وزیر نیرو عنوان کرد

آمادگی وزارت نیرو برای ارائه خدمات در شرایط بحرانی زمستان/ بدهی نیروگاه های خصوصی به دولت تهاتر می‌شود

وزیر نیرو با اشاره به اینکه شاهد زمستان سخت در سال جاری خواهیم بود، گفت: وزارت نیرو برای تامین سوخت نیروگاه‌‌ها از تمام توان خود استفاده کرده و شاهد قطعی برق نخواهیم بود.

نیاز به سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلار در بخش توزیع و انتقال برقبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در کنگره نفت نیرو با اشاره به اینکه ظرفیت نفت نیروگاه‌های کشور 74 هزار مگاوات است گفت: 12 هزار برق آبی و تجدیدپذیر و 61 هزار مکاوات حرارتی هستند که 70 درصد سوخت نیروگاه‌ها حرارتی و گازی و 30 درصد مازوت هستند.

وی تصریح کرد: 33 میلیون مشترک برق در کشور داریم که در طی سال‌های گذشته با رشد 5.5 درصد مواجه شده است همچنین شبکه برق در طول دو سال اخیر از 15.3 درصد به 1.6 درصد رسیده است.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه تبادل برق در اکثر کشورهای همسایه انجام می‎گیرد اظهار داشت: ما به کشورهای ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان گاز می‌فروشیم از ترکمنستان و ارمنستان خریداری می‌کنیم همچنین با آذربایجان نیز تبادلات برقی داریم.

وی با اشاره به اینکه در طی دو سال اخیر فناوری های زیادی به عرصه صنعت برق کشور ورود پیدا کرده است گفت: ایران جز 10کشور بهره‌بردار در زمینه فناوری‌های جدید است به طوری که طراحی و ساخت پست کامپکت 63 کیلووات، فناوری توربین آبی کوچک و ساخت توربین گازی 2.5 مگاواتی است.

چیت‌چیان ادامه داد: ما به دنبال انرژی تجدیدپذیر هستیم که این امر سبب کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست می‌شود که در این زمینه چندین راهبرد اساسی را در دستور کار خود قرار دادیم که از جمله آن کاهش CO2 و ارتبای کمی و کیفی تامین برق کشور، توسعه صادرات و ارتقای پایه علم وفناوری و همچنین اقتصاد دانش بنیان و ارتقای کارایی انرژی است.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه ما از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی استقبال می‎کنیم گفت: در همین زمینه برای توسعه نیروگاه‎های جدید قرارداد PCE با بخش خصوصی امضا کردیم.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‎کنیم تا سال 1404 بین 47 تا 50 هزار مگاوات برق به ظرفیت تولید کشور اضافه شود که هم اکنون 25 هزار مگاوات در دست احداث است که ایران بازار بزرگی است و امکان احداث نیروگاه‌ جدید را دارد که به دنبال افزایش راندمان نیروگاه‌ها می‌باشد.

چیت‌چیان تصریح کرد: نظام خرید تضمینی برق تجدید پذیر و پاک یکی از اقداماتی است که وزارت نیرو آن را دنبال می‌کند قیمت خرید تضمینی برق بسته به نوع تکنولوژی دارد به طوری که از 205 تومان به ازای هر کیلووات در ساعت تا 975 تومان برای واحدهای کوچک انجام می‌گیرد که این نیروگاه‎ها شامل نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و گرمایی است.

وی تصریح کرد: همچنین وزارت نیرو برای تأمین برق از بازیافت صنایع استفاده می‎کند که مدت تضمین آن 20 ساله بوده و قیمت در سال‌های مختلف متفاوت خواهد بود که این امر به سبب حرکت به سمت فناوری انرژی تجدیدپذیر رو به توسعه است.

وزیر نیرو ادامه داد: همچینن خرید تضمینی برق از واحدهای تولیدی پراکنده در دستور کار است همین طور به طور خاص واحدهای CHE انتخاب می‌کنند که همزمان برق تولید و حرارت نیز تولید می‌کند که حداقل سعی بر آن است که تولید برق را در کنار مصرف برق قرار دهیم که نیاز کمتری به انتقال و توزیع برق دارد که سبب کاهش تلفات می‌شود.

وی ادمه داد: تولیدکنندگان برق الکتریکی را به همسایگان می‎توانند بفروشند و قیمت خرید برق از واحدهای 90 کیلو به ازای هر کیلووات ساعت همچنین برای کسانی که پایین‌تر از این میزان باشد 100 تومان به ازای هر کیلووات ساعت دریافت می‎شود و ما از بخش خصوصی استقبال می‌‎کنیم.

چیت‌چیان ادامه داد: توسعه و نوسازی شبکه‌های انتقال و توزیع برق یکی دیگراز اقداماتی است که با فناوری جدید کشورها به منصه ظهور خواهد رسد کشور ما حداقل در هر سال نیازمند یک میلیارد دلار سرمایه در بخش توزیع و یک میلیارد دلار در بخش انتقال است که این بخش بازار بزرگی است که خوشبختانه تولیدکنندگان بخش خصوصی و شرکت‎های خارجی از آن استقبال کردند.

وی همچینن به شبکه هوشمندسازی برق اشاره کرد و گفت: از سال گذشته شبکه برق به شبکه فیبر نوری مجهز شده که هدف از این امر کاهش تلفات شبکه ارتقای کیفیت برق و رضایت بیشتر مشترکین، مدیریت بار شبکه برق و تولید همزمان آب و برق است که برای این منظور مکانیزم‎هایی را تعریف کردیم که تولیدکنندگان با استفاده از بازیافت آب شیرین تولید کنند به طوری که میزان تولید آب شیرین حدود یک میلیارد مترمکعب در سال از این طریق خواهد بود.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: عمده‌ترین هدف وزارت نیرو این است که بازارهای جدید را شناسایی نماید همچنین موتورهای الکتریکی پیشرفته سیستم‎های انتقال برق توربین بادی و گازی، ابزار دقیق ، ذخیره‎سازی برق، شبکه هوشمند و پیل‌های سوختی را در شبکه توزیع و انتقال برق استفاده نمایند.

**بدهی نیروگاه های خصوصی به دولت تهاتر می‌شود

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در حاشیه کنگره نفت و نیرو در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در زمستان سال جاری شاهد پدیده النینو در جهان خواهیم بود. بسیاری از کارشناسان اعتقاد بر این دارند با این پدیده شاهد بارندگی شدید و سرما در ایران باشیم، اما قطعی نیست ووظیفه ما این است که برای هر شرایطی خودمان را آماده کنیم.

وی تاکید کرد: در سال 86 شاهد زمستان سختی بودیم، به طوری که شرکت‌های تولید برق و آب منطقه‌ای را هشدار دادیم که در این شرایط آماده باشند، بنابراین وزارت نیرو این آمادگی را دارد که در صورت تکرار همین روند در زمستان سال جاری ارائه خدمات نماید و کمبود سوخت در این زمینه نداریم.

وزیر نیرو ادامه داد: برای تامین سوخت نیروگاه‌ها هماهنگی مناسبی صورت گرفته به طوری که ذخیره سوخت مایع بیش از سال گذشته در همین زمان است. امیدواریم همکاری‌ها ادامه یابد. به طوری که ظرفیت تولید برق کشور به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته، بنابراین امکان تامین گاز برای نیروگاه‌ها بیشتر است.

وی ادامه داد: هرچند در شرایط زمستان گاز بیشتری در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود و تحویل گاز به نیروگاه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد که از طریق سوخت مایع ذخیره شده جبران می‌شود.

یو در خصوص جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای تولید برق و انرژی‌های نو در کشور گفت: وزارت نیرو این آمادگی را دارد کسانی که نیروگاه‌های برق و حرارتی کوچک و نیروگاه‌های تجدیدپذیر بسازند، حمایت نماید و در این زمینه آمادگی کامل داریم نیروگاه‌های بزرگی که هر سرمایه‌گذار خارجی احداث کند، تا 5 سال برق تولیدی نیروگاه را با قیمت تضمینی خریداری کنیم و به هر میزان که راندمان نیروگاه افزایش یابد، وزارت نیرو و شبکه برق برای برق خریداری شده مبلغ بیشتری را پرداخت می‌کند که عمده این نیروگاه‌ها سیکل ترکیبی خواهد بود.

چیت‌چیان در خصوص مطالبات شرکت‌های نیروگاه‌های خصوصی گفت: نیروگاه‌های خصوصی که بدهی به دولت دارند این بدهی تهاتر خواهد شد به طوری که در این زمینه مکاتباتی انجام شده و به زودی اجرایی می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Japan
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۴
متن دارای اشتباهات زیادی است متن را بدهید یک نفر از نیرو بخواند مثلا بجای برق نوشته گاز میفروشیم
آخرین اخبار