یاسوج ؛

مردم کهگیلویه و بویراحمد بیش از 20هزار واحد خون اهدا کردند

معاون فنی اداره کل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد گفت: مردم نیکوکار این استان در یک ساله گذشته 20هزار و 100 واحد خون اهدا کردند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛   سید یوسف کریمی نژاد افزود: در این مدت 19هزار و 500 واحد خون از سوی مردان و 600 واحد دیگر از سوی بانوان کهگیلویه و بویراحمدی اهدا شده است.

وی اظهار کرد: این میزان خون از سوی 12 هزار و 100 اهداکننده مستمر، پنج هزار اهداکننده دارای سابقه و سه هزار اهدا کننده نخستین باری اهدا شد.

معاون فنی اداره کل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مردم نوع دوست این استان از طرح نذر خون از عاشورا تا اربعین استقبال گسترده کرده اند.

کریمی نژاد افزود: از ابتدای محرم تا کنون 266 واحد خون از سوی مردم کهگیلویه و بویراحمد اهدا شده است.

وی بهترین نوع اهدای خون از نظر ارزش برای سلامتی خون و فرد اهداکننده را اهدای خون مستمر دانست.

کریمی نژاد بدون اشاره به آمار بیشترین میزان اهدای خون دراستان را مربوط به Oمثبت دانست و گفت: گروه A مثبت و AB مثبت نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی یادآور شد: از سال 1375 و تاسیس اداره کل انتقال خون در استان میزان موارد اهدا کنندگان مشکوک و مبتلا به بیماری اچ ، آی وی مثبت کمتر از یک دهم درصد بوده است.

وی با اشاره به اهمیت خون و فرآورده های خونی در سلامت و نجات بیماران بویژه بیماران خاص و اورژانسی در بیمارستان ها خواستار فرهنگ سازی و آگاهی بخشی مردم و خانواده ها از سوی رسانه های جمعی نسبت به افزایش میزان اهدای این ماده حیاتی شد.

وی ابراز داشت: از یک کیسه خون سه فرآورده مهم پلاکت، پلاسما و خون قرمز فشرده حاصل می شود که می تواند جان سه فرد را نجات دهد.

وی تصریح کرد: با وجود پیشرفت های خیره کننده در علوم پزشکی تاکنون جایگزینی برای خون یافت نشده و از سوی دیگر نیاز به این ماده حیاتی به علت افزایش حجم حوادث ترافیکی و گسترش روش های تشخیص درمانی در زمینه بیماران سرطانی و ژنتیکی رو به افزایش است.

وی برخی ذهنیت های منفی بویژه در بین زنان نسبت به بروز و تشدید بیماری های خونی ناشی از اهدای خون را یادآور شد و گفت: تاکنون در هیچ مرجع علمی ، تحقیقاتی و پزشکی موردی در این راستا گزارشی ارایه نکرده است

وی ابراز داشت: شاخص اهدای خون در کشور 27در یک هزار و در استان کهگیلویه وبویراحمد نیز 35 در یک هزار است.

کهگیلویه و بویراحمد با حدود 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام /س
برچسب ها: خون ، اهدا ، مستمر ، گروه خونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.