کاندولیزا رایس: توافق هسته‌ای با هزینه‌ای بسیار سنگین، حاصل شد

وزیر خارجه اسبق آمریکا ضمن انتقاد از توافق هسته ای، با مطرح کردن ادعاهای بی اساس علیه ایران گفت بیم دارد تهران یک رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه به راه بیندازد.

کاندولیزا رایس: توافق هسته‌ای با هزینه‌ای بسیار سنگین، حاصل شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه ایندیپندنت در شماره امروز خود در مطلبی با این عنوان نوشت: کاندولیزا رایس وزیر خارجه اسبق آمریکا، علنا از دولت اوباما به علت امضا کردن توافق تسلیحات هسته ای با ایران انتقاد کرد و آن را یک معامله 100 میلیارد دلاری برای برهم زدن ثبات خاورمیانه خواند. 

وی، که برای اولین بار علنی درباره این توافق صحبت می کرد، گفت گرچه «مولفه های خوبی» در این توافق وجود دارد، «برای آن هزینه بسیار زیادی پرداخت شد.»

رایس که از سال 2005 تا 2009 وزیر خارجه دولت جرج دبلیو بوش بود، همچنین گفت بیم دارد این توافق زمینه «یک رقابت تسلیحاتی را در خاورمیانه» فراهم کند. برجام 159 صفحه ای موجب حذف تحریم ها علیه دارایی هایی به ارزش 100 میلیارد دلار می شود. این توافق همچنین ایران را در «آستانه» دستیابی به توانایی تسلیحات هسته ای قرار می دهد.

رایس این اظهارات را پس از سخنرانی روز پنج شنبه در چاتام هاوس لندن با مضمون «مروری بر ائتلاف دو سوی آتلانتیک»، مطرح کرد. زمانی که از او درباره توافق هسته ای ایران سوال شد، گفت: «من درباره این توافق موضع گیری علنی نمی کنم، ... زیرا می دانم که چقدر دستیابی به این توافق سخت بود... من همراه با جک استراو یکی از افرادی بودم که به پنج بعلاوه یک شکل دادم. در واقع ما اینکار را در نوامبر 2006 در خانه جک استراو انجام دادیم، بنابراین من از حامیان عمده دنبال کردن یک رویکرد متقابل با ایرانی ها هستم.» 

وی افزود: «این توافق خاص، از نظر من برخی مولفه های خوب دارد امابا هزینه ای بسیار سنگین حاصل شد. کاملا امکان دارد که آنها از قبل در یک وضعیت آستانه باشند و ما هرگز از آن اطلاع نخواهیم یافت.» 

رایس، که اکنون مدیر مرکز جهانی اقتصاد و بازرگانی در دانشگاه استنفورد است، گفت: این  توافق نقطه ای را که بوش در زمان برخورد با عراق در آن قرار داشت، برای او تداعی می کند.

وی گفت:‌«من بیم دارم ما درباره تخلفات ایران، اختلاف نظر ها و تردیدهای زیادی داشته باشیم... این قضیه قرار نیست هرگز کاملا قطعی و روشن باشد. یکی از دلایلی که ما مشکل عراق را داشتیم، این بود که ما درباره آنچه صدام حسین انجام می داد، ابهام داشتیم. ما بر سر این موضوع کشمکش های زیادی با روس ها و بقیه داشتیم. من نگران هستم ما دوباره به آن نقطه بازگردیم.»

رایس گفت: «مهمتر از آن، آیا ما 100 میلیارد دلار به ایرانی ها می دهیم تا خاورمیانه را بی ثبات کنند؟ و با در نظر گرفتن انقضای ممنوعیت تسلیحات متعارف، من بیم دارم ما شاهد یک رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه باشیم، و در آن ایرانی ها تسلیحاتی را خریداری کنند که اسرائیلی ها و سعودی را تهدید نخواهد کرد، بلکه توانایی های بازدارندگی آمریکا را تهدید خواهد کرد.»

رایس گفت هرگز بیرون آمدن از توافق را توصیه نمی کند اما امیدوار است آمریکا و متحدان اروپایی اش، سیستمی را ایجاد کنند که هر زمان رفتار ایران «غیرقابل قبول» به نظر می رسید، تحریم ها مجددا علیه این کشور وضع شوند. 

انتقاد رایس، او را در نقطه مقابل کالین پاول قرار می دهد که در سال 2005، جانشین او شد. پاول قبلا توافق با ایران را «یک توافق کاملا خوب» ارزیابی کرده است. 

پاول مدعی شد: منتقدان «این واقعیت را نادیده می گیرند که [رهبران ایران] در ده سال گذشته، در یک بزرگراه، بدون هیچ محدودیت سرعتی، سرگرم پیمودن مسیر رسیدن به سلاح هسته ای یا داشتن یک برنامه تسلیحات هسته ای بوده اند.» 


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار