افشار: افزایش 172 درصدی کشفیات پیش سازهای مواد مخدر صنعتی/ رشد سه برابری قیمت شیشه

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با افزایش 72 درصدی پیش سازهای مواد مخدر صنعتی شاهد افزایش قیمت این مواد در سطح جامعه هستیم.

افشار: افزایش 172 درصدی کشفیات پیش سازهای مواد مخدر صنعتی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در نشست خبری امروز(یکشنبه) به ارائه آمار کشفیات 7 ماهه نخست سال پرداخت و اظهار کرد: جمهوری اسلامی  از کشورهای پیشرو در امر مبارزه با مواد مخدر است  و به ویژه بعد از انقلاب در این امر موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است.

وی افزود: چه از نظر اسناد بالا دستی مانند سیاست‌های رهبری مصوبات ستاد پیشگیری و چه از نظر اسناد پایین دستی مانند صنعت درمان و پیشگیری نشان می‌دهد که هر آن چه برای مبارزه با مواد مخدر نیاز است در کشور داریم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف در مقابله با عرضه شامل فعالیت نیروی انتظامی، بسیج، سازمان زندان‌ها ، گمرک و سربازان گمنام امام زمان می شود.

افشار گفت: بر اساس آمار 7 ماه نخست سال میزان کشفیات مواد مخدر نشان می‌دهد که علی رغم این که تولید مواد مخدر در کشور افغانستان کاهش یافته، اما 21 درصد افزایش کشفیات را داشتیم. در این زمینه در خصوص مواد افیونی هروئین 9 تن در سال 94 کشفیات داشتیم که این رقم نسبت به 8 تن 50 کیلو سال گذشته 13 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در سال 94 دوهزار و 701 کیلو مورفین توسط نیروهای انتظامی کشف شد که این رقم در سال 93، 6 هزار و 369 کیلو بود، همچنین در خصوص کشفیات تریاک و حشیش شاهد رشد 13 درصدی بودیم.

سخنگوی ستاد مواد مخدر کشور با اشاره به کاهش کشفیات 10 درصدی مواد مخدر مواد صنعتی در 7 ماه نخست سال بیان کرد: به علت افزایش 172 درصدی در کشفیات پیش سازهای مواد مخدر صنعتی شاهد کاهش مصرف این مواد در بین معتادان بودیم که سوء مصرف مواد مخدر از مواد صنعتی در حال مهاجرت به مواد مخدر سنتی است که این موضوع درمان و رسیدگی را آسان تر کرده است.


افشار گفت: مجموعه کشفیات 7 ماهه نخست سال 94 که با کمک نیروی انتظامی، بسیج و گمرک میسر شد میزان 366 هزار و 577 کیلو است که سهم 79 درصدی نیروی انتظامی بسیار قابل توجه است.

وی افزود: میران کشفیات آمفتامین‌ها در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال 93 کاهش 10 درصدی را نشان می‌دهد، همچنین سازمان زندان‌ها در این مدت 69 کیلو مواد مخدر را در زندان‌ها کشف کرده است که بیش از 40 درصد زندانیان به علت برخورد مستقیم با مواد مخدر در زندان‌ها به سر می‌برند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص مجموع عملیات‌های منجر به درگیری در امر کشفیات مواد مخدر بیان کرد: در این زمینه هزار و 510 مورد عملیات انجام شده که رشد 18 درصدی را نشان می‌دهد.همچنین در سال 94 شاهد انهدام 140 کارگاه تهیه مواد مخدر صنعتی بودیم که کاهش 5 درصدی را نشان می‌دهد.

افشار گفت: علی رغم افزایش درگیری‌ها شاهد کاهش آمار افراد شهید در این راه بودیم که از 12 مورد در سال 93 به 2 مورد در 7 ماه نخست سال رسیده است.

وی تصریح کرد: مقایسه میانگین مواد مخدر در دوره زمانی در سال 93 نسبت به سال 94 افزایش قیمت را نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت را در خصوص شیشه شاهد بودیم که در بخش خرده فروشی 142 درصد و در بخش عمده فروشی 213 درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد در مورد تریاک با کاهش قیمت 34 درصدی روبرو هستیم که این نشان می‌دهد با افزایش قیمت شیشه افراد به سمت مصرف تریاک رفته‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: از مجموعه فعالیت‌ها در امر کشفیات مواد مخدر 88 درصد سهم نیروی انتظامی است 10 درصد سربازان گمنام امام زمان، نیم درصد سهم گمرک و سهم سازمان زندان‌ها و بسیج هر کدام 2 درصد است.

افشار گفت: جرائم مواد مخدر در 6 ماهه نخست سال 93، 7 هزار و 746 مورد که این رقم در سال 94 با 5 هزار و 918 مورد کاهش را نشان می‌دهد.

وی در خصوص قیمت شیشه در سطح کشور بیان کرد: میانگین قیمت شیشه در مهر ماه سال گذشته 18 میلیون و 900 هزار تومان بوده که در مهر ماه امسال به 58 میلیون و 700 هزار تومان رسیده که افزایش قیمت سه برابری را نشان می‌دهد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد مخدر یکی از مهم ترین موارد در مرگ و میر افراد است که از 5 علل مهم به شمار می‌آید.بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی شاهد افزایش 1 درصدی افراد بر اثر سو مصرف مواد مخدر در سال 94 بوده‌ایم که این رقم در زنان رشد 33 درصدی را نشان می‌دهد که نگرانی از زنانی شدن اعتیاد را جدی کرده است.

افشار گفت: با وجود این که در 6 ماه نخست سال آمارها رشد سه دهم درصدی مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر را نشان می‌داد این رقم در شهریور ماه افزایش قابل توجهی یافت که به نظر می‌رسد بر اثر مصرف چند ماده مخدر با هم بوده است.

وی در خصوص بیمه درمانی معتادان بیان کرد: بر اساس ماده 15 و 16 مبارزه با مواد مخدر وزارت رفاه باید افراد معتاد را تحت پوشش قرار دهد که بودجه در نظر گرفته شده در این خصوص 22 میلیارد در سال 93 و 30 میلیارد در سال 94 بوده که اگر چه این رقم بسیار کم است اما آیین نامه اجرای آن بسیار محدود در نظر گرفته شده و فقط شامل افراد زیر 18 سال مراجعه کننده به مراکز دولتی می‌شود که با کمک ستاد مبارزه به مواد مخدر محدودیت‌های سنی و جنسی این قانون برداشته شد و برخی مراکز خصوصی نیز زیر مجموعه این قانون قرار گرفته‌اند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار