مهم‌ترین دربی‌های جهان

در سراسر جهان، دربی‌های مهمی برگزار می‌شود که در این گزارش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

مهم‌ترین دربی‌های جهان
به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، دربی در لغت نامه ورزشی به معنای مصاف ورزشی دو تیم همشهری یا از یک منطقه می‌باشد.

درباره پیدایش واژه دربی نظریه‌های مختلفی وجود دارد اما شاید معقول‌ترین نظریه‌ای که وجود دارد، این نظریه است که این واژه از دیدار تیم‌های همشهری اورتون و لیورپول گرفته شده است. ماجرا از اینجا شروع شد که اورتون که اولین باشگاه فوتبالی شهر لیورپول محسوب می‌شد، برای بازی‌های خود ورزشگاه آنفیلد را اجاره کرده بود و در آنجا بازی می‌کردند اما 14 سال بعد از تأسیس این باشگاه یعنی در سال 1892 باشگاه لیورپول متولد می‌شود و در این زمان مالک این ورزشگاه «جان هولدینگ» مبلغ اجاره ورزشگاه را بالا برد و اورتونی که توان پرداخت اجاره این ورزشگاه را نداشتند به گودیسون پارک نقل مکان کردند.

این دو ورزشگاه به وسیله پارکی به نام استنلی از هم جدا می‌شد که مالک آن پارک شخصی به اسم کنت دربی بود و از آن زمان به بعد به بازی‌های این دو تیم دربی می‌گفتند و این واژه کم کم به تمام مسابقات ورزشی تیم‌های همشهری گفته شد.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین دربی‌های کشورهای مختلف:

ایتالیا

ایتالیا، کشور دربی‌هاست، در این کشور دربی‌های زیادی در سال برگزار می‌شود اما سه تا از این دربی‌ها از بقیه مهم‌تر هستند.

رم – لاتزیو (دربی دلاکاپیتاله)

دربی دلاکاپیتاله با دیگر مسابقات فوتبال ایتالیا یک تفاوت اساسی دارد، مسائل سیاسی در این رقابت تأثیر فراوانی دارد، طرفداران لاتزیو به شدت راست‌گرا هستند و رمی‌ها چپ‌گرا هستند.

از همان زمان پیدایش این دو باشگاه آن‌ها به شدت با یکدیگر مشکل داشتند و این دشمنی حتی در لوگوی دو تیم دیده می‌شود. لوگوی لاتزیو رنگ آسمانی است و نمادشان عقاب است و تیم رم در لوگویش از رنگ‌های زرد به عنوان نماد واتیکان و قرمز به عنوان نماد امپراتوری رم استفاده شده است و نماد آن‌ها گرگ است.

مصاف این دو تیم معمولاً جذاب‌ترین بازی سری آ محسوب می‌شود. آث میلان – اینترمیلان (دربی دلامادونینا) در بالای کلیسای جامع میلان، مجسمه زرین مریم مقدس وجود دارد که به این مجسمه تندیس مادونینا گفته می‌شود و نام دربی شهر میلان هم از نام این مجسمه گرفته شده و به دربی دلامادونینا معروف شده است. اولین مسابقه دو تیم در تاریخ 18 اکتبر 1908 بود که میلان دو به یک اینتر را شکست داد.

پائولو مالدینی با 56 بار حضور در این دربی از این نظر رکورددار است. باشگاه اینترمیلان از اختلافاتی که بین مدیران باشگاه آث میلان بر سر استفاده از بازیکنان خارجی، افتاد، تأسیس شد و کسانی که اعتقاد به استفاده از بازیکنان خارجی داشتند، یک تیم جدید به اسم اینترنازیوناله تشکیل دادند و باعث به وجود آمدن یک دربی زیبا در شهر میلان شدند.

یونتوس – تورینو (دربی دلاموله) مصاف تیم‌های شهر تورین دیگر جذابیت گذشته را ندارد. تورینو خیلی وقت است که نتوانسته یوونتوس را شکست دهد. تورینو سابقه طولانی‌تر نسبت به یوونتوس دارد و به همین دلیل در شهر تورین، طرفداران این تیم نسبت به یوونتوس بیشتر هستند و با وجود آن که یوونتوس بهترین تیم ایتالیا شده است و از دوران باشگاه تورینو دیگر چیزی باقی نمانده است، اما طرفداران این تیم هنوز به تیمشان وفادارند. البته در کل ایتالیا طرفداران یوونتوس از تورینو بیشتر هستند.

انگلستان

در کشور انگلستان بیش از هر کشور دیگر، دربی مهم و زیبا برگزار می‌شود، به خصوص در شهر لندن که با وجود تیم‌های بزرگی مثل آرسنال، چلسی و تاتنهام، دربی‌های زیبایی وجود دارد. البته بر کسی پوشیده نیست که مسابقه دو تیم منچستر یونایتد و لیورپول، مهم‌ترین مسابقه در انگلستان محسوب می‌شود که به دلیل قرار گرفتن دو شهر منچستر و لیورپول در شمال غربی انگلستان به دربی شمال غربی معروف است.

برای این دو تیم، بازی‌های رودررو با یکدیگر مهم‌ترین رقابت فصل‌شان محسوب می‌شود. از سال 1894 که کانال کشتی منچستر احداث شد و باعث شد که کشتی‌ها بدون نیاز به بندر لیورپول مستقیماً وارد شهر منچستر شوند،‌ این اتفاق سبب از رونق افتادن بندر لیورپول و بیکاری بسیاری از مردم این شهر شد و از آن زمان مردم این دو شهر با یکدیگر اختلاف دارند.

لیورپول – اورتون (دربی مرسی ساید)

برای طرفداران اورتون، بازی با لیورپول مهم‌ترین بازی فصل است و برای لیورپولی‌ها هم بعد از مسابقه با منچستر یونایتد دربی مرسی ساید مهم‌ترین بازی فصل‌شان است. مرسی ساید، نام منطقه‌ای در انگلستان است که شهر بندری لیورپول در آن واقع شده است و بازی دو تیم همشهری لیورپول و اورتون هم به این نام معروف شده است و یکی از قدیمی‌ترین دربی‌ها در جهان محسوب می‌شود.

آرسنال – چلسی

طبق نظرسنجی‌های انجام شده از طرفداران دو تیم لندنی آرسنال و چلسی، طرفداران آرسنال از تیم چلسی بیش از هر تیم دیگری بدشان می‌آید ولی این تیم را مهم‌ترین رقیب خود نمی‌دانند. آن‌ها ابتدا منچستر یونایتد و سپس تاتنهام را مهم‌ترین رقبای خود می‌دانند و چلسی سومین رقیب مهم آن‌هاست، اما طرفداران چلسی آرسنال را مهم‌ترین رقیب خود می‌دانند و بعد از لیورپول از آرسنال بیش از هر تیم دیگری بدشان می‌آید.

این دو تیم در 9 نوامبر 1907 برای اولین بار روبروی یکدیگر قرار گرفتند و تاکنون 189 مسابقه را با یکدیگر انجام داده‌اند که آرسنال 72 بار پیروز شده و چلسی 61 بار. بهترین گلزن این دربی هم دروگبا است که 13 گل را به آرسنال زده است.

آرسنال – تاتنهام (دربی شمال لندن)

دربی شمال لندن به مسابقه آرسنال و تاتنهام گفته می‌شود که برای هواداران دو تیم اهمیت فراوانی دارد و طرفداران هر دو تیم، تیم مقابل را یکی از مهم‌ترین رقبای خود می‌دانند. دو تیمی که در سال 1887 برای اولین بار با هم بازی کردند و 180 مسابقه را تاکنون با یکدیگر انجام دادند که آرسنال 78 بار و تاتنهام 55 بار پیروز شده‌اند.

دیگر دربی‌هایی که در لندن برگزار می‌شود، دارای اهمیت کمتری نسبت به این دو مسابقه هستند. منچستر یونایتد – منچسترسیتی (دربی منچستر) اضافه شدن منچستر سیتی به جمع غول‌های انگلیسی در چند سال اخیر باعث جذاب‌تر شدن دربی منچستر شده است. تحقیر شاگردان فرگوسن در سال 2011 توسط منچستر سیتی و آن شش گلی که به یونایتد زدند، هیچ گاه از خاطر هواداران سیتی پاک نخواهد شد.

البته منچستر سیتی یک بار دیگر و در سال 1926 هم با همین نتیجه شش به یک یونایتد را در هم کوبیده بود. بهترین برد یونایتد برابر سیتی هم به برد پنج بر صفر این تیم در سال 1994 مربوط می‌شود. رایان گیگز با 36 بار حضور در دربی منچستر از این نظر رکورددار است و رونی هم با 11 گل زده بهترین گلزن دربی منچستر است.

اسپانیا

دو تیم بزرگ اسپانیا یعنی رئال مادرید و بارسلونا اگرچه همشهری نیستند و مسابقه آن‌ها دربی محسوب نمی‌شود، اما یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین مسابقه‌های فوتبال جهان است که هر سال صدها میلیون نفر از کشورهای مختلف شاهد برگزاری آن هستند. این دو تیم رقابت شدیدی هم از نظر فوتبالی دارند و هم از نظر سیاسی. البته فقط این رقابت‌ها نیست که الکلاسیکو را جذاب کرده بلکه وجود ستاره‌های گران‌قیمت در ترکیب هر دو تیم به اهمیت این مسابقه می‌افزاید.

رئال مادرید – اتلتیکو مادرید (دربی مادرید)

دیدار دو تیم مادریدی به خصوص در چند سال اخیر دارای اهمیت شده است. اتلتیکو با هدایت سیمئونه، دو سال پیش توانست بر اعضای بارسلونا و رئال مادرید در لالیگا پایان دهد و قهرمان شود و حالا رقیبی جدی برای بارسلونا و رئال مادرید محسوب می‌شود.

بارسلونا – اسپانیول (دربی بارسلون)

این دو تیم از ایالت کاتالونیا هستند و با وجود آن که اسپانیول از تیم‌های بزرگ اسپانیا محسوب نمی‌شود ولی مصاف این دو تیم برای هواداران آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

آلمان

در آلمان هم دربی‌های مختلفی برگزار می‌شود، مثل دربی مونیخ که به بازی‌های دو تیم بایرن مونیخ و مونیخ 1860 گفته می‌شود یا دربی شهر دورتموند که بین تیم‌های بورسیا دورتموند و شالکه برگزار می‌شود و برای هواداران دو تیم اهمیت دارد، اما مهم‌ترین مسابقه در آلمان، مسابقه بایرن مونیخ و دورتموند محسوب می‌شود و این دو تیم جوهره اصلی فوتبال آلمان هستند. اهمیت این دیدار به حدی است که وبسایت فیفا از آن در رده شهرآوردهای دارای اهمیت نام برده است. مسابقه این دو تیم همیشه جذاب، جنجالی و پرحاشیه بوده است و از آن به عنوان بازی کلاسیک آلمان یاد می‌شود.

نکته جالب این است که در 21 فصل گذشته تنها این دو تیم توانسته‌اند که بیش از یک بار قهرمان بوندس لیگا شوند و در مجموع 21 فصل گذشته در 17 فصل یکی از این دو تیم قهرمان بوده است.

دیگر دربی‌های مهم جهان:

رنجرز – سلتیک (دربی گلاسکو) دو تیم شهر گلاسکو به شدت از لحاظ مذهبی با یکدیگر اختلاف دارند و بازی این دو تیم برای هواداران آن‌ها یک جنگ واقعی است. سلتیکی‌ها کاتولیگ هستند و به شدت وفادار به پاپ و ملکه انگلستان هستند و در نقطه مقابل رنجرزی‌ها پروتستان هستند و یکی از قوانین اولیه این باشگاه این بود که بازیکنان کاتولیگ در این تیم جایی ندارند.

تاریخ دربی‌های دو تیم پر بوده است از کتک کاری و چاقوکشی و معمولاً بازی‌های این دو تیم تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شود.

بوکا جونیورز – ریورپلاته (سوپر کلاسیکو)

دربی بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین میان بوکاجونیورز و ریورپلاته، حساس‌ترین مسابقه فوتبال در آرژانتین محسوب می‌شود. در سال 2012 اتفاق بزرگی در آرژانتین رخ داد و ریورپلاته به دسته پایین‌تر سقوط کرد اما سال بعد با بازگشت ریورپلاته، این دربی جذاب دوباره در آرژانتین برگزار شد.

واسکودوگاما – فلامینگو (کلاسیکو دوس میلوئس)

شهر ریو دوژانیرو در برزیل یک دربی جذاب دارد. واسکودوگاما و فلامینگو دو تیم بزرگ این شهر از دیرباز رقابت زیادی با یکدیگر دارند. دربی‌های این دو تیم بعضاً 180 هزار تماشاگر را به استادیوم ماراکانا کشانده است.

به جز این‌ها، دربی‌های مهم دیگری هم در جهان وجود دارد که شهرت پیدا کرده‌اند. مثل دربی‌هایی که در شهر استانبول ترکیه و بین سه تیم بزرگ این شهر یعنی گالاتاسرای، فنرباغچه و بشیکتاش برگزار می‌شود. همچنین دربی شهر آتن یونان که بین تیم‌های المپیاکوس و پاناتیناکوس برگزار می‌شود و آتنی‌ها به آن لقب مادر دربی‌ها دادند و اهمیت زیادی در شهر آتن دارد.

همچنین دربی آمستردام بین آژاکس و فاینورد و دربی شهر لیسبون پرتغال بین تیم‌های اسپورتینگ لیسبون و بنفیکا از مهم‌ترین دربی‌های اروپا محسوب می‌شوند.

البته دربی تهران بین دو تیم پرسپولیس و استقلال هم یکی از دربی‌های مهم جهان و مهم‌ترین دربی در آسیا طبق اعلام مجله وردساکر محسوب می‌شود و روز جمعه شاهد هشتاد و یکمین دربی در پایتخت خواهیم بود.


*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۱۵:۳۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۴
این کلمه دربی فارسی یا لاتین ؟
آخرین اخبار