الجبیر: اسد باید برکنار شود؛ چه از طریق سیاسی چه از طریق نظامی

وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای انگلیسی خود گفت به حمایت‌های خود از مخالفان "میانه‌رو" ادامه می‌دهیم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "الحدث"؛ "عادل الجبیر" -وزیر خارجه عربستان- در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "فلیپ هاموند" -همتای انگلیس خود گفت: "در دیدار با "هاموند" تحولات منطقه و ضرورت فرآیند انتقال سیاسی در سوریه را بررسی کردیم."

وی ادامه داد: در کنفرانس روز جمعه، کشورهای دوست سوریه و برخی دیگر از کشورها که اهداف شان را آزمایش خواهیم کرد، حضور دارند. راه حلی سیاسی را در سوریه تأیید می‌کنیم که برای بشار اسد در آینده سوریه نقشی تعریف نکرده باشد.

الجبیر گفت: نشست چهارجانبه فردا برای هماهنگی مواضع صورت می‌گیرد.‎
زمان و نحوه برکناری اسد یکی از بندهای مهم برای بررسی در این کنفرانس خواهد بود. برای موازنه قوا در سوریه، به حمایت‌های خود از مخالفان میانه‌رو ادامه می‌دهیم.

وزیر خارجه عربستان افزود: تحولات عراق را هم بررسی کردیم و از دولت حیدر العبادی حمایت می‌کنیم. دخالت نظامی در یمن گزینه نهایی ما بود و اکنون از تلاش‌های سیاسی برای حل بحران آن حمایت می‌کنیم. لزوم ارسال کمک‌های انسان دوستانه به یمن را بررسی کردیم.

وی در ادامه گفت: موضوع صلح و ایجاد یک راه‌حل برای نزاع فلسطین و اسرائیل را بررسی کردیم.

الجبیر مدعی شد: موضع عربستان در قبال سوریه تغییر نکرده، و آن اینکه بشار اسد در آینده سوریه جایی ندارد. اختلاف ما با روسیه و ایران درخصوص زمان و کیفیت رفتن بشار اسد است. دعوت از ایران برای حضور در وین، به منظور تجمیع مواضع و آزمایش جدی این کشور است. باید بر تاریخ مشخص رفتن اسد توافق کنیم.

وزیر خارجه عربستان با طرح سخنانی توهین‌آمیز ادعا کرد: بشار اسد به ایران فرصت داد تا به عنوان یک نیروی اشغالگر در سوریه وارد شود. بشار اسد باید برکنار شود؛ چه از طریق گزینه سیاسی و چه از طریق گزینه نظامی. ما باید اهداف و مقاصد ایران و روسیه را در خصوص رفتن اسد آزمایش کنیم.

هاموند نیز در ادامه این کنفرانس خبری ادعا کرد: همکاری‌های عربستان در زمینه مبارزه با تروریسم، هزاران نفر را نجات داده است.

فیلیپ هاموند گفت ما و عربستان روابط مستحکمی در سالهای طولانی داشته ایم، چه در زمانهای دشوار و چه در زمانهای آسان و بنای دوستی و همکاری خوبی گذاشته ایم.

وی تاکید کرد ما همچنین دربار بحران سوریه و تحولات آن گفتگو کردیم و موضوعات دیگری هم هست که با عادل الجبیر بررسی کردیم از جمله شرکت در نشست روز جمعه با حضور طرفهای مختلف از جمله ایران تا بتوانیم دیدگاه روسیه و ایران را درمورد نقش بشار اسد در آینده دولت انتقالی در سوریه بررسی کنیم و موضع گروههای دیگر شرکت کننده را در این زمینه و ممکن است به راه حل میانه ای برسیم تا به ما کمک کند به جلو برویم تا به راه حلی سیاسی برسیم و جنگ داخلی در سوریه پایان یابد و حمله به داعش در سوریه ادامه یابد. 

 وزیر خارجه انگلیس افزود: من با الجبیر، درباره تحولات یمن گفتگو کردیم و نیز پیشرفتهای نیروهای ائتلاف و مشخص است که ائتلاف عربستان بر اوضاع در یمن مسلط است. ما همچنین درباره مسائل انسانی و نگرانیهایی که در این زمینه داریم و از آغاز حملات نظامی در یمن درباره آنها سخن گفته ایم و مشکلات انسانی حملات نظامی به طور خاص و مشکلاتی که باعث کاهش توان نیروهای دولتی یمن شده است گفتگو کردیم.

وی گفت: ‎با جبیر بر ضرورت گفتگوی طرف‌های یمنی تأکید کردیم. شرایط انسانی در یمن نگران کننده است و باید برای کمک رسانی به مردم یمن تلاش کنیم.‎ روز جمعه راه حل پایان دادن به بحران در سوریه را بررسی می کنیم.

وزیر خارجه انگلیس ادعا کرد: به هیچ وجه موضع خود درخصوص برکناری اسد را تغییر نداده‌ایم. اجازه نخواهیم داد بشار اسد در هر فرآیند سیاسی که باشد شرکت کند. زمان مشخص برکناری اسد را بررسی می کنیم؛ اختلافات در این خصوص است. ایران و روسیه باید جدیت خود را در گفتگوهای وین ثابت کنند. عملیات نظامی در یمن با پیشروی‌های ائتلاف سعودی روبه پایان است.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار