چاپ بیش از ۱۵۰ مقاله فیزیک پلاسما در واحد علوم تحقیقات

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات گفت: در این دانشگاه تاکنون بیش از ۱۵۰ مقاله در حوزه فیزیک پلاسما و همجوشی توسط دانشجویان و اساتید تولید و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود قرآن نویس با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ دانشجوی دکتری در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما در زمینه فیزیک پلاسمای کاربردی و تحقیقات هم‌جوشی هسته‌ای در واحد علوم و تحقیقات مشغول به فعالیت هستند، گفت: تاکنون بیش از ۱۵۰ مقاله در حوزه فیزیک پلاسما  و همجوشی توسط دانشجویان و محققین این واحد دانشگاه آزاد منتشر شده است.

وی عنوان کرد: از آنجایی که ذخایر ایران همیشگی نیستند، ما باید در جستجوی منابع جدید انرژی همچون انرژی هم‌جوشی هسته‌ای باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات به آزمایشات توکامک که بر مبحث تشخیص پلاسما تمرکز دارد و همچنین مطالعات ناپایداری اِم اِچ دی (مگنتو هیدرودینامیک) در پلاسماها اشاره کرد و افزود: راکتورتوکامک (IR-T۱) واحد علوم و تحقیقات در سال ۷۳ راه‌اندازی شده است.

قرآن نویس تاکید کرد: ارتفاع این راکتور دو و نیم متر، وزن آن ۲.۷ تن و شعاع محفظه چنبره آن برابر با ۴۵ سانتیمتر است، از سال ۸۵  یک آزمایشگاه پلاسمای کانونی در این مرکز تحقیقات دایر شد که سه دستگاه ساخت داخل را در خود جای داده است و این دستگاه ها برای تحقیقات پلاسمای داغ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در خصوص نقش راکتورتوکامک در پروژه ایتر (راکتور گرما هسته‌ای آزمایشی بین‌المللی) گفت: پروژه ایتر با چالش های متعددی روبروست. از این رو برای رفع مشکلات همجوشی، در کشورهای مختلف از توکامک هایی در ابعاد کوچک استفاده می شود؛ زیرا کار کردن با یک توکامک کوچک به مراتب آسان تر و مقرون به صرفه تر است.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات اضافه کرد: پروژه راکتورتوکامک بر مبحث اندازه گیری پارامترهای تشخیص پلاسما و همچنین ناپایداری اِم اِچ دی (مگنتو هیدرودینامیک) در پلاسماها تمرکز دارد که دو مبحث حائز اهمیت در پروژه ایتر به شمار می آیند.

قرآن نویس با بیان اینکه از سال ۸۵ تا کنون دو قرارداد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد منعقد کرده ایم که به موجب آن مجاز به انجام تحقیقاتی با کشورهای صنعتی به‌صورت مشترک هستیم که حامی پروژه ایتر باشد، افزود: این قراردادها مطابق با «پروژه تحقیقاتی هماهنگ IAEA» است که از تحقیقات مشترک توکامک های کوچک بهره می گیرند و از مطالعات نظری و عملی که در پروژه ایتر کاربرد دارند حمایت می کند.

به گفته وی، بیش از ۱۲۰۰ دانشجو در این مرکز مشغول فعالیت هستند که حدود ۸۰۰ نفر از آنها دانشجویان مقطع کارشناسی در زمینه مهندسی فیزیک لیزر، فیزیک پلاسما، فیزیک جامدات و ۲۰۰ نفرکارشناس ارشد در زمینه های مشابه مختلف ادامه تحصیل می‌دهند و بالاخره ۱۵۰ دانشجوی دکتری مشغول تحصیل در زمینه‌های مختلف فیزیک ادامه تحصیل می‌دهند.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد : این مرکز کرسی پژوهشی گداخت هسته‌ای را در سال ۸۶ و کرسی پلاسما تکنولوژی را در سال ۹۳ از طرف صندوق حمایت از پژوهشگران دریافت کرد.

قرآن نویس با بیان اینکه تحریم ها در طی سال های اخیر ما را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است، گفت: در اکثر موارد، به علت مشکلات موجود در صدور روادید قادر به شرکت در کنفرانس های مهم نبوده ایم. از جمله دیگر مشکلاتی که با آن مواجه بودیم می توان به خرید مایحتاج مرکز تحقیقاتی خود اعم از ماده اولیه، تجهیزات راه اندازی و سیستم های اندازه گیری از کشورهای توسعه یافته اشاره کرد،

وی تاکید کرد: همچنین برخی مجلات از چاپ کردن مقالات پژوهشی کشور ما خودداری می کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار