از خطاطی روی ماشین ها تا ذهنیت جدید برای دیگ نذری+تصاویر

اینکه عده ای سعی بر خدشه وارد کردن به اعتقادات مذهبی ما هستند باید زنگ خطری برای هوشیاری بیشترمان باشد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محرم ماه عزا و عشق به سالار شهیدان آمد و با چشم برهم زدنی دهه اول آن گذشت. شاید از چند هفته جلوتر همه دلباختگان ابا عبدالله الحسین(ع) در تکاپو هستند تا بتوانند در حد توان ارادت خود را به سرور شهیدان ثابت کنند و ره توشه ای برای یوم الحسرت برادارند تا حسرت فهم نادرست از فرهنگ عاشورا را بر دل نکشند.

عده ای با توان مالی ، برخی باکمک پای دیگ نذری، جوانان با علم کردن تکیه های محلی، خلاصه هر شخصی به اندازه وسع خود در بهتر برگزار کردن مراسم سالار شهیدان می کوشند.

اما تا چند روز پیش هنگامی که در خیابان راه میروی در حالی که صدای طبل و سنج ، صدای نوحه خوانی آن چنان هوش از سرت میبرد که تو میمانی و اندوهت برای شهیدان کربلا از طفل شش ماهه تا دل بی تاب رباب(س) چشمت درگیر صحنه هایی می شد که لایق این روزها نیست.

علاوه بر مدهای عجیب وغریب سال های گذشته محرم امسال چند مد دیگر هم به کارنامه ی مد گرایان افراطی اضافه شده تا بیشتر از آن که دل مشغولی عزای ابا عبدالله الحسین(ع) را داشته باشند و از قافله ارادتمندان خاص حضرتش جا بمانند و به قافله پیروی کنندگان از مدهای عجیب و غریب بپیوندند.

البته ناگفته نماند که شاید عده زیادی از آنان این مد را شیوه ی جدید ارادت بدانند و ناخواسته و ندانسته در گیر چنین مدهایی شوند تا بیشتر ار آن که حس حزن واندوه منتقل کن تعجب بیننده را برانگیزد.

گویی کلمات واصطلاحات خاص فضای مجازی علاوه بر تأثیر روی زندگی واقعی به افکارمان نیز رسوخ کرده است.


محرم


محرم

محرم


از آن طرف ماجرا پیام هایی که هدفشان نشانه رفتن فرهنگ نذری دادن و اداب ورسوم عزاداری سید الشهدا است. نذری دادن نشان از بزرگداشت و تعظیم شخصیت های محوری مورد توجه در آن آئین ها است.

نذورات در بین مسلمانان در ایام مختلفی وجود دارد که ماه محرم از ایامی است که نذریهای زیادی در آن ادا می شود؛ آئین نذری دادن به عزاداران امام حسین(ع) سنتی دیرینه و پسندیده در میان اکثر مسلمانان  به ویژه شیعیان دنیاست که در کشورمان رواج بیشتری دارد و شب و روز تاسوعا و عاشورا به اوج خود می رسد.

در بحارالانوار در این زمینه نیز روایتی از امام حسین علیه السلام ذکر شده که فرمودند :"همانا خداوند ما را برگزید و گروهی را برای ما برگزید تا یاریمان کنند و به سبب شادی ما شاد باشند و به خاطر حزن ما اندوهگین باشند و اموال و جان هایشان را در راه ما بذل کنند. آنان از ما و به سوی ما هستند."

نذری و نذری دادن یاد آوری کننده ارزشهای اجتماعی نظیر برابری، تعاون، اتحاد، نظم، تعادل و توازن است؛ همکاری مردان و زنان برای نذری دادن و در کنار هم بودن آنها هنگام طبخ نذری، نشانه همراهی آنان در همه شرایط و زمان ها است.

مراسم نذری دادن مملو از ارزشهای انسانی و اسلامی است که در کنار همیاری و دوستی مردم، نشان دهنده فرهنگ، آداب و رسوم و عقاید و سنت های ماست و نشانه هایی از عواطف احساسات و یکدلی مردم و شریک بودنشان در عزای سرور و سالار شهیدان است.

اکنون عده ای با پیام هایی که مطمئنا برای نوشتن آن و نشانه روی این سنت پسندیده بسیار فکر شده قصد دارند باور مردم را تخریب کنند و جالب تر آن عده ای هستند  که بدون هیچ درکی از ماهیت نذری دادن این پیام ها را باز نشر می کنند.

محرم

پیام هایی با محتوای خرج های بیخودی برای نذری دادن و اینکه میتوان این پول ها را برای نیازمندان خرج کرد. اما هر شخصی که موافق این مدل از پیام هاست به اصطلاح کلاه خود را قاضی کند تا به حال دست چند نیازمند را گرفته که این طور دم از حق و اسراف نکردن میزند. این جماعت از شور حسینی مردمان این سرزمین بی خبرند. وظیفمان را فراموش نکنیم باید از باور و فرهنگ نذری دادن پاسداری کنیم تا نسل به نسل  واقعه عاشورا را پررنگتر منتقل کنیم که در روزمرگی های زندگی هایمان رنگ نبازد. 

امید به آن که دنبال رو این طریق سبک زندگی نباشیم و روز به روز بر ارادتمان نسبت به ائمه اطهار (س) بیافزاییم.




گزارش از نازنین روزبهانی


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۴
عالی بود ولی کاش بیشتر و واضح تر توضیح می‌دادید چرا که برخی در این ایام از آمارهایی کلان و میلیاردی خبر دادند برای نذری های هرشب محرم!اما کسی نگفت این امارهارو از کجا درآوردی و آیا واقعا کسی تاحال آماری از نذر دل خیلی از شیعیان برای تاسیس مدرسه بیمارستان درمان بیماران خبر داده؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۴
عالی بود .ممنون
آخرین اخبار