مذاکرات معصومین(ع) با مذاکرات امروزی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست

حجت الاسلام و المسلمین ادیب یزدی اظهار داشت: افرادی که مذاکرات ائمه اطهار(ع) را با مذاکرات امروزی مقایسه می‌کنند از ریشه قضایا غافل هستند و این مسئله نشان از عمق بی‌اطلاعی آنان دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی ادیب یزدی، مشاور معاونت امور استان‌ها و مجلس صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «برخی می‌آیند و به من می‌گویند مگر امیرالمومنین(ع) با معاویه و امام حسین(ع) با عمر سعد مذاکره نکرد» تاکید کرد: چنین افرادی از ریشه قضایا غافل هستند و این مسئله نشان از عمق بی‌اطلاعی آنان دارد.

وی افزود: معصومین(ع) در مذاکراتشان از هیچ حقی عدول نمی‌کردند تا در مقابل امتیازی دریافت کنند و این در حالی است که مذاکرات امروزی نوعی معامله است به طوری که در دروس دانشگاهی و رشته علوم سیاسی مذاکره به معنی «ارتباط با دشمن و دادن امتیاز ممکن برای طرف مذاکره کننده در جهت گرفتن امتیازاتی از طرف مقابل که در کوتاه مدت مشکل مذاکره کننده را در اداره کشور برطرف کند» تلقی می‌شود.

مشاور معاونت امور استان‌ها و مجلس صدا و سیما با تاکید بر این مطلب که «مذاکرات معصومین(ع) را با مذاکرات امروز به هیچ وجه نمی‌توان مقایسه کرد» توضیح داد: رایزنی ائمه اطهار(ع) بر مبنای عصمت و از نوع ارشادی بود به طوری که دشمن را از خدا ترسانده و به مسیر حق دعوت می‌کردند و به این ترتیب دشمن راه پس و پیش نداشت و یا باید حق را می‌پذیرفت و از سعادتمندان می‌شد یا با ایستادن در مقابل حق راه شقاوت را در پیش می‌گرفت، اما مذاکره امروزنه تنها بر مبنای عصمت نیست بلکه به دنبال مصالح گذرا و حتی منافع ظاهری است.

وی ادامه داد: هرگز مبنای فکری و سیاسی حضرت امیر المومنین(ع) و سیدالشهدا (ع) چنین اقتضایی را برنمی‌تابد که در مذاکرات با دشمن از حق عدول کرده و به او امتیاز دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب یزدی با بیان اینکه «مذاکره در لغت به معنی گفتگوی طرفینی است» تاکید کرد: میان مذاکره معصومین(ع) و مذاکرات امروز تنها اشتراک لفظی وجود دارد به طوری که مذاکره امام حسین(ع) با عمر سعد نوعی ارشاد، احتیاج و دعوت به حق بود و آن حضرت هرگز قصد کوتاه آمدن از ارزش ها و مسیر حق و عدالت برای رهایی از مشکلات پیش رو را نداشتند.

وی در تشریح جریان مذاکره اباعبدالله(ع) و عمر سعد بیان کرد: وقتی آن حضرت عمر سعد را به مسیر حق دعوت کردند، عمر سعد در پاسخ بهانه‌های مختلفی از جمله ترس از خراب‌ شدن خانه‌های متعددش توسط عبیدالله بن‌زیاد را مطرح کرد که امام حسین (ع) به او پیشنهاد خانه‌هایی در مکه و مدینه را دادند، اما عمر سعد باز هم بهانه دیگری مبنی بر نرسیدن به فرمانروایی ملک ری را مطرح کرد و حضرت سیدالشهدا در کمال صلابت به او فرمودند که «گندم ری را هم نخواهی خورد».

مشاور معاونت استان‌ها و مجلس صدا و سیما افزود: عمر سعد در پاسخ به امام حسین (ع) گفت که قناعت می‌کنم و به این ترتیب یک احتجاج میان آنها رخ داد و این طور نبود که حضرت سید‌الشهدا (ع) به خواست ناحق عمر سعد تن دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب تسلط جانانه‌ای بر مسائل تاریخی دارند و در این رابطه جزو نوابغ هستند به طوری که موفقیت ایشان در مسئله رهبری هم به خاطر همین تسلط بر اضلاع مختلف تاریخ است چرا که وقتی انسان تاریخ را مطالعه می‌کند گویا با اقوام گذشته زندگی کرده و می‌تواند آینده را نیز به خوبی پیش‌بینی کند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.