انعکاس تصویر عاشورا از نگاه کاروانیان

هنرمندی عاشورا را همراه با کاروان حسین (ع) در نقاشی‌های خود به تصویر کشیده است.

عبدالحمید قدیریان، یکی از مدیران هنری فیلم «محمد رسول‌الله (ع)» در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از نمایشگاه نقاشی‌های خود با عنوان «آسمان حسین» در خانه هنرمندان گفت.

وی، ابتدا بیان کرد: در این نمایشگاه 70 اثر نقاشی با رنگ روغن وجود دارد که در آن به بیان وجوه و ابعادی از واقعه عاشورا پرداخته‌ام.

قدیریان، افزود: برای به تصویر کشیدن این وجوه تلاش کردم تا خودم را به فضا معنوی اهل بیت نزدیک کنم و با نگاه به قرآن و احادیث به این هدف نزدیک شدم و واقعه عاشورا را از این منظر نگاه کردم.

وی تصریح کرد: زاویه نگاه من در این مجموعه با کاروانیان همراه بود، نه این که از دید دشمن به موضوع نگاه کنم چون دشمن چیزی که می‌دیدند تنها جنگ و خونریزی بود، اما در کاروان رستگاری، بهشت و فضایی مثبت وجود داشت.

این هنرمند در خصوص نظر اهل بیت به هنرمندان در این زمینه گفت: کار برای اهل بیت و دین خدا مسلماً اگر توسط خود آن‌ها دستگیری نشود، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد یا اگر هم رخ دهد، تأثیرگذار نخواهد بود، این فضا به نوعی ذکرگونه و عبادی است که هنرمند با قرار گرفتن در آن اثر خاصی را خلق می‌کند.

وی راجع به تأثیرگذاری این آثار و گسترش فرهنگ عاشورایی اظهار کرد: هر اثری به نوبه خود تأثیر خود را می‌گذارد ولی من به عنوان یک هنرمند تنها باید اثرم را خلق کنم و اگر فکر می‌کنم کلام نویی در آن است ارائه‌اش کنم، که اگر پیام و مفهومی داشته باشد راه خود را باز می‌کند، ولی متأسفانه نگاهی که به این آثار در جامعه وجودد ارد، تنها به مناسبت‌ها محدود شده است که این اتفاق خوبی نیست.

قدیریان در پایان خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفتم من به عنوان نقاش کارم را انجام می‌دهم و نباید کار مسئولین را به آن‌ها یادآوری کرد، زیرا آن‌ها بلدند و اگر بخواهند، می‌توانند نمایشگاه‌های بیشتری را برگزار و توجه بیشتری به این موضوع کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار