پیشگیری و درمان با طب ورزشی؛

تنفس اشتباه در ورزش باعث مرگ و میر می‌شود

همان طورکه تنفس صحیح به ورزشکاران کمک می‌کند تا با تلاش کمتر به نتیجه دلخواه برسد، در صورتی که صحیح انجام نشود، منجر به بروز مشکلاتی جدی به خصوص مشکلات قلبی و عروقی و حتی گاهی مرگ می‌شود.

مسعود روشنی مدرس فدراسیون بدنسازی در خصوص اهمیت تنفس صحیح در ورزش به  خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: متأسفانه سالیان سال است که در ورزش بسیاری از افراد را به دلیل تنفس اشتباه از دست می‌دهیم، در واقع خیلی از افرادی که همه فکر می‌کنند به دلیل استفاده از مکمل‌های غیرمجاز و یا مصرف داروها فوت کردند، علت مرگشان به دلیل همین تنفس غلط بوده است، زیرا این افراد درست است که دارو مصرف می‌کنند و فشار خون‌شان بالاتر از حد طبیعی است اما به واسطه این که تنفس صحیح ندارند و دم بازدم اشتباه انجام می‌دهند و اکسیژن مورد نیاز به قلب نمی‌رسد. قلب بلافاصله به دلیل فشار توام از مصرف دارو و نرسیدن اکسیژن کافی به قلب، دچار ایست شده و فرد فوت می‌کند.

تمامی تلاش ما در ورزش و همچنین هدف ما از انجام تمرینات در رشته‌های مختلف هوازی و بی‌هوازی برای گردش خون بیشتر است که در واقع رساندن تمام مواد مغذی از طریق قلب به سایر اندام‌هاست که این حاصل دم و بازدم و یا همان تنفس صحیح است.

 اگر تنفس صحیح نباشد، قلب کار خودش را صحیح انجام نمی‌دهد و پمپاژ خون به اندام به حداقل می‌رسد و یا درست انجام نمی‌شود که باعث بروز مشکلاتی نیز می‌شود. در برخی از رشته‌های ورزشی مثل بدنسازی، وزنه‌برداری اگر نحوه تنفس صحیح نباشد و یعنی زمانی که ورزشکار باید دم داشته باشد، بازدم انجام می‌دهد و یا برعکس فشار سنگینی بر قلب می‌آید و چون این فشار به قلب همزمان با جابه‌جایی وزنه سنگین نیز هست پس علاوه بر فشار به قلب به سایر اندام‌ها می‌آید.

این مربی بدنسازی معتقد است: علاوه بر مشکلات پزشکی که در صورت صحیح انجام ندادن تنفس برای ورزشکار پیش می‌آید،‌ تنفس اشتباه و دم و بازدم بی‌موقع بر نحوه تمرین ورزشکار نیز تأثیر می‌گذارد و او را از هدفش دور می‌کند.

وقتی پمپاژ قبل صحیح انجام می‌شود عضلات و اندامی که مغز دستور تحریک و رشدشان را انجام می‌دهد، هورمون‌های رشد و مواد مغذی باید از طریق خون‌رسانی قلب به اندام‌ها برسد، در صورتی که انجام نخواهد شد و چون مواد مغذی به اندام‌های مورد نظر نمی‌رسد، ورزشکار از هدفش دور می‌شود و به نتیجه دلخواه نمی‌رسد. به طور مثال، ما در بین بانوان بسیار شاهد هستیم که معترض هستند که در هنگام دویدن بر روی تردمیل ضربان قلب و تعداد نبض‌شان آنقدر که باید بالا برود، نمی‌رود و این فقط به دلیل تنفس اشتباه به وجود می‌آید. انجام دم‌های کوتاه، بازدم‌های بلند یا دم بلند و بازدم‌های کوتاه که هر 2 حالت این تنفس اشتباه هست.

 
تنفس صحیح شرط اول ورزش‌های استقامتی

روشنی گفت: در ورزش‌های استقامتی تنفس صحیح شرط اول خواهد بود، زیرا اگر تنفس صحیح نداشته باشیم محال است که بتوانیم در این رشته‌ها به موفقیت برسیم. در ورزش‌ها قدرتی هم تنفس صحیح بسیار قابل اهمیت است، زیرا وزشکاران نامی و بزرگی در دنیا داشتیم که به واسطه تنفس اشتباه دچار عارضه‌های جدی قلبی و سکته‌های مغزی شده‌اند.

یکی دیگر از نکات مهمی که برای تنفس صحیح و در نهایت خون‌رسانی به اندام‌ها که هدف اصلی ورزش است و باید به آن توجه کرد، محیطی است که در آن تمرین می‌کنیم، به طور مثال امکان دارد فردی تنفس صحیح انجام دهد اما دچار خستگی بدن و سنگینی و فشار بر روی قلب خود شود، در این شرایط به طور حتم مکانی که فرد در آن ورزش می‌کند اکسیژن کافی ندارد. متأسفانه مشاهده شده که برخی از باشگاه‌ها دارای سقفی کوتاه هستند و یا قسمتی که دستگاه‌های هوازی همچون تردمیل،‌ دوچرخه، الپتیکان در آن مکان وجود دارد هوا به خوبی رد و بدل نمی‌شود و فضا برای انجام ورزش‌های هوازی نامناسب است و یا حتی به دلیل کثرت افرادی که در آن مکان تمرین می‌کنند بیش از حد است، تمامی این شرایط باعث می‌شود که حتی اگر فرد تنفس صحیح انجام دهد، نه تنها به هدف مورد نظرش در ورزش نمی‌رسد بلکه دچار آسیب هم می‌شود. البته انجام تمرینات ورزشی در فضای باز نیز قوانین خودش را دارد، کسی نمی‌تواند ادعا کند که به طور مثال در حاشیه خیابان‌های پرترافیک و پر از دود و دم شهرهای بزرگ در حالی که تنفس صحیح انجام می‌دهد، تمرین خوبی هم دارد و به سلامت بدنش کمک می‌کند. زیرا هوای آلوده را به خوبی به قلب و سایر اندام‌هایش می‌رساند.

 

قطع ناگهانی تمرینات خطرناک است

یکی از اشتباهات رایجی که بیشتر در ورزش‌های همگانی شاهد آن هستیم، قطع ناگهانی ورزش است.

فرد پس از این که تمرینات خوبی را انجام داده به ناگاه ورزش را تمام می‌کند. این حرکت همانند این است که با سرعت خیلی بالایی در حال رانندگی هستید و به ناگاه ترمز کنید، جای خط ترمز به صورت عمیق بر روی جاده می‌ماند. همین اتفاق نیز برای بدن ما پیش می‌آید.

هنگامی که یک تمرین سنگین و یا حتی پیاده‌روی و دویدن طولانی مدت انجام داده‌اید، سرعت ضربان قلب افزایش پیدا کرده است، بهترین کار این است که آرام آرام ضربان قلب را به حالت عادی برگردانیم.

ابتدا باید آرام آرام راه برویم و با انجام دم و بازدم‌های عمیق و یکسان تپش قلب را به شرایط عادی و قبل از ورزش برگردانیم.در واقع با تنفس عمیق پس از انجام تمرینات ورزشی سرعت قلب را کم می‌کنیم و همزمان با آرام شدن و عادی شدن ضربان قلب، تمامی اندام‌های بدن به حالت استراحت و آرامش قبل از تمرین برمی‌گردانیم.

 
چگونگی تنفس صحیح در ورزش

تنفس صحیح باید به گونه‌ای باشد که از روی لباس مشهود نباشد و میزان دم و بازدم‌ها مساوی و مشخص باشد، به طوری که دم بلند و طولانی و بازدم کوتاه و یا برعکس نداشته باشیم.



انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار