ژن‌های گم شده در بدن انسان، معمای مجهول قرن بیست و یکم

بدن شگفت‌انگیز انسان این اجازه را به او داده است تا به صورت انتخابی از برخی ژن‌های بسیار حیاتی برای زنده ماندن استفاده نکند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان دانشگاه واشنگتن در یک تحقیق منحصر به فرد بر روی ژن‌های انسان‌ها دریافته‌اند در بدن انسان‌ها حدود یک درصد از کل 20 هزار ژن که حدود 200 ژن می‌شود یا نابود شده‌اند و یا بدن از این ژن‌ها و فعالیت فیزیکی و شیمیایی آن‌ها استفاده نمی‌کند.

شایان ذکر است محققان در این تحقیق ژنوم حدود 2 هزار و 500 نفر از هر 5 قاره دنیا و از میان 18 کشور منتخب را مورد بررسی و آزمایش قرار داده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند در بدن انسان‌ها حدود 24 هزار ژن وجود دارد که منحصراً به حیات انسان‌ها مربوط می‌شود و در صورت بروز مشکل در این ژن‌ها، انسان با مشکلات جدی در حوزه سلامت مواجه می‌شود اما در کمال شگفتی، دانشمندان دریافته‌اند در بدن بسیاری از افراد حدود 200 ژن اساسی وجود ندارد با این حال این افراد دچار هیچ مشکل جدی در حوزه سلامت نیستند.

کارشناسان دو مرکز زیست‌شناسی مولکولی اروپا (EMBL) و دانشگاه واشنگتن دریافته‌اند بسیاری از ژن‌ها با وجود اهمیت بالا برای حفظ سلامت در بدن انسان، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند اما آسیبی به سلامت افراد وارد نمی‌شود.

در این پروژه افراد از قاره‌های آفریقا، شرق آسیا، جنوب آسیا، اروپا و قاره آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. در عین حال دانشمندان دریافته‌اند وجود نوعی ژن در بدن افراد در قاره‌های مختلف آن‌ها را مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری‌های بومی در مناطق زیستی می‌کند؛ از جمله نوعی ژن در کودکان آفریقایی وجود دارد که سبب ابتلای آن‌ها به نوع شدیدی از بیماری مالاریا می‌شود.

حال، کارشناسان با توجه به توان مهار و غیرفعال‌سازی حدود 200 ژن اساسی در بدن، امیدوار هستند درمان‌های تازه‌ای برای علاج بسیاری از بیماری‌های مرگبار از جمله انواع سرطان از طریق نابودی ژن‌های دخیل ابداع کنند.

بر اساس تحقیقات ژنوم معمولی یک انسان دارای حدود 4.5 میلیون نقطه در امتداد یک رشته DNA است و هر رشته در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ژن ، مولکولی ، حیات ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار