رشد 20 درصدی صادرات غیرنفتی در سال 93

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: خوشبختانه با توجه به تحریم‎ها و شرایط خاصی که برای تولیدکنندگان وجود داشت در سال 93 شاهد رشد 20 درصدی صادرات غیرنفتی بودیم که در نوع خود نوعی جهاد و ایثار صادرکنندگان ما را نشان می‌دهد.

رشد 20 درصدی صادرات غیرنفتی در سال 93به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن و تجارت در همایش روز ملی صادرات اظهار داشت: صادرات امروزه یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است تاجایگاه کشور را در جهان حفظ کنیم و بتوانیم اشتغال لازم برای جوانان را حل کنیم و از طرفی بتوانیم رونق اقتصادی برنامه ریزی شده فناوری و تکنولوژی‌های لازم و مهم‎تر از احیای غرور ملی کشور را فراهم کنیم.

وی افزود: یکی از افتخارات ما این است که با توجه به شرایط تحریم و تنگناهای موجود صادرکنندگان ما تمام تلاش خود را  کرده به گونه‌ای که در سال 93 شاهد رشد 20 درصدی صادرات غیرنفتی بودیم که به نوعی ایثار و جهاد صادرکنندگان ما را نشان می‌دهد اما متأسفانه در شش ماهه نخست سال‌جاری به دلیل شرایط عمومی کشور و بلاتکلیفی در اعلام برجام و رکود جهانی و ایجاد ناامنی در بخش بازارهای هدف ما با  کاهش صادرات روبرو بودیم که امیدواریم در نیمه دوم سال با فراهم شدن شرایط رشد مثبتی را در این زمینه داشته باشیم.

وزیر صنعت با اشاره به وضعیت صادرات ایران در آمارهای جهانی گفت: صادرات کشور ما در سال 2014 در زمینه کالایی 0.34 صادرات جهان و در زمینه خدمات 18 درصد آمار جهانی را شامل می شد و در میان 229 کشور در زمینه کالا رتبه 51 و درزمینه خدمات نیز بین 151 کشور رتبه 60 را دارا بودیم و از طرفی طبق سند چشم‌انداز صاردات ما در سال 1404 باید به 190 میلیارد دلار برسد خصوصا در بخش صادرات غیرنفتی.

وی ا فزود: صادرات کالا و خدمات غیرنفتی ما حدود 800 دلار به صورت سرانه بود که امیدواریم در سند چشم‌انداز به 2 هزار دلار برسد.

نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن و تجار ت در ادامه با اشاره به سخنان رهبری و الگوی اقتصادی مقاومتی در خصوص صادرات اظهار داشت: یکی از بندهای مهم و موردتوجه الگوی اقتصاد مقاومتی در خصوص صادرات است که به حمایت همه جانبه از صادرات کالا و خدمات اشاره دارد.

نعمت‌زاده در ادامه گفت: ما به دنبال این هستیم تا هر چه سریع‌تر ورود مواد اولیه و قطعات تعطیل شده و نرخ ترجیحی تسهیلات صادرات که امیدوارم هر چه سریع‌تر در شورای پول و اعتبار به تصویب برسد و هر چه سریع‌تر سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل صورت گیرد و ظرفیت‌های درونی با همکاری و همیاری کشورهای خارجی حداکثر استفاده صورت گیرد؛ زیرا اگر ما امکانات، دانش، تجربه، نیروی کارآمد و توانمند استفاده نکنیم از صادارات هم نمی‌توانیم به پیشرفت قابل توجهی دست یابیم. 
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: اگر بخواهیم حرکت جهشی در صادرات کالا و خدمات داشته باشیم، امکانات موجود کفایت لازم را ندارد و باید در بخش کالا و خدمات، برای صادرات سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد که لازمه آن سیاست‌های منسجم در بخش صنعت، اقتصاد و اجرای این سیاست‌ها است. 
 
نعمت‌زاده در ادامه تأکید کرد: یکی از عواملی که باید به آن توجه شود، حمایت از شرکت‌های بزرگ مقیاس برای افزایش صادرات است، زیرا صادرات خرد و کوچک نمی‌تواند با معیارهای مورد قبول جهانی همکاری داشته باشد و باید همه آن‌ها تحت یک برند و شرکتی بزرگ و خوشنام در جهان فعالیت کنند. 
 
نعمت‌زاده در ادامه در خصوص به‌روز کردن سیستم بانکی نیز اظهار داشت: یکی از ضرورت‌های مهم به‌روز کردن سیستم بانکی کشور متناسب با استانداردهای روز دنیا خصوصاً پس از پشت سر گذاشتن 10 سال قطع ارتباط با بانک‌های جهان. 
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان تاکید کرد: باید تلاش کنیم که یکی از معیارهای صادر کنندگان برتر در سال‌های آتی استفاده از روش‌های نوین تجاری باشد و تبدیل به یکی از ملاک‌های سنجش ما برای انتخاب مدیر و صادرکننده برتر باشد. 
 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار