میزگرد تجلی آموزه‌های قرآن در مکتب عاشورا؛

اتاق فکری برای اولویت‌بندی مداحی و روضه‌خوانی ایجاد شود

استاد دانشگاه علوم و فنون قرآن کریم گفت: بایستی اتاق فکری با توجه به نیاز زمان جهت اولویت‌بندی روضه‌ها تشکیل شود چرا که در هم اکنون این مسئولیت را رهبری به تنهایی به دوش می‌کشد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان حاضر در محل؛ میزگرد تجلی آموزه‌های قران در مکتب عاشورا صبح امروز بیست و هشتم مهر در اتحادیه تشکل‌های قرآنی برگزار شد و دکتر کریم دولتی، مشاور عالی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف امور خیریه و دکتر حسین محمدی فام، مدرس دانشگاه علوم و فنون قرآن کریم به بررسی تاثیر آموزه‌های در قیام اباعبدالله پرداختند.

محمدی فام در این میزگرد اظهار داشت: در حالی که بعضی از روضه‌ها با وجود برخورداری از سند اما آنچنان با نهضت اباعبدالله و شجاعت آن حضرت همخوانی ندارد بایستی در انتخاب روضه‌ها، رجزها و اشعار از مواردی که تجلی دهنده شجاعت و حماسه قیام سید‌الشهدا است، استفاده شود.

وی تأکید کرد: برای تعیین اولویت نوع عزاداری و انتخاب روضه‌ها باید اتاق فکری تشکیل شود تا مشخص شود، بین پنجاه ذکر مصیبت موجود کدام مصیبت‌ها بیشتر و کدام در اولویت‌های بعدی پرداخته شود.

این مدرس دانشگاه علوم و فنون قرآن کریم آموزه‌های دینی را در بخش‌هایی از جمله اصول، فروع، اخلاقیات و غیره قابل تقسیم دانست و تصریح کرد: قیام امام حسین (ع) در خصوص کلیه‌ آموزه‌های قرآنی باعث بروز کلمه «لا اله ‌الا ‌الله» به عنوان عصاره قرآن شد به طوری که در مسئله امامت به عنوان یکی از اصول دین آن حضرت می‌خواست به مردم نشان دهد امام کسی است که به کتاب عمل می‌کند و همه وجودش غرق در اطاعت خداست در حالی که یزید به نام امامت الهی از شیطان تبعیت می‌کرد.

وی آموزه‌های جهاد، نماز و امر به معروف و نهی از منکر را از جمله تعدادی از فروع دین بر شمرد که در حرکت ابا‌عبدالله (ع) تجلی یافته و در خصوص آموزه‌های اخلاقی در حرکت آن حضرت بیان کرد: وفای به عهده یکی از آموزه‌های اخلاقی است که در حادثه کربلا به خوبی توسط امام حسین (ع) نمایان شد که به طوری که فردی به نام «طرماح» به امام حسین (ع) پیشنهاد داد در میانه راه از دست سپاه حر گریخته تا به قبیله او برسند و در آن‌جا بیست هزار شمشیر‌زن از آن حضرت دفاع کنند.

محمدی‌ فام افزود: از آنجا که امام حسین(ع) با حر پیمان بسته بود که در مسیری غیر از کربلا و مکه حر را همراهی کنند تا تکلیف روشن شود، آن حضرت در حالی که می‌توانست به پیشنهاد «طرماح» عمل کند اما فرمود «ما با این قوم پیمانی بسته‌ایم که آن را زیر پا نمی‌گذاریم.

در ادامه این نشست کریم دولتی با اشاره به آیه 33 و 34 سوره آل عمران که توسط حضرت علی‌اکبر (ع) در هنگام رجز‌خوانی قرآئت شده بود، گفت: آن حضرت با تلاوت این آیه که به برگزیده شدن آل ابراهیم می‌پردازد، قصد داشت مردم را متوجه کند که خانواده امام حسین (ع ) همان آل ابراهیم و برگزیده خداوند هستند.

وی افزود: بار‌ها در جریان قیام کربلا، امام حسین (ع) و یاران آن حضرت از اشارات قرآنی استفاده کردند به طوری که حضرت سید‌الشهدا حرکت خود را با حرکت حضرت موسی به عنوان مصلح قوم بنی‌اسرائیل تطبیق داد و در جای دیگر وقتی خبر شهادت «قیص بن مسحر» را شنید از آیه‌ای در قرآن استفاده کرد که حکایت از شهادت عده‌ای از یاران خدا و انتظار باقی ماندگان برای شهادت دارد.

مشاور عالی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص نحوه الگوگیری از جریان کربلا تصریح کرد: اگر‌چه اشک بر اباعبدالله (ع) بسیار ارزشمند است اما هدف ما از بیان روضه‌ها و عزاداری، این است که بتوانیم از قیام آن حضرت الگو بگیریم.

وی ادامه داد: در شرایطی که جریانات تکفیری و تشیع انگلیسی همچون دو لبه یک قیچی به جان اسلام افتاده‌اند و چهره‌ای منزجر کننده از آن ارائه می‌دهند، باید آموزه‌های عاشورا را در زندگی خود تطبیق دهیم و بدانیم عزت و اقتدار مسلمانان یکی از مهمترین اهداف عاشورا بوده است.

دولتی در پایان تربیت عقلانی در حرکت عاشورا را یکی از ویژگی‌های این حرکت برشمرد و خاطرنشان کرد:امام حسین (ع) هیچ کس را به زور با خود همراه نکرد و آن‌ها در پذیرفتن دعوت به سمت سعادت آزاد گذاشت.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار