مربی کاراته ایلیا از قهرمانی پسر ورزشکار شهرام جزایری می گوید!

رضا صافی، مربی کاراته در گفت‌وگو با «تماشاگران امروز» از آینده روشن پسربچه‌ای حرف می‌زند که به گفته خودش تا چند ماه پیش نمی‌دانسته نام پدرش شهرام جزایری است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، ایلیا جزایری اسمی است كه شاید سال‌های آینده به كرات شنیده شود. او پسری است كه پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور، روی یكی از سكوهای قهرمانی جهانی كاراته بایستد. این احتمال برای خیلی از ورزش‌كارانی كه در شروع كار، خودی نشان می‌دهند، وجود دارد اما ایلیا با بقیه تفاوت دیگری هم دارد. او پسر شهرام جزایری است. شهرام جزایری یك سال بعد از اینكه از زندان آزاد شده بود، گفت‌وگویی با تسنیم داشت. او در این مصاحبه درباره خانواده‌اش صحبت كرده بود و از ایلیا و توانایی‌های منحصر به فرد او گفته بود. اینكه پسر بزرگش مدال طلای مسابقات كاراته قهرمانی كشور و نایب‌قهرمانی مسابقات بین‌المللی را دارد. ارشیا و آرنیكا دو فرزند دیگر شهرام جزایری هم تكواندوكارند اما ایلیا استعداد ویژه‌‌تری و علاقه‌ بیشتری به ورزش و کاراته دارد. رضا صافی مربی تیم ملی كاراته و مربی ایلیاست و در این چند سال، تمرینات او را زیر نظر داشته است. صافی درباره ایلیا و ویژگی‌های خاصش با «تماشاگران امروز» صحبت كرده است:

 پسر شهرام جزایری شاگرد شماست. به خاطر پدرش امتیازی برایش قائل هستید یا تا حالا شده به خاطر موضوعات و حواشی شهرام جزایری بچه‌های دیگر مزاحمتی برایش ایجاد كرده باشند؟ 

نه اصلا. او برای ما هیچ فرقی با بقیه بچه‌ها نمی‌كند. فضای آموزشی در باشگاه‌های ما این‌طور است كه فقط تمرین و آموزش، مهم است. برای ما مهم نیست ورزش‌كاری كه روی تاتامی است، پسر چه كسی است یا اینكه خودش چه كاره است. این مسائل در رشته ما مطرح نیست. ایلیا نزدیك به دو سال است كه با ما كار می‌كند و الحمدالله هیچ وقت مسأله‌ای در رابطه با او پیش نیامده است. جالب است که تا هشت نه ماه پیش من نمی‌دانستم که او پسر جزایری است. قرار بود به مسابقات بین‌المللی برویم، وقتی پاسپورتش را آورد دیدم پسر شهرام جزایری است.

 پدرش گفته است كه ایلیا در مسابقات‌ بین‌المللی مدال گرفته. واقعاً در حدی هست كه بتواند در مسابقات مهم شركت كند؟

دقیقاً همین‌طوراست. ایلیا از پنج‌سالگی ورزش رزمی را شروع کرده است. او بعد از مدت کوتاهی که با ما کار کرد، در مسابقات تهران اول شد. در جام بین‌المللی پایتخت‌ها سوم شد. در جام بین‌المللی ایران‌زمین نفر دوم بود. در مسابقات بین‌المللی كه در ارمنستان برگزار شد، در انفرادی نقره گرفت و در كاتای تیمی اول شد. به اعتقاد من و همکارانم حتما در آینده نزدیک می‌تواند مقام‌های ارزشمندی را بگیرد. هم استعدادش را دارد و هم پشتكارش فوق‌العاده‌ است. نسبت به بقیه هم‌سن‌و سال‌هایش بیشتر و جدی‌تر تمرین می‌كند.

 هفته‌ای چند ساعت تمرین دارد؟

من در دو باشگاه كلاس دارم. هفته‌ای دو جلسه خصوصی تمرین دارد و دو جلسه هم عمومی. باشگاه در یوسف‌آباد و شهرك غرب است و به خاطر اینكه از زغفرانیه می‌آید و مسیرش دور است، كلاس‌های عمومی را دو سانس می‌ماند. حدودا هفته‌ای 16 ساعت تمرین می‌كند. 

 در حدی هست كه بتواند در آینده قهرمان جهان شود؟

حتماً می‌تواند. هم خودش علاقه‌مند است و هم پدر و مادرش با جدیت حمایتش می‌کنند. من با اطمینان می‌گویم كه او در آینده از قهرمانان كاراته جهان می‌شود.

 خیلی از بچه‌هایی كه با انگیزه شروع می‌كنند و در سن‌های پایین خوب نتیجه می‌گیرند، در سن‌های بالا زده می‌شوند و حتی به مرحله قهرمانی نمی‌رسند. 

ایلیا الان تازه یازده سالش است. او خودش رشته‌ ورزشی‌اش را انتخاب كرده. ایلیا طوری بار آمده است كه طبق علاقه خودش زندگی را جلو می‌برد. خانواده‌اش چیزی را به او تحمیل نمی‌كنند.

 موضوع عجیب هم همین انتخابش است. كاراته را بیشتر كسانی انتخاب می‌كنند كه از نظر مالی در طبقه متوسط به پایین هستند.

من این را قبول ندارم. الان در کلاس من خیلی از کسانی که حضور دارند، شرایط مالی خوبی دارند. در خیلی از کلاس‌ها هم همین طور است. در شرایط عادی این پسر می‌توانست تنیس، سواركاری یا ورزش‌های دیگری از این دست را انتخاب كند. شاید به ظاهر این باشد كه كسانی كاراته را انتخاب می‌كنند كه وضعیت مالی خوبی ندارند اما من برای دلیل این انتخاب تعریف دیگری دارم. در كاراته نظم و دیسیپلین حاكم است، در حالی‌که در سن‌های پایین بچه‌ها دوست دارند تحرك‌ زیادی داشته باشند یا با همدیگر صحبت كنند. كاراته تابع قوانین خاص است و دستورات استاد حاكم است؛ كسانی كه دنبال تفریح باشند یا اینكه تحمل نظم را نداشته باشند، نمی‌توانند در این رشته دوام بیاورند. وقتی ایلیا در سن پایین خودش این رشته را انتخاب كرده و پشتكار قابل توجهی هم دارد، حتماً دوام می‌آورد. به خصوص این که پدر و مادرش هم مصمم هستند ایلیا به ورزشش ادامه بدهد. او می‌تواند الگوی خوبی برای سایرین باشد. خود شهرام جزایری هم در تلاش است که کنار ایلیا باشد. سعی می‌کند به باشگاه بیاید و در مسابقاتی که ایلیا دارد، کنارش باشد.


منبع: تماشاگران امروز

 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۴۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
با سلام
ایلیا جزایری دوست من است ودر مدرسه ای درس میخواند که من هم توش درس میخوانم
به نظر من ایلیا خیلی پسر با استعدادی است و الان هم در مدرسه رشته پینگ پنگ را انتخاب کرده و با شور و اشتیاق داره به ورزشش ادامه میده.
با تشکر
آخرین اخبار