جنگ نیابتی عربستان و سیا علیه روسیه در سوریه

یک روزنامه آمریکایی در مقاله‌ای اقدامات عربستان و سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) برای تضعیف روسیه، ایران و سوریه را تحلیل کرد.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی "امریکن‌فری‌پرس" مقاله‌ای را به قلم "ریچارد واکر" منتشر کرد. در این مقاله آمده است: تاریخ بار دیگر تکرار می‌شود: عربستان سعودی و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) متحد شده‌اند و از طریق مجهز کردن تروریست‌ها به سلاح‌های مدرن و موشک‌های پیشرفته، جنگی نیابتی را علیه روسیه در سوریه آغاز کرده‌اند. این اقدام یادآور جنگ پنهانی "سیا" و عربستان سعودی در دهه 80 میلادی علیه شوروی سابق در افغانستان است. در دهه 80 این دو کشور با مجهز کردن تروریست‌ها به 1000 موشک‌ "استرینگر"، آنها را در مقابل نیروی هوایی شوروی سابق مقاوم کردند و نتیجه جنگ را تغییر دادند. 
 
امروز نیز عربستان و "سیا" از گروه‌های تروریستی مستقر در عراق و سوریه پشتیبانی می‌کنند. این تروریست‌ها از دو کشور حامی خود سلاح‌های مشابه (موشک‌های "استرینگر" و سامانه‌های دفاعی قابل حمل) درخواست می‌کنند. به محض اینکه "ولادیمیر پوتین،" رئیس‌جمهور روسیه آغاز حملات هوایی این کشور در سوریه را اعلام کرد، عربستان و "سیا" ارسال موشک به میدان‌های جنگ سوریه را به میزان بالایی افزایش دادند. تمام شواهد نشان می‌دهد، آمریکا و متحد خود اخیراً 500 موشک و اسلحه به سوریه انتقال داده‌اند. توجیه "سیا" برای فرستادن این میزان اسلحه، مهار تروریست‌های ضد دولت سوریه است. این درحالیست که نظرسنجی‌ها در غرب نشان می‌دهد، میزان رضایتمندی از اقدامات روسیه در این کشور بحران‌زده بسیار بیشتر از اقدامات "سیا" و عربستان سعودی است. ارسال ابزار جنگی به سوریه، اهداف این دو کشور برای درگیر کردن روسیه در جنگی پیچیده و دشوار را به وضوح نمایان کرد. 

بسیاری از اعضای خانواده سلطنتی عربستان و سیاستمداران واشینگتن، روسیه را دشمن خود می‌دانند و هنوز هم باور دارند اقداماتشان در دهه 80 به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی انجامید. اما حقیقت چیز دیگری است: اقدامات مشترک عربستان و "سیا" به تشکیل گروه‌های تروریستی از جمله طالبان و داعش و همچنین وقوع دو جنگ در افغانستان و عراق انجامید.

عربستان در سال 2013، 15 هزار موشک ضد تانک را از آمریکا سفارش داد. این برنامه برای آموزش گروه‌های افراطی موجود در سوریه و عراق با هدف تضعیف دولت‌های این دو کشور و در نتیجه کاهش تأثیر ایران بر منطقه تدارک دیده شد. برخلاف آنچه تصور می‌شود (حمایت واشینگتن از دولت کنونی عراق)، واشینگتن به عربستان سعودی و به "سیا" اجازه مید‌هد دشمنان عراق را به سلاح‌های نظامی مجهز کنند.

مجلس عراق نیز اعلام کرده در سال جاری 2 هواپیمای انگلیسی را که در حال انداختن اسلحه برای گروه تروریستی داعش در سوریه بودند را سرنگون کرده است. نیروهای عراقی نیز انبارهای بزرگی از موشک‌هایی که مورد استفاده جبهه النصره و داعش در شهر فلوجه بوده است را کشف کردند. به نظر می‌رسد موشک‌های مذکور به زودی در دستان عناصر داعش قرار خواهند گرفت. روسیه از استراتژی دوگانه آمریکا آگاه است. واشینگتن در ظاهر برنامه‌ای را اعلام می‌کند؛ اما دقیقاً خلاف آن را اجرا می‌کند.

یک سیاستمدار روسی که اصرار داشت نامش فاش نشود در مصاحبه با "امریکن‌فری‌پرس" گفت کوچکترین اقدام "سیا" یا عربستان سعودی برای سرنگون کردن هواپیماهای روسی در آسمان، "واکنش شدید" روسیه را در پی خواهد داشت. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار