45 صبح با بنده تماس گرفته شد و گفتند ه کاروان‌های ما وارد خیابان 204 شدند و هم اکنون دچار مشکل شدیدی هستند ما تعجب کردیم که چرا کاروان‌ها وارد سوق‌العرب شدند.

وی با بیان اینکه امسال تمام مناسک حج یک مدیر مخصوص داشت وضعیت خیابان های سوق‌العرب و جوهره را تشریح کرد و گفت: در خیابان‌های سوق‌العرب و جوهره که مسیر زوار ما بود پنکه‌های قوی‌ای با فواصل کم وجود داشت که موجب کاهش دما می‌شد، همچنین این دو خیابان‌های پهن بودند و امکانات امدادی ما و عربستان در این دو خیابان موجود بود به طوری که 45 نفر نیروی امدادی و 4 اکیپ مرکز پزشکی حج در هر کدام از این دو مسیر مستقر بودند و همچنین این دو خیابان توسط دوربین‌ها بررسی می‌شد که متاسفانه مسیر خیابان 204 هیچکدام از این شرایط را نداشت.

اوحدی دلایل افزایش تعداد تلفات را اینگونه بیان کرد: یکی از دلایل افزایش تلفات عدم وجود نیروهای آموزش دیده بود که متاسفانه نیروهای آموزش ندیده‌ای که در آنجا حضور داشتند نتوانستند شرایط را مدیریت کنند و در تراکم جمعیت برخی از بالای چادرهای زائران آفریقایی برای مردم آب و غذا پرتاب می‌کردند و زائران آفریقایی با اندام بزرگ به سوی این بسته‌های غذایی و آب هجوم می‌بردند و باعث شد بسیاری از افراد زیر دست و پا از بین بروند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: همچنین عدم امدادرسانی در ساعت اولیه و امدادرسانی ضعیف پس از فاجعه و محدود کردن تلاش‌های نیروهای امدادی کشورهای دیگر توسط پلیس سعودی یکی دیگر از عوامل افزایش تلفات بود، همچنین خیابان 204 حتی یک راه کوچک خروج اضطراری نداشت به همین علت یک آمبولانس هم نتوانست وارد شود و آشفتگی مدیریت کاملا مشهود بود.

وی تصریح کرد: از ساعت 5 بعدازظهر فضا کاملا امنیتی شد و ورود هر نیروی امدادی را ممنوع کردند و کانتینرهایی از انتهای خیابان وارد شدند تا اجساد را به سردخانه‌های منتقل کنند.

اوحدی افزود: قبل از اینکه فضا امنیتی شود 20تیم امدادرسانی از مرکز پزشکی حج با تمام امکانات فرستادیم که حدود 500 مجروح که 100 نفرشان ایرانی بودند را همین امدادگران نجات دادند.

* 7 هزار و 400 نفر کشته در فاجعه منا

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه عربستان سعودی امروز به صورت رسمی اعلام کرد تعداد جانباختگان فاجعه منا به 7 هزار و 400 نفر رسیده است و مطمئن باشید که این آمار به مرز 8 هزار نفر نیز می‌رسد اما دولت سعودی قصد داشت تا موسم حج به پایان برسد و بعد آمار نهایی را اعلام کند.

وی اظهار داشت: در همان روزهای اول دولت سعودی بسیاری از جانباختگان را در 15 ردیف که هر ردیف 350 متر طول داشت دفن کردند و به جز آن 900 نفر را نیز در شرق عرفات به خاک سپردند که این نشان دهنده عمق فاجعه است.

اوحدی با اشاره به عمق بیان داشت: عمق فاجعه تا حدی بود که اجساد را با هلیکوپتر به ریاض می‌بردند و همچنین در بزرگترین سردخانه مکه که هزار جسد ظرفیت داشت 2500 جنازه در شرایط بسیار بد نگهداری می‌شدند.

* دفن جانباختگان در گورهای دسته جمعی صحت ندارد

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه دفن اجساد در گورهای دسته جمعی در عربستان صحت ندارد گفت: تمام جانباختگانی که در عربستان دفن شدند با انجام آزمایش DNA با رعایت موازین شرعی در قبور انفرادی به خاک سپرده شدند.

وی اظهار داشت: هم اکنون کمیته مشترکی بین ایران و عربستان تشکیل شده که قرار است تعیین و تکلیف 19 پیکر ایرانی دفن شده در مکه را انجام دهند و همچنین پیگیر شناسایی و یافتن 36 نفر مفقود ایرانی باشند.

* از وضعیت رکن‌آبادی بی‌خبریم/ تاکنون هیچ آماری از دستگیر شدگان به کنسولگری ایران داده نشده

اوحدی با بیان اینکه هرگونه دستگیری باید طبق ضوابط بین‌المللی به کنسولگری ایران اطلاع داده شود گفت: تا کنون هیچ آماری مبنی بر دستگیری ایرانی به کنسولگری داده نشده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در تشریح آخرین وضعیت غضنفر رکن‌ابادی سفیر سابق ایران در لبنان گفت: از وضعیت ایشان و همچنین سردار فولادگر که از کارکنان وزارت امور خارجه بود و همچنین مقدم که در کنسولگری ما در مرو کار می‌کرد بی‌خبریم ولی شدیدا پیگیر یافتن 36 مفقود و این 3 عزیز هستیم.

* نمونه‌گیری DNA بستگان مفقودین به پایان رسید

وی با بیان اینکه نمونه‌گیری DNA بستگان مفقودین فاجعه منا به پایان رسید گفت: قرار است در روزهای آینده هیأت 5 نفره پزشکی قانونی به همراه نمونه‌های DNA بستگان مفقودین فاجعه منا برای شناسایی آنها به عربستان سفر کنند.

اوحدی با بیان اینکه همچنان دو گروه تفحص ایرانی در مکه حاضر هستند گفت: بسیاری از نیروهای ما در حال انجام شناسایی مفقودین دچار مشکلات شدید گوارشی شدند و انصافا از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: بنا به گفته مقام معظم رهبری نباید اجازه دهیم که کوتاهی مسئولان سعودی در فاجعه منا به فراموشی سپرده شود.

وی بیان کرد: ایران تنها کشوری بود که توانست قاطعانه و با قدرت پیکر جانباختگان خود را تحویل بگیرد و به کشور بازگرداند.

* در برخورد با مجروحان ایرانی هیچ تعمدی وجود نداشت

اوحدی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه مستنداتی وجود دارد که از برخورد سلیقگی و بد برخی از امدادگران و بیمارستان‌های سعودی با مجروحین ایرانی حکایت دارد گفت: نمی‌شود قضاوت کرد که سعودی‌ها تعمداً با مجروحان ایرانی بد برخورد کرده‌اند بلکه سوء مدیریت و آشفتگی مدیریت سعودی‌ها در فاجعه کاملا مشهود بود و آنقدر عمق فاجعه زیاد بود که کار از دست سعودی‌ها خارج شده بود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه قطعا در امداد رسانی کوتاهی صورت گرفته است گفت: خود سعودی‌ها اعتراف می‌کردند که کار از دست ما در رفته است.

* داستان پیرمرد 70 ساله‌ای که پسرش برای حفظ جان او از دنیا رفت

وی با بیان اینکه 95 درصد جانباختگان خانم ایرانی از اهل سنت بودند به ذکر خاطره‌ای از فاجعه منا پرداخت و گفت: بعد از فاجعه منا به دیدار پیرمردی که بالای 70 سال سن داشت و یزدی بود رفتیم و وی با غرور گفت، که در جمعیت خیابان 204 با پسرم گیر افتاده بودیم و او با تمام توان خود من را روی سرش گرفت و بالا نگه داشت و سرانجام خودش در زیر آوار جمعیت ماند و از دنیا رفت.

اوحدی با بیان اینکه درباره اجسادی که در مکه دفن شده‌اند هرگونه که خانواده آنها عمل می‌کنیم گفت: تا کنون 6 خانواده درخواست کرده‌اند که پیکر عزیزانشان به کشور بازگردد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در میان جانباختگان ایرانی فاجعه منا 5 نفر از آزادگان و جانبازان جنگ تحمیلی وجود داشتند گفت: 12 نفر از روحانیون و افراد بعثه مقام معظم رهبری و همچنین 17 نفر از عوامل ستاد عملیات حج و مدیران کاروان و همچنین دو نفر از اعضای تیم پزشکی حج و زیارت در این حادثه از دنیا رفتند.

* داستان پیدا شدن پیکر خبرنگار شبکه خبر

وی با اشاره به نحوه پیدا شدن سید محمدرضا حسینی خبرنگار شبکه خبر گفت: اعضای تیم شناسایی به دلیل اینکه بدن‌ها تغییر وضعیت داده بود هر بدنی که ذره‌ای جای سفید داشت را ایرانی حساب می‌کردند و پس از اینکه پیکر سید محمدرضا حسینی را دیدند به مقامات سعودی گفتند این ایرانی است اما آنها قبول نکردند.

اوحدی ادامه داد: بر همین اساس وسایل همراه او را بررسی کردند و در تلفن همراه او سیم‌کارت ایرانسل را پیدا کردند و سپس از طریق یک فایل صوتی که در تلفن همراه وی ضبط شده بود و صدای او بود مشخص شد این پیکر خبرنگار شبکه خبر است که همسر آن پس از دیدن پیکر او گفت: این پیکر همسر من نیست، یعنی پیکر او به این شکل تغییر شکل داده بود.

رئیس سازمان حج و زیارت درمورد از سر گیری حج عمره گفت: تا زمانی که حکم متناسب با جرم برای دو مامور خاطی فرودگاه جده صادر و اجرا نشود در از سرگیری حج عمره هم فکر نمی‌کنیم.

منبع: فارس
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۴
سوره آل عمران آیه 139 شرط عزت و برتری ما را ایمان خودمان می داند .....انتم الاعلون ان کنتم مومنین نگران و ناراحت نشوید شمار برترو جایگاه بالاتری دارید اگر مومن باشید با بی تقوایی کار را به جایی می رسانیم که عربستان ما درا تهدید می کند عربستانی که فقط یک گردان ما می تواند در آنجا تغییر رژیم دهد