سرطان پوست شايع ترين بدخيمي افراد پيوند اعضاء

متخصص پوست و مو گفت : سرطان پوست از جمله شايع ترين بدخيمي در افرادي كه پيوند كليه يا اعضاي ديگر داشته اند مي باشد .

کتر تورج مکرمی متخصص پوست ومو در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه سرطان پوست از جمله شايع ترين بدخيمي ها در بيماراني كه پيوند كليه يا اعضاي ديگر شده اند است گفت : به نظر مي رسد كه بروز سرطان پوستي در بيماران پيوندي ناشي از چند عامل مرتبط به هم از جمله اشعه UV ، عفونت ، و استعداد ژنتيكي باشد .
وي تصريح كرد: بيشترين ميزان بروز SCC ( سرطان پوست غير ملانومي) در استراليا ديده مي شود كه بيست سال پس از پيوند به 80 درصد ميرسد و ريسك ابتلا در افرادي كه پيوند قلب يا ريه شده اند نسبت به گيرنده هاي كليه بيشتر است كه علت اين موضوع سن بالا در زمان پيوند و مصرف داروهاي تضعيف كننده سيستم ايمني قوي تر است .
عضو انجمن پوست ايران ادامه داد :در بيماران پيوندي، 75 درصد از سرطان هاي پوستي در سر و گردن و پشت دست ها و نواحي كه پوست در اثر تابش نور آفتاب صدمه ديده و ضايعات متعدد ايجاد شده است اتفاق مي افتد.
دكتر مكرمي با اشاره به اينكه تعداد تومورهاي SCC خيلي زياد است يادآور شد : SCC در بیماران پیوندی تهاجمی تر بوده و ميزان مرگ و مير بیشتری دارد به طوري كه ريسك متاستاز آن در جمعيت عادي نيم تا 5 درصد ولي در بيماران پيوندي تقريبا 8 درصد است .

پوست روشن از ريسك فاكتورهاي سرطان پوست


وي ادامه داد : ریسک فاکتورهای سرطان پوست در بیماران پیوندی شامل پوست روشن(تیپ 1تا3) ،سن بالا در زمان پیوند ، مدت و شدت سرکوب سیستم ایمنی، نوع عضو پیوندی كه قلب و ريه بيشتر از كليه و نيز پيون مي باشد،سابقه قبلی SCC ، ابتلا به لوسمی یا لنفوم قبل یا بعد از پیوند مي باشند كه نکته مهم آن است که در بیماران پیوندی با محافظت از پوست در برابر نورآفتاب احتمال ابتلا به SCC نیز کاهش می یابد.
اين متخصص پوست و مو اظهار كرد: با توجه به اينكه خطر رد عضو پيوندي طي سه ماهه اول پس از پيوند بيشتر از مواقع ديگر است ، درمان با دوزهاي بالا شروع شده و پس از پايدار شدن وضعيت بيمار دوز داروها كاهش مي يابد تا بيمار دچار مسموميت نشود .
وي با بيان اينكه ميزان بروز سرطان پوست به نوع دارو ، شدت و مدت تضعيف سيستم ايمني مربوط است بيان داشت: احتمال بروز سرطان پوست در افرادي كه درمان استاندارد سه دارويي دريافت ميكنند بيشتر از افرادي است كه تحت درمان دو دارويي قرار دارند.
دكتر مكرمي يادآور شد : اكنون در مراكز پيوند سعي مي شود كه در بيماران پيوندي خاص از حداقل داروها استفاده كنند تا خطر سرطان پوست را به حداقل برسانند./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار