سردار جلالی در همایش امنیت زیرساخت های کشور:

امنیت زیر ساخت از مهم ترین موضوعات پدافند غیر عامل است

هفته پدافند غیرعامل از چهارم تا دهم آبان 94 با شعار پدافند غیرعامل، مصون سازی کشور با همدلی و همزبانی دولت و ملت در سراسر کشور در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح شنبه سردار جلالی در دانشگاه امیر کبیر و در حضور آقای ترکان مشاور رئیس جمهور و برخی دیگر از مهندسین و چهره های علمی کشور، پیرامون مصون سازی زیر ساخت ها و زیر بناهای کشور از حمله دشمنان سخنرانی کرد.

سردار جلالی پس از تبریک هفته پدافند غیر عامل، از هدف اصلی سازمان پدافند غیر عامل که مصون سازی دستگاه های اجرایی و دولتی از تهدیدات است، یاد کرد. او در این راستا گفت: پدافند غیر عامل از منظر رهبر انقلاب همیشه یک اصل بوده و با تغییر ماهیت تهدیدات هیچ گاه این اصل تغییر نخواهد کرد و همچنان هدف ما مقابله با هرگونه تهدید احتمالی است.

امنیت زبر ساخت از مهم ترین موضوعات پدافند غیر عامل است

رئیس پدافند غیر عامل در این رابطه اظهار کرد: " یکی از مهم ترین محورهای فعالیت پدافند غیر عامل دفاع از زیر ساخت های کشور است که امروزه تخریب زیر بناها جز اهداف اصلی دشمنان قرار گرفته است. علت تهدیدات به سه بخش تقسیم می شود: ریشه ها، اهداف و بهانه، ریشه دشمنی ایران و امریکا، تفاوت در دیدگاه ایران اسلامی و سکولار امریکایی است. تازمانی که ریشه های درگیری وجود دارد، بهانه های تهدیدات وجود دارد.

وی اذعان داشت: بهانه های تهدید با هدف نفوذ به افکار عمومی است و عاملی اصلی برای جنگ ها و درگیری کشور ها محسوب می شود.بنابراین ممکن است که این بهانه تغییر کند و امروزه ما شاهد جنگ اقتصادی در سطح جامعه هستیم.

سردار جلالی در ادامه گفت: یکی دیگر از ترفندهای دشمنان جنگ نیابتی است که مشابه آن را می توانیم در جنگ یمن و عربستان ببینیم. در واقع در این جنگ ها آمریکا با مجهز کردن عربستان به سلاح های ممنوعه صدمات و آسیب های جبران ناپذیری به مردم یمن وارد کرده است.


سردار جلالی درخصوص حساسیت کارکردهای زیرساختی کشور گفت: در جنگ های زیرساخت ها، دو هدف ملاک قرار میگیرد، یعنی کارکرد اولیه ساخته ها و به نوعی نقش مغز را دارد و اثر غیرمستقیم به حذف این زیرساخت اشاره دارد. بنابراین استراتژی کارکرد زیرساخت ها در ایجاد یک ساخته، باید یک استراتژی برای حذف این سازه نیز وجود داشته باشد. در جنگ های 1990 تا کنون برخورد با زیر ساخت ها مهمترین مسئله ای تهدید هاست؛ زیرا اثرات ثانویه زیرساخت ها 1 به 5 نسبت به اثرات اولیه است.


امنیت زبر ساخت از مهم ترین موضوعات پدافند غیر عامل است

وی در ادامه گفت: امروزه دفاع از زیرساخت ها یکی از مهمترین محور فعالیت های پدافند غیرعامل است؛ زیرا استراتژی تخریب زیرساخت ها، امروزه به اهداف دشمنان تبدیل شده است و برای دستیابی به این هدف نیازمند اطلاعاتی هستند که یک سامانه اطلاعات جاسوسی، تمام اطلاعات فنی کشور جمع آوری و به هنگام حمله های جنگی از آن استفاده میکنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور  گفت: رویکرد زیرساختی در کشور ما، یک مبانی جدید محسوب میشود.ما نیازمند مهندسی تهدید سازی هستیم باید توانایی بررسی سناریوهای خطر را به صورت کامل فرابگیریم و در نهایت بتوانیم برنامه ای مهندسی برای خطرهای موجود نسبت به سازه های زیرساختی را تهیه و تولید کنیم.

پدافند غیر عامل شامل سه دسته است: مباحث راهبردی که شامل فعالیت مجلس و رهبری و ... است و خروجی این مبحث به صورت برنامه است. در سطح دوم آن مهندسی برنامه و اجرایی شدن آن با باید ها و نباید های مهندسی است. در حوزه سوم نیز باید با ادبیات فنی و مهندسی برنامه ها و الزامات به کاهش خطرها و تهدید های زیرساخت کشور انجام گیرد.

سردار جلالی در پایان سخنان خود گفت: مهندسین پدافند غیرعامل در زیرساخت های کشور، برای اجرایی کردن طرح های ضدخطر زیرساخت ها به تدوین آئین نامه ها و استاندارهاست که میتوان از استانداردهای ملی وبومی استفاده شود، شکل میگیرد و امید آن داریم که با همکاری سازمان ها و دانشگاه بتوانیم تهدیدهای موجود را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار