حشره‌هایی که گیاهان را به زامبی تبدیل می‌کنند! + تصاویر

طبق جدیدترین تحقیق دانشگاه فردریک شیلر جِنا، احتمال دارد برخی حشرات گرده‌افشان، باعث زامبی شدن گیاهانی شوند که از آن‌ها تغذیه می‌کنند!

حشره‌هایی که گیاهان را به زامبی تبدیل می‌کنند! + تصاویربه گزارش خبرنگار باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان،طبق جدیدترین تحقیق دانشگاه فردریک شیلر جِنا، احتمال دارد برخی حشرات گرده‌افشان، باعث زامبی شدن گیاهانی شوند که از آن‌ها تغذیه می‌کنند! درمجموع فرایند گرده‌افشانی برای حشره و گیاه سودمند است؛ حشرات گرسنه از گیاهان تغذیه می‌کنند و گرده‌های حاصل از گیاهان را با خود جابجا کرده و به بقای گیاهان کمک می‌کنند؛ اما برخی زنجره ها با انتقال باکتری‌های کشنده، گیاهان را به مرده‌های متحرک تبدیل می‌کنند.

زنجره ها یکی از بزرگ‌ترین خانواده حشرات‌ هستند که از درختان، گل‌ها، میوه‌ها و گیاهان آوندی تغذیه می‌کنند و در صورت مکیدن مداوم شیره از یک منبع باعث پلاسیدگی و قهوه‌ای شدن برگ‌ها و در موارد معدودی خشک شدن ریشه و مرگ قربانی شوند.

محققان در تحقیقی که به‌تازگی بر روی زنجره ها انجام شد دریافتند که این حشرات نوعی باکتری با نام فیتوپلاسماس را به گیاهان منتقل می‌کنند که باعث متوقف شدن چرخه حیات گیاهان می‌شود و فقط در جهت تکثیر آن باکتری زنده می‌مانند و به‌جای شکوفه زدن شروع به ساختن بازمانده‌های ژنتیکی یا زائد مانده‌ها می‌کنند.

این امر تولیدمثل گیاه را متوقف کرده و بقای گیاه را به خطر می‌اندازد. زمانی که گیاه آلوده شود، تنها کاری که انجام می‌دهد کمک به دیگر زنجره ها برای تکثیر بیشتر این باکتری است. ظاهراً وجود پروتئین SAP54 در فیتوپلاسماس باعث رفتارهای زامبی گونه در گیاهان می‌شود که تاکنون نیز راه‌حلی برای درمان آن پیدا نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار