بهتاش صناعی‌ها در نشست خبری فیلم «احتمال باران اسیدی»؛

بحث اصلی فیلم تنهایی بشر امروز است/ ایهام فیلم موجب اختلاف سلایق و برداشت‌ها شده است

ایهام فیلم «احتمال باران اسیدی» موجب برداشت‌ها و سوء تفاهم‌های مختلف شده و همین موضوع اکران فیلم را به تعویق انداخته است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری فیلم «احتمال باران اسیدی» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها ظهر امروز در نشر ثالث برگزار شد. در این نشست که محمد‌رضا مقدسیان مجری و منتقد آن بود به نقطه نظرات عوامل فیلم پرداخته شد.

بهتاش صناعی‌ها نویسنده و کارگردان فیلم بیان کرد: از فرا رسیدن موعد اکران فیلم خوشحالم. این فیلم برای اکران فراز و نشیب زیادی داشت و سرانجام از 18 آبان در گروه هنر و تجربه به اکران در می‌آید. ضمن اینکه چند سینما نیز در اکران فیلم در تک‌سانس کمک می‌کند.

شمس لنگرودی بازیگر فیلم عنوان کرد: وقتی فیلم‌نامه را خواندم دیدم موضوع همان است که من در نظر داشتم اگر روزی فیلم بازی کنم، با چنین فضایی باشد. این فیلم‌نامه جزو فیلم‌نامه‌های برتر هم برگزیده شد و از این بابت خوشحالم. من از انتخاب این نقش و این فیلم هیچ وقت پشیمان نیستم. بازی در این فیلم باعث شد من به عنوان یکی از بازیگران برتر سال انتخاب شوم. 

مریم مقدم بازیگر فیلم که در نویسندگی نیز با صناعی‌ها همکاری داشته است، بیان کرد: پس از بازی در چند فیلم بالاخره این سومین فیلم است که اکران می‌شود. امیدوارم همانطور که در جشنواره از این فیلم استقبال شد، در اکران عمومی هم مورد پسند قرار بگیرد.

سمیرا برادری یکی از تهیه‌کننده‌های فیلم بیان کرد: در طول این یک سال مسیر آسانی برای آسودگی خاطر اکران این فیلم نداشتیم ولی خوشحالم که بالاخره فیلم اکران شد.

جهان‌پناه فیلمبردار فیلم «احتمال باران اسیدی» با ابراز خرسندی از حضور در این فیلم گفت: این اثر تجربه خوب و دلنشینی بود و همکاری خوبی با عوامل فیلم داشتیم و امیدوارم از این فیلم استقبال خوبی شود.


پرسش و پاسخ: 

شمس لنگرودی در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت حضورش در فیلم «احتمال باران اسیدی» گفت: من از دوران نوجوانی و جوانی به موسیقی علاقه داشتم و در سن 20 سالگی هم عضو کانون فیلم ایران بودم. این نبوده که من یک شبه بازیگر شوم. در دوران نوجوانی در کلاس‌های بازیگری مسعود اسکویی دوره گذراندم ولی قصد بازیگری نداشتم.

بهتاش صناعی‌ها در خصوص انتخاب لنگرودی به عنوان بازیگر فیلم توضیح داد: برای کاراکتر «منوچهر» به این نتیجه رسیدیم که بازیگر سوپراستار و چهره نباید این نقش را بازی کند. آقای پرتوی که خودش یکی از گزینه‌ها بود، پیشنهاد درخشانی به من کرد و آن استفاده از شمس لنگرودی بود. ایشان یک شب با من تماس گرفت و گفت که من در یک جمع منوچهر را دیدم و پس از مدتی اسم آن شخصیت را به من گفت که شمس لنگرودی بود که وقتی عکس‌هایش را دیدم فهمیدم که انتخاب درستی داشته است. ما در جلسات گفتگو با آقای لنگرودی به این نتیجه رسیدیم که بهترین انتخاب ایشان است.

وی همچنین در خصوص گروه سینمایی هنر و تجربه اظهار داشت: تولد گروه هنر و تجربه در سینما یک اتفاق مبارک است. پس از سال‌ها تجربه ظهور گروه‌های مختلف با اصلاحات متفاوت، این گروه موفق خواهد شد که پس از پوست انداختن‌ها و اتفاقات متعدد یک گروه سینمایی جدید در کنار سینمای بدنه تشکیل شود اما سینما‌ها و سانس‌های محدودی دارد. البته گاهی پردیس ملت و آزادی به اکران فیلم‌های هنر و تجربه کمک می‌کند اما برای تقویت آن باید پای این گروه ایستاد و کمکش کرد.

صناعی‌ها تصریح کرد: فیلم «احتمال باران اسیدی» در این یک سال دچار یک سری سوء تفاهمات شد که در اختیار ما نبود. آقای لنگرودی در یک مسابقه گفته بود که هنری که ایهام در آن نباشد، هنرمندانه نیست. نه ابهام و نه صراحت نشان‌دهنده هنر خوب نیست. فیلم باید به نوعی باشد که با هر قشر و طیفی ارتباط برقرار کند مثل اشعار حافظ. متأسفانه با سلایق مختلف و برداشت‌های مختلف فیلم ما دچار سوء تفاهم شد و به سمت سیاسی پیش رفت. ما همه تلاشمان کردیم که این نگاه تک بعدی برطرف شود و از یک جایی به بعد دوستان سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش با گروه فیلم به یک وحدت نظر رسیده‌اند و دست از سرسختی و سخت‌گیری برداشتند و عینک بدبینی را کنار گذاشتند. این فیلم مخاطب خاص دارد.

وی افزود: این که فیلم در گروه هنر و تجربه اکران شود، شرط نمایش فیلم نبود اما حس کردیم که به این شکل آسیب و صدمه کمتری متوجه فیلم می‌شود. تغییرات اعمال شد و در نهایت قرار است فیلم اکران شود.

برادری تهیه‌کننده فیلم در خصوص اکران فیلم در گروه هنر و تجربه پاسخ داد: من برای اکران فیلم «احتمال باران اسیدی» در گروه هنر و تجربه مخالف جدی بودم، چون این فیلم شاعرانه، ساده و قصه‌گوست و مردم آن را دوست خواهند داشت. اتفاقاً من در فیلم‌هایی شرکت کرده‌ام که در گروه هنر و تجربه اکران شده و این گروه را دوست دارم اما برای این فیلم مخالف اکران بودم. اما نگرانی‌هایی دارم که به اکران فیلم در شهرستان‌ها، شرایط تبلیغی و محدودیت سالن و سانس بر می‌گردد اما به هر حال فیلم خوب راهش را پیدا می‌کند.

لنگرودی نیز در خصوص اکران فیلم در گروه هنر و تجربه عنوان کرد: کسانی که فیلم‌های خاصی را می پسندند، به هنر و تجربه گرایش دارند اما شرایط این اکران و گروه هنر و تجربه محدودیت‌هایی دارد مثلاً محدود کردن هنر و تجربه به تهران و یکی دو شهر دیگر. مثلاً در لنگرود که زادگاه من است، این فیلم نمایش داده نمی‌شود. تعداد سینماهای هنر و تجربه کم است و مردم شهرستان در صورت تمایل از دیدن آن‌ها محروم هستند.

مقدم بازیگر فیلم بیان کرد: من و بهتاش در زمان نوشتن فیلمنامه سعی در پیدا کردن مشترکات بودیم. تنهایی یکی از درد‌های عاطفی همه انسان‌های دنیاست، تنهایی از آغاز بوده و پیامد خیلی از اتفاقات می‌تواند باشد که پیری، متفاوت و خاص بودن یک آدم می‌تواند از علل آن باشد. ما سعی داشتیم وقتی دختر را تنها نشان می‌دهیم، این تنهایی ناشی از عصیان‌گری و فراری بودن آن نباشد. اتفاقاً شخصیت دختر داستان، دختر خوبی است که به دلیل متفاوت بودن تنهاست ما سعی داشتیم روابط بین آدم‌ها خارج از اولویت جنسیت باشد. یعنی بر عکس فیلم‌های سینمایی دیگر پیش زمینه هر ارتباطی جنسیت طرف مقابل نباشد. این فیلم بسیار ملایم است و به قول معروف گل درشت نیست.

مقدسیان در اینجا با کنایه‌ای به فیلم‌های دیگر بیان کرد: اتفاقاً اگر گل درشت بود، الان سر گروه یکی از سینما‌ها می‌شد.

لنگرودی بیان کرد: وقتی دانشجو بودم یک پوستر دیدم که در آن نوشته بود که انسان تنهاست، من آن موقع عقلم به معنای این جمله نمی‌رسید اما با این فیلم تنهایی انسان نمایش داده می‌شود. این فیلم اهمیتش در این بود که 3 آدم تنها را نشان می‌دهد که با وجود ارتباطی در میانه‌های فیلم در نهایت باز هم تنها هستند. علت تنهایی آدم‌ها از دست دادن عزیزان نیست، شاید انسان با ازدواج کردن و بچه‌دار شدن هم تنها باشد. فیلم «احتمال باران اسیدی» ریزبافت است. واژه‌ها در هنر و سینمای ما بی‌رویه مصرف می‌شود و کسی اعتنایی به معنای آن‌ها ندارد. وقتی بهتاش گفت می‌خواهم فیلم مینی مال بسازم، من در عمق آن متوجه شدم که واقعاً مینی‌مال است و به جزئیات توجه می‌کند.

جهان پناه فیلمبردار فیلم بیان کرد: اول فکر می‌کردیم که این 3 نفر آدم تنها را چطور به تصویر بکشیم، همه چیز باید به درستی در کنار هم قرار می‌گرفت، تا تنهایی این 3 نفر را به تصویر بکشد. وقتی کاراکتر فیلم تصمیم می‌گیرد که از خانه ماندن دور شود و بیرون برود، این تصمیم و این فضا باید به تصویر کشیده می‌شد. آب بندی خانه کاراکتر اصلی فیلم، نورپردازی طبیعی و... باعث شد به هدفمان برسیم. به نظر من لوکیشن  و طراحی صحنه خیلی در فیلمبرداری کمک می‌کند. من فیلمبرداری هستم که کارگردان محورم و تلاش می کنم آن چیزی که باید باشد، نشان داده شود نه کم و نه زیاد‌تر.

کارگردان «احتمال باران اسیدی» اظهار داشت‌: برای من مهم‌ترین اتفاق پسندیده شدن در جشنواره‌های داخلی و جشنواره منتقدین است. این موضوع مهمتر از مورد توجه قرار گرفتن در جشنواره‌های خارجی است. خوشبختانه جشنواره‌های زیادی این فیلم را پسندیده‌اند.

وی در خصوص پیشنهاد چاپ فیلم‌نامه کامل «احتمال باران اسیدی» گفت: رسم چاپ شدن فیلم‌نامه در سینمای ما از یاد رفته. قدیم‌ها آثار بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و داریوش مهرجویی چاپ می‌شد و برای یادگیری کسانی که به فیلم‌نامه‌نویسی علاقه داشتند، بسیار مفید بود. فیلم‌نامه «احتمال باران اسیدی» برای چاپ منتظر مجوز انتشار است و در گیر و دار مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که امیدواریم حداقل فیلم‌نامه آن بدون تغییرات چاپ شود. ان‌شاء‌الله ظرف یکی دو هفته اول اکران مقدمات چاپ آن فراهم شود.

وی در خصوص محدودیت‌های گروه هنر و تجربه گفت: این فیلم‌ها امکان تبلیغ ندارند و بودجه محدودی هم به آن‌ها تعلق می‌گیرد که آقای علم‌الهدی با مدیریت خوب خود بودجه را تقسیم می‌کند. از رسانه‌ها می‌خواهم تا جایی که می‌توانند از فیلم‌های گروه هنر و تجربه حمایت کنند. ضمن اینکه یک طرح خوب توسط علم‌الهدی اجرا می‌شود که هفتگی کردن سانس‌های فیلم‌های هنر و تجربه است.

وی در خصوص تأمین بودجه برای ساخت سالن سینمایی در شهر‌های مختلف برای هنر و تجربه گفت: من تحقیق کرده‌ام که با 300 یا 400 میلیون می‌توان در شهر‌های مختلف سالن سینمایی برای هنر و تجربه ساخت. من از آقای ایوبی درخواست دارم این مبلغ که در مقابل خیلی از هزینه‌های سینما کم است، به این کار اختصاص دهد یا سینماگران جمع شوند و نفری 50 یا 100 هزار تومان به ساخت سالن سینمایی در شهرستان‌ها کمک کنند.

فیلمبردار فیلم «احتمال باران اسیدی» در پایان گفت: خوشحالم که فیلم در این گروه اکران می‌شود. هرچند که می‌توانست اکران عمومی خوبی داشته باشد و مخاطب بیشتری را جذب کند. این فیلم خیلی دوست داشتنی و ساده است.

برادری بیان کرد: جهان فیلم‌سازان مستقل کوچک است و خودشان باید به همدیگر کمک کنند تا شرایط استقبال خوب از فیلم مهیا شود. این اولین تجربه تهیه‌کنندگی من در کنار پدرم بود.

مقدم بازیگر فیلم در پایان گفت: حمایت و توجه اهالی رسانه به گروه هنر و تجربه مهم است چون این‌ها حامی ندارند. از مردم خواهش می‌کنم که به یکی از بخش‌های مهم سینما که هنر و تجربه است، توجه کنند و بیشتر آن را بشناسند.

صناعی‌ها نیز در پایان از گروه به خصوص مقدم تشکر کرد.

در پایان مقدسیان اظهار داشت: گروه هنر و تجربه به سینمای ما خیلی کمک کرده اما نباید تبعید‌گاه فیلم‌ها باشد که هر فیلم‌سازی فکر کند اگر در اکران عمومی سینما نتواند فیلمش را اکران کند، در هنر و تجربه می‌تواند. هنر و تجربه بخش اصلی و متن سینما است که به حاشیه تبدیل شده است.

در پایان گروه فیلم عکس یادگاری انداختند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار