آغاز پخش «انقلاب اسلامی و غرب»

شبکه مستند سیما در روز سه شنبه پنجم آبان مستندهای جذابی چون «هنر عاشورایی»، «ما همه به چای عادت داریم»، «انقلاب اسلامی و غرب»، «بعد از تو»، «من نباید زنده باشم» و «آن روی سکه» را برای پخش در نظر گرفته است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، مجموعه مستند «افسانه زدایان» ساعت 16 روز سه شنبه پنجم آبان برای پخش در نظر گرفته شده است.

*آزمایش افسانه ها با روش علمی!

در این مجموعه مستند که سه شنبه قسمت هفم آن در 40 دقیقه روی آنتن می رود، با استفاده از روش های علمی صحت باورهای عامه، افسانه ها، شایعات و صحنه های فیلم ها توسط آدام و جیمی مورد آزمایش قرار می گیرد.

*از فتحعلی بیگی تا سراج و چلیپا در «هنر عاشورایی»

قسمت سوم «هنر عاشورایی» با موضوع واقعه کربلا از پنجره هنرهای تجسمی، نمایش و موسیقی ساعت 17 روی آنتن می رود.

هنرمندان ایرانی برجسته در شاخه های مختلف هنر از جمله تئاتر، نقاشی خط، خوشنویسی، عکاسی، گرافیک، موسیقی و  نقاشی در «هنر عاشورایی» حضور دارند.

*مستندی برای مجموعه‌ داران خصوصی و کلکسیونرهای ایرانی

قسمت ششم «کلکسیونرهای ایرانی» ساعت 18 در جدول پخش قرار دارد. این مستند آثار ارزشمندی همچون قرآن های قدیمی، کتابهای قدیمی، نسخ خطی، فسیل های نقاشی، قفل و در، مهر و تمبر و پاکت، لباس، ادوات جنگی و… را که به شکلهای مختلف جمع آوری و حفظ و نگهداری شده و متعلق به مجموعه‌ داران خصوصی و کلکسیونرهای ایرانی هستند به تصویر می کشد.

*موضوع امنیت شغلی در «ما همه به چای عادت داریم»

فیلم مستند «ما همه به چای عادت داریم» ساعت 19 در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار گرفته و به موضوع امنیت شغلی و تاثیرات روانی آن بر خانوادها و افراد می‌پردازد، چرا که در زندگی مدرن امروز پیدا کردن شغل رویایی است و از دست دادن آن کابوس و این فیلم با نگاهی مستند گونه به لایه‌های پنهانی زندگی امروز نظر می‌کند.

این مستند 35 دقیقه‌ای به کارگردانی لقمان خالدی تولید شده است و مدیریت تولید آن را محمد متین اوجانی، تصویربرداری را روزبه رایگا و صدابرداری را حبیب محمدی برعهده داشته اند.

*آغاز پخش مجموعه «انقلاب اسلامی و غرب»

قسمت اول از مستند «انقلاب اسلامی و غرب» ساعت 19:30 روی آنتن می رود. این مستند در هشت قسمت 30 دقیقه ای ساخته شده است.

*گیاهان دارویی گیلان در «کیمیا»

 قسمت هشتم از مجموعه «کیمیا» ساعت 20 پخش می شود. جاذبه های طبیعی هر استان از اولویت های ساخت برنامه های مستند تلقی می شود. یکی از این جاذبه ها، گیاهان دارویی استان گیلان است. «قار گیلاس» به عنوان یکی از گیاهان دارویی بومی استان دستمایه ساخت این قسمت از «کیمیا» است و در آن به محل رویش، شیوه تهیه و موارد مصرف آن پرداخته می شود. 

*گفتگو با همسران شهدای خلبان ارتش در «بعد از تو»

چهارمین قسمت از مجموعه «بعد از تو» ساعت 20:30 روی آنتن می رود. در این مجموعه به کارگردانی فاطمه سادات محمود پور با همسران شهدای خلبان ارتش جمهوری اسلامی ایران گفتگو می شود.

معمولا در آثاری این گونه این زنان صرفا به بیان خاطرات از همسران خود می پردازند اما در واقع محور و سوژه اصلی شهید است اما در این مجموعه با رویکردی متفاوت به این افراد پرداخته شده؛ به این معنی که عمده روایت از زمان شهادت تا به امروز است و افراد مصاحبه شونده از ازدواج، چگونگی اداره زندگی بعد از شهادت همسر، نحوه تربیت فرزندان، مشکلات موجود در این مسیر و.. سخن می گویند.

در این مستند در سفرهایی جداگانه این زنان موفق در سفرهایی به محل زادگاه خود، پایگاه هایی که در آنها زندگی کرده اند، محل کار همسران و مکان های مختلفی که مدنظرخودآنها بوده است توسط تیم مستندساز همراهی شده اند و روایت های آنان در این لوکیشن ها شکل گرفته است.
تمام پایگاه های نظامی کشور اعم از تهران ، اصفهان ، بوشهر ، دزفول و... از لوکیشن های اصلی این مجموعه بوده اند.

*معرفی مردان و زنان نخبه کشور در «سرزمین نخبگان»

پنجمین قسمت از مستند «سرزمین نخبگان» نیز ساعت 21 پخش می شود. این مستند به تهیه کنندگی محمدعلی فارسی و کارگردانی فاطمه سادات محمودپور به کارها و فعالیت های مردان و زنان نخبه این مرز و بوم می پردازد.

برنامه «ایران» ساعت 21:30 از شبکه مستند سیما پخش می شود.

این برنامه این هفته به معرفی جاذبه های طبیعی توریستی کهگیلویه و بویراحمد، مجموعه تاریخی بسطام، هنر گچبری و کاروانسرای سعدالسلطنه می پردازد.

این برنامه این هفته به معرفی کاروانسرای خانات، فرهنگسرای رازی، پسته دامغان و قلعه رودخان می پردازد.

*افرادی که از شرایط خطرناک جان سالم به در برده اند

پانزدهمین قسمت از مستند «من نباید زنده باشم» ساعت 22 در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار گرفته است. مستندی جذاب درباره افرادی که از شرایط دشوار و خطرناک جان سالم به در برده و از حوادث طبیعی به طرز معجزه آسایی نجات یافته‌اند.

«آن روی سکه» مجموعه مستندی است که 42 قسمت دارد و مربوط به آموزش سینما توسط استاد اکبر عالمی است. این مجموعه در دهه 60 تولید شده و الهام بخش بسیاری از هنرمندان فعلی برای ورود به عرصه هنر سینما بوده است.

هشتمین قسمت این مجموعه با موضوع آشنایی با نحوه تولید فیلم خام و نحوه ظهور و چاپ عکس و فیلم ساعت 23 روز سه شنبه پنجم آبان از شبکه مستند سیما پخش می شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار