نشست وین آغازی بر روند یافتن راه حل دیپلماتیک در سوریه

خبرنگار فرانس بیست و چهار در وین ابراز امیدواری کرد که نشست کشورهای مختلف در وین درباره مسئله سوریه آغازی بر روند یافتن راه حل دیپلماتیک در سوریه باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "مارک پرلمن،" خبرنگار اعزامی شبکه فرانس بیست و چهار به وین در ارتباطی مستقیم از مقابل محل برگزاری نشست گفت وگو درباره سوریه، درباره انتظاری که از این نشست می رود، گفت:می توان امیدوار بود که این نشست آغازی برای یافتن راه حلی دیلماتیک برای مسئله سوریه باشد. حدود بیست هیئت دیپلماتیک در این نشست حضور یافته اند و حضور هیئت ایرانی نیز برای نخستین بار اتفاق می افتد. ایران به دلیل مخالفت آمریکایی ها نتوانسته بود در گفت و گوهای سال های دو هزار و دوازده و دو هزار و چهارده درباره مسئله سوریه شرکت کند. اما این بار ایرانی ها در وین و در این گفت وگوها حضور دارند و قبل از این نشست نیز دیدارهای دوجانبه ای را برگزار کرده اند و پس از آن نیز احتمالاً دیدارهای دیگری را خواهند داشت. همچنین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که ابتکارات امیدوار کننده ای در زمینه مسئله سوریه مطرح شده که پیش از این نبوده است.

 با توجه به شکست های قبلی در حل مسئله سوریه لازم است که طرفین با احتیاط رفتار کنند. طرف های گفت وگو بر سر مسائل عمده به ویژه سرنوشت بشار اسد اتفاق نظر ندارند. غربی ها تأکید دارند که وی در نهایت باید از قدرت کنار برود اما روس ها و ایرانی ها همچنان به دفاع خود از وی ادامه می دهند. مسئله اساسی این است که آیا طرفین می توانند بر سر نحوه انتقال قدرت در سوریه به توافقی برسند که مورد رضایت همه باشد یا نه؟ از همین رو کشمکش ها بر سر این موضوع به مانند اوضاع میدانی سوریه بسیار پر تنش و پر چالش است.

وی در ادامه درباره تشدید درگیری ها در عرصه میدانی درگیری های سوریه نیز افزود، تقریباً شاهد این تناقض هستیم که با وجود برگزاری نشست دیپلمات ها در وین، درگیری ها و جنگ در سوریه و به طور ویژه مداخله نظامی و حملات روزانه روس ها تشدید شده است. در طرف دیگر نیز آمریکایی ها و متحدانشان شامل سعودی ها، قطری ها و ترک ها نیز کمک های خود به شورشیان سوری را تقویت کرده اند و تجهیزات نظامی بسیاری را به آن ها تحویل داده اند که مدت ها شاهد آن نبوده ایم همچنین به آن ها تأکید کرده اند که لازم است امتیازاتی کسب کنند و سرزمین هایی را تحت کنترل خود درآوردند. 

بنابراین قطعاً هر یک از طرفین تلاش می کند در عرصه میدانی بیشترین امتیاز ممکن را به دست آورد تا بتواند وزن خود را در بحث های دیلماتیک افزایش دهد. چرا که با توجه به نبود قطعیت درباره محتویات این نشست که آغاز فرآیندی برای راه حل دیپلماتیک است، بی تردید شاهد مذاکرات آتی در این زمینه نیز خواهیم بود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار