مافیایی در زمینه پخش سینما وجود ندارد/ 50 فیلم تولیدی مافیا نمی‌خواهد

50 فیلم تولیدی مافیا نمی‌خواهد، پس پخش‌کننده‌ای پیروز می‌شود که از پول و امکانات بهتر و بیشتری برخوردار باشد.

مهدی صباغ‌زاده کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از فیلم‌های خاص و پرفروش به تعداد اندکی از دفاتر پخش می‌رسد، گفت: این گونه نیست که فیلم‌های پرفروش و پرمخاطب به برخی از دفاتر پخش تعلق بگیرد بلکه بعضی از دفاتر، امکانات اقتصادی بهتری برای جذب تهیه‌کننده فیلم دارند و این رقابت در شرایط پخش فعلی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: شرایط پخش سابق برعکس الان از یک تقسیم‌بندی و درجه‌بندی خاصی برخوردار بود و بازار آن بر مبنای یک چارچوب مشخص و معلومی قرار داشت، اما جریان پخش سینما در حال حاضر به یک رقابت بین بخش خصوصی و سینما تبدیل شده است.

وی با بیان این مطلب که رقابت گرفتن فیلم‌ها بین دفاتر پخش ناسالم نیست، بیان کرد: زمانی که شما در زمینه‌ای که با پول و شرایط اقتصادی سر و کار دارید و دست به رقابت می‌زنید، فردی برنده است که امکانات مناسب را برای انجام کار مورد نظر فراهم کند و در زمینه پخش نیز این قضیه صدق می‌کند.

صباغ‌زاده بیان کرد: برخی از دفاتر پخش فیلم مانند گذشته خود جان و رمق کافی را ندارند و به قول معروف مدرن و به روز نیستند که باید به آن‌ها گفت، اگر می‌خواهید در رقابتی پایاپای و روبه پویایی با دفاتر فعال قرار بگیرید، باید از امکانات تبلیغات، شرایط خوب و نیروی انسانی امروزی برخوردار شوید.

 این کارگردان اظهار داشت: البته یک مسئله‌ای است که برخی‌ها فقط به سمت دفاتر خاصی رفته و فیلم‌شان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. به این دلیل که آن‌ها سینما دارند و این سینما داشتن به عنوان امتیاز محسوب می‌شود و خیال صاحب فیلم راحت است که فیلمش به عنوان سر گروه قرار بگیرد.

کارگردان «سناتور» در خصوص ایجاد عدالت بین توزیع فیلم‌ها در میان دفاتر پخش، عنوان کرد: الان با حدود 100 فیلم تولیدی در سال روبرو هستیم. تولیداتی که وزارت ارشاد بدون در نظر گرفتن ژانر و توان اقتصادی آن‌ها در ساخت، پروانه ساخت صادر می‌کند. تعدادی از آن‌ها به بخش هنر و تجربه و تعدادی به سینمای بدنه و پرمخاطب می‌روند. پس اگر این فیلم‌ها پرمخاطب و جذاب باشند، شاید بحث رقابت و بی‌عدالتی به وجود آید. در غیر این صورت با این شرایط همه چیز روند عادی خود و دفع مخاطب را طی می‌کند و فیلم‌های بد مدت‌ها روی پرده سینما باقی خواهد ماند.

صباغ‌زاده در خصوص زیاد بودن دفاتر پخش فیلم، تصریح کرد: با بیان این موضوع که در ایران دفتر پخش حق پخش بیش از 8 فیلم در سال را ندارد و از طرفی فیلم‌های تولیدی متوسط رو به بالای ما حدود 50 فیلم در سال نیست، پس به این نتیجه می‌رسیم که بیش از 6 دفتر پخش فیلم نیاز نداریم.

وی افزود: وضعیت پخش در ایران وضعیتی است که خود وزارت ارشاد خواهان آن است و آن را به سینما دیکته کرده و کاری از دست کسی بر نمی‌آید.

وی در مورد اکران فیلم در مدت زمان طولانی و بیشتر از حد معمول و قراردادش گفت: سینمادار و پخش‌کننده باید تنگاتنگ و با هم حرکت کنند و اینکه فیلمی تا چه حد روی پرده سینما‌ها باقی بماند، به فروش آن ربط دارد. پس اگر فیلمی فروش خوبی داشته باشد و مخاطب را در صف گیشه‌ها نگه دارد، با طولانی شدن مدت زمان اکرانش مشکلی پیش نمی‌آید.

صباغ‌زاده با بیان این موضوع که در زمینه پخش سینما مافیایی وجود ندارد، اظهار داشت: سر و ته سینما چیزی ندارد که مافیا داشته باشد، 50 فیلم تولیدی مافیا نمی‌خواهد، نکته جالب و مهم اینجا است که از بین این 50 فیلم حدود 10 فیلم از کیفیت بالایی برخوردار است. پس پخش‌کننده‌ای پیروز می‌شود که از پول و امکانات بهتر و بیشتری برخوردار باشد.

این کارگردان افزود: در سینما نیز مانند همه کار‌ها رقابت وجود دارد. پس از یک طرف با بالا بردن کیفیت فیلم‌ها، سطح امکانات دفاتر پخش می‌توانیم به رقابتی سالم دست پیدا کنیم و از طرفی نیز وزارت ارشاد باید زمان دادن پروانه ساخت ابتدا در ساخت فیلم‌های خوب و جذاب دقت بیشتری کند و دوم اینکه پروانه ساخت سینمای بدنه و مردمی را کاملاً از سینمای هنر و تجربه جدا کند تا از همان ابتدا توقع و تکلیف تهیه‌کننده از ساخت فیلمش مشخص شود و مشکلات و معضلات بعدی پیش نیاید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای سینمای ما زشت است که چرخه آن خالی و بدون تماشاگر حرکت می‌کند و برای دو یا 3 نفر یک سانس فیلم را نمایش می‌دهیم. با این وضع نه می‌توان جواب اقتصاد تهیه‌کننده و نه اقتصاد سینما را داد، تمام مشکلات سینما بنیادین و در زمان تولید است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار