شفافیت اطلاعات کلید مبارزه با مفاسد اقتصادی/نگاه مدیریتی باید عقاب‌گونه و تیزبین باشد

وزیر راه وشهرسازی گفت: مبارزه با فساد در دستگاه‎ها یکی از مهم‎ترین اقدامات است که برای رسیدن به آن اولین گام و موثرترین آن شفافیت اطلاعات است که تلاش می‎کنیم تمام اطلاعات در وزارتخانه در اختیار مردم قرار گیرد.

تلفنی******به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته در خصوص رأی اعتماد مجس به وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه توانستیم رأی اعتماد مردم را نسبت به علمکرد این وزارتخانه جلب کنیم و این رأی تنها مربوط به شخص وزیر نبوده و مربوط به عملکرد کل وزارت راه است.

وی در ادامه افزود: تمام کسانی که در حوزه اقتصادی و اجتماعی در نمایشگاه فعالیت می‎‏کنند بالا بردن کارایی و بهره‎وری و سرمایه مادی و معنوی را بر عهده دارند تا بتوانند بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارند.

آخوندی با بیان فعالیت پرمخاطره وزارت راه و شهرسازی برای اطلاع رسانی به عموم مردم گفت: وزارت راه و شهرسازی وظیفه پرمخاطره‎ای را بر عهده دارد تا بتواند فعالیت‎های مرتبط به وزارت راه و شهرسازی را در معرض دید عموم قرار دهد تا تمام اتفاقات قابل دیدن باشد که این امر موجب افزایش بهره‎وری و اطمینان بیشتر مردم خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در توضیح مهم‎ترین عملکرد وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: یکی از مسائل بنیادی اهمیت حقوق شهروندی است که اخیرا مجلس دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات را مورد تأیید قرار داده که این امر می‎تواند بهره‎وری را بالا ببرد و اگر در عمل تمام این اتفاقات اجرایی شود می‌‏توان فرآیند مدیریت کشور ار از چشم شهروند مشاهده کرد.

وی در این باره ادامه داد: نگاه مدیریتی عقاب‎گونه است که باید از بالا به پایین نگاه شود که این نگاه موجب افزایش رفاه و رضایتمندی مردم خواهد شد و نگاه پایین به بالا نیز که در اهداف وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته می‌تواند کارآیی را در این بخش افزایش دهد و موضوع اجرایی شدن خواسته‎های مردم می‎تواند ارتقای بهره‌‏وری را در بر داشته باشد.

آخوندی در خصوص اهمیت حاکمیت شهروندی گفت: مبنای کار ما تکریم ارباب رجوع نیست و موضوع حاکمیت شهروندی و اهمیت به نظرات شهروندان و مشکلات آنها برای این وزارتخانه ارجحیت دارد.

وزیر راه و شهرسازی در این خصوص تصریح کرد: با ایجاد مبنای حاکمیت شهروندان افراد می‏‌توانند در حوزه راهداری، شهر، فروش بلیت و ... تمامی اطلاعات را در اختیار داشته باشند ولی عملی شدن چنین طرحی با وجود گسست‎های موجود سخت و دشوار است و امیدواریم بتوانیم این طرح را در کلیت وزارت اجرایی کنیم تا اطلاعاتی که مردم برای زندگی به آن نیازمند هستند و نیاز آنها را برطرف کند.

وی در خصوص اهمیت دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: اصل دسترسی به اطلاعات در صحنه واقعی مفهوم شهروندی قرار دارد و می‌تواند همپای مردم برای حل مشکلات باشد.

آخوندی مطرح کرد: در بازدید از پروژه مدیریت راهها یک سری دوربین که به وسیله آن شرایط راه‎ها با آنها مدیریت می‎شود و می‎تواند مشکلات رخ داده در مسیرها را به مردم اطلاع‌رسانی کند. این اطلاعات در دوربین‌ها برای مدیریت راه نباید انحصاری باشد و می‎توان اطلاعات مربوط به راه‎ها و جزئیات و مشکلات آنها را در اختیار عموم مردم قرار داد تا مفهوم حاکمیت شهروندی به درستی نمایان شود.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام راه‌اندازی یک سایت جدید در وزارت راه وشهرسازی گفت: اعلام رسمی سایت "شهرا" توسط سازمان مدیریت ارتباط شهروندی با وزارت راه و شهرسازی انجام شد.

وی در این خصوص ادامه داد: در این سایت 569 خدمت وزارت راه انجام خواهد داد که بحث مربوط به بنادر، شهرسازی، راه، ساختمان و ... از خدماتی است که در این سایت ارائه خواهد شد.

آخوندی با اشاره به اهمیت ارتباط دو نفره بین مردم و وزارت راه و شهرسازی گفت: باید یک رابطه دو نفره بین مردم و وزارت راه و شهرسازی ایجاد شود که مردم بتوانند به عنوان پایه حاکمیتی در آن اظهارنظر کنند و فعال شوند بنابراین باید یک اصل دسترسی به فرآیند اطلاعات برای مردم فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اهمیت شهروند محوری اظهار داشت: شهروند محوری یک اتفاق بزرگ و مهم در نظام مدیریتی است که می‎تواند اطلاعات کافی را از مشکلات، شرایط، اقدامات یک پروژه در اختیار عموم مردم قرار دهد که امیدواریم این کار هر چند سخت به عنوان اولین گام اساسی در مدیریت صورت گیرد.

وی در این خصوص ادامه داد: برای فراهم شدن سیستم حاکمیت شهروندی نیازمند بودجه و آموزش مدیران وزارتخانه فراهم شدن سیستم نرم‎افزاری و سخت افزاری هستیم تا بتوان این شرایط را به خوبی فراهم آورد.

آخوندی در ادامه تصریح کرد : از 569 خدمت وزارت راه و شهرسازی تنها 37 خدمت ارائه شده و 532 خدمت درگیر هنوز باقی مانده و با توجه به صحبت‎های مقام معظم رهبری در جهت افزایش بهره‎وری امیدواریم بتوانیم تمام خدمات را اجرایی کرده تا بتوان بهره‎وری را به حداکثر رسند.

وی در خصوص اهمیت مبارزه با فساد در دستگاه‎های دولتی گفت: مبارزه با فساد در دستگاه‎ها یکی از مهم‎ترین اقدامات است که برای رسیدن به آن اولین گام و موثرترین آن شفافیت اطلاعات است که تلاش می‎کنیم تمام اطلاعات در وزارتخانه در اختیار مردم قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات تأکید کرد: راه‌‎اندازی سامانه جامع اطلاعات با هدف در اختیار قراردادن جزئیات پروژه‌ها به عموم مردم است و این به معنای یکپارچگی و ایجاد انضباط بین وزارتخانه و مردم است.

آخوندی با اشاره به مبنای پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی گفت: نمایشگاه راه و شهرسازی بر مبنای کارآیی از منظر شهروندان ایجاد شد است.

وی در ادامه اظهار داشت: در اجرای پروژه‎ها با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و امیدواریم با برطرف شدن این مشکلات و با در اختیار قرار دادن جزئیات اطلاعات مربوط به پروژه‌ها حس مسئولیت مردم در ارتباط با وزارتخانه را بیشتر کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص فرصت‎های سرمایه‎گذاری در وزارتخانه بیان کرد: 569 خدمت که می‎تواند این فرصت را برای مردم فراهم کند در وزارتخانه ایجاد شده و مردم می‎توانند به صورت آنلاین و هیچ واسطه‎ای به تمام اطلاعات مربوط به سرمایه‏‌گذاری‎‌ها دسترسی داشته باشند.

گفتنی است پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته از ششم لغایت 9 آبان ماه در مصلی امام خمینی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار