باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

چرا داعش پیراهن‌های سیاه و صورت‌های پوشیده را ترجیح می‌دهد؟

جهان هولناک تروریست‌های داعش تنها به قتل‌های عجیب آنها محدود نمی‌شود؛ بلکه رنگ لباس و پوشش صورت آنها را هم در بر می‌گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روز‌ها کمتر رسانه‌ای را می‌توان یافت که بخشی از مطالب و اخبار خود را به گروه تروریستی داعش اختصاص ندهد. اعضای این گروه مخوف مثل آب خوردن سر می‌بُرند، آتش می‌زنند، با خودرو و تانک از روی بدن به اصطلاح «مجرمان" عبور می‌کنند، متهمان را از ساختمان‌های بلند به پایین پرتاب می‌کنند و از سوء استفاده از زنان به عنوان «برده جنسی» هم ابایی ندارند. آنها برای پیشبرد اهداف غیر‌انسانی خود از هیچ اقدام ددمنشانه‌ای فروگذار نمی‌کنند؛ تا جایی که آنچه «طالبان» و «القاعده» در قیاس با آنها انجام می‌دهند، دیگر به چشم هم نمی‌آید.

اما دنیای پر رمز و راز و مخوف داعشی‌ها تنها به شیوه‌های قتل و مجازات آنها محدود نمی‌شود. اعضای این گروه تروریستی از اصول و قواعدی عجیب پیروی می‌کنند که استفاده از پیراهن سیاه و پوشاندن صورت در برابر دوربین دو نمونه از آنهاست.

چرا داعش پیراهن‌های سیاه و صورت‌های پوشیده را ترجیح می‌دهد؟

سیاه بپوش تا قدرتمند و پاک باشی!
یکی از ویژگیهای اصلی و دوربین‌پسند عناصر داعش، پیراهن سیاه آنهاست. هرجا دوربینی باشد و از تروریست‌های داعش عکس و فیلم بگیرد، آنها را در قامتی سیاه‌پوش به تصویر می‌کشد.
یکی از دلایل تیره‌پوشی عناصر داعش، رنگ پرچم آنهاست. روزنامه «دیلی میل» در اینباره می‌نویسد: «رنگ سیاه پیراهن اعضای داعش، در واقع از پرچم آنها نشأت می‌گیرد؛ پرچم و رنگی  که سالهاست با افراط‌گرایی گره خورده‌اند. در قاموس آنها، هر رنگی بجز سیاه یا نشانه کفر است، یا صاحبش را به البسه تنگ و چسبان غربی‌ها علاقه‌مند نشان می‌دهد. ... این گروه در تولید البسه سیاه نازیبا و سربند‌های تنگ، خبره است.»

یکی دیگر از دلایل علاقه عناصر داعش به تیره‌پوشی، پیامی است که رنگ سیاه به آسانی منتقل می‌کند. وب‌سایت «3 ورلدز» در مطلبی با عنوان «هر رنگی مشروط بر سیاهی» به کارکرد‌های پیراهن تیره برای گروه تروریستی داعش می‌پردازد. در این مطلب آمده‌است: «واضحترین نکته درباره داعش، لباس، ماسک، و پرچم سیاه اعضای آن است که نوشته‌هایی سفید‌رنگ روی آنها به چشم می‌خورد. کتاب‌های زیادی درباره کاربرد سمبل‌ها در میان گروه‌های تروریستی منتشر شده است؛ اما برای گروهی که توانسته از بیش از 80 کشور جهان عضوگیری کند، باید به اهمیت نقش تقابل رنگ‌های سیاه و سفید عمیقتر نگریست.»

نگارنده این مطلب میفزاید: «سیاه و سفید، جلوه‌های بصری متضاد و قابل لمسی دارند. گروه داعش هم از آنها برای انتقال پیام‌هایی کنترل‌شده در تصاویر و فیلم‌هایش استفاده می‌کند؛ به خصوص وقتی با رنگ پرچم آن‌ها هماهنگی بیشتری به وجود آورد. اما آیا رنگ سیاه جذاب است؟ وقتی گذشت زمان از عمق و شدت جنایات نازی‌ها کاست، بسیاری به این نتیجه رسیدند که نازی‌ها ظاهری زیبا و جذاب داشتند. حتی شاهزاده هری در سال 2005 وادار شد به دلیل پوشیدن یک پیراهن ارتش نازی در یک میهمانی عذرخواهی کند. طراح خوشنامی همچون «هوگو باس» هم به دلیل عرضه البسه سیاه و سفید نازی‌ها بدنام شد. ... نازی‌ها از رنگ سیاه در البسه خود برای بر‌انگیختن توأمان حس احترام و وحشت در میان مردم استفاده می‌کردند. امروزه می‌توان رد پای این رنگ را در بسیاری از سمبل‌های فرهنگی عصر مدرن و فیلم‌هایی چون «جنگ ستارگان» یافت.»

جالب اینجاست که به نوشته وب‌سایت «العالم،» رنگ سیاه برای تمامی اعضای گروه تروریستی داعش به گونه‌ای یکسان به کار نمی‌رود. تیپ‌ها و رده‌های مختلف گروه، رنگ سیاهِ مختص خودشان را دارند. برای مثال، سرکرده‌ها و فرماندهان ارشد داعش در میادین جنگ، اونیفورم سیاهی موسوم به "RIBSS” به تن می‌کنند. افرادی که بیشتر با اعدام‌های داعش سر و کار دارند، پیراهنی به تن می‌کنند که بیننده را به یاد شن و ماسه‌های بیابان میندازد. تروریست‌های بدنامی همچون «جان داعشی» نیز لباس بلند و گشادی به تن می‌کنند که سر تا پا سیاه است.
چرا داعش پیراهن‌های سیاه و صورت‌های پوشیده را ترجیح می‌دهد؟

نقاب‌پوشی به آدمکُشی منجر می‌شود
ممکن است باورش دشوار باشد؛ اما داعش بخشی از بدنامی و قساوت خود را – دست‌کم در برابر دوربین – مدیون پوشاندن صورت اعضایش با نقاب است. صورت پوشیده، با خود رمز و رازی دارد که صورت بدون پوشش و نقاب از آن بیبهره است. سایت «جیو انجینیرینگ واچ» برای معرفی گروه تروریستی داعش از 10 ویژگی جالب استفاده می‌کند که یکی از آنها «ایمنی کامل و مطلق و هویت‌های مخفی» نام دارد.

در بخشی از این مطلب آمده‌است: «داعش برای بسیاری از سازمانهای اطلاعاتی جهان، ماهیتی ناشناخته دارد. داعشی‌ها در پوشیدن نقاب‌هایشان مهارت خارق‌العاده ای دارند. تا جایی که گفته می‌شود اگر یک داعشی در برابر دوربین به اشتباه بدون نقاب ظاهر شود، ممکن است این اشتباه به قیمت جانش تمام شود. داعشی‌ها به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت دسترسی دارند؛ اما علیرغم به خطر افتادن هویت آنها در اثنای کار با اینترنت، تا کنون حتی یک تصویر یا فیلم منتشر نشده‌است که در آن صورتِ بدونِ نقابِ یک داعشی دیده شود. داعش برای مخفی نگاه داشتن هویت اعضایش به مهارت و کیفیت عجیبی دست یافته و بسیاری از کارشناسان را هم متعجب کرده‌است.»

چرا داعش پیراهن‌های سیاه و صورت‌های پوشیده را ترجیح می‌دهد؟

نقاب‌پوشی تروریست‌های داعش، ریشه‌های روانشناختی جالبی نیز دارد. «جان واتسون» مردمشناسی است که ارتباط میان نقاب‌پوشیِ سربازان و احتمال ارتکاب آنها به جنایت را مطالعه کرده‌است. وی با بررسی جنگ‌های مختلف در چند قرن اخیر به این نتیجه رسید که اگر یک سرباز ظاهر و صورت خود را مخفی نکند، احتمال وقوع قتل از طرف او 1 به 8 خواهد بود. ولی اگر سربازی در یک جنگ صورت خود را بپوشاند، احتمال دست زدن وی به اعمالی نظیر قتل و شکنجه 12 از 13 (معادل 90 درصد) خواهد بود. او سپس اینطور نتیجه می‌گیرد: «افزایش این احتمال، به قدرت مخفی بودن و گمنام ماندن باز می‌گردد.» نتایج کلی این پژوهش در سایت «اسپینینگ بلو ماربل» منتشر شده‌است.

کوتاه سخن این که درک سیاهی مضمون اقدامات تروریستی عناصر داعش – همانند رنگ پیراهن‌هایشان – بر هیچکس پوشیده نیست. نقاب روی صورت اعضای آن هم هرچه ماهرانه طراحی شده باشد و هر اندازه دلِ صاحبش را به دور شدن از لنز دوربین گرم کند، باز هم از عهده پنهان کردن نیات شیطانی و پلید این گروه تکفیری عاجز می‌ماند.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۰:۳۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
داعش چرا لباس بلوچی یا افغانی پوشیده است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۹ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
ببینید داعش چگونه ماهرانه نقاب می پوشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
بسم الله الرحمن الرحیم لعنت خدا بر داعش و حامیانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
مرگ برداعش,نابودی داعش نزدیک است,من مدافع حرم هستم تازبرگشتم ایران التماس دعاملت بزرگ ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۴
تنها راه مبارزه کاملا موثر با این گروه رذل خشکاندن ریشه انان یعنی عربستان سعودیست.و دلار های نفتی انان.این چاههای دلار ساز را باید خشکانید
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۲۲:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
مرگ برداعش ,بنده چندروزه که ازسوریه امدم,درانجامدافع حرم بودم,چندروزه ديگه سوریه برمیگردم,انشاالله..پیروزی نزدیکه التماس دعاازشماملت فحیمم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۱۲ آبان ۱۳۹۴
من نمیدونم چرا ایران وارد عمل نمیشه آخه جنایت ازاین بالاتر علاوه برآدمکشی وتجاوز حتی به مقدسات شیعه توهین میکنند اماکن مقدس را منفجرکرده ومیکنند الان اززمان یزید هم بدتره ملت باغیرت ایران دیگه صبرشون لبریزشده فقط منتظر دستورآقان.
Spain
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۴
ای داعش از خدا بی خبر بدان که ما ملت ایران منتظر اجازه هستیم وفقط اون لحظه برسه تاببینی اسمی از نام داعش توی دنیا نخواهد ماند اسلام شما اسلام آل سعودی است مرگ بر آل سعود مرگ بر ملک سلیمان مرگ بر داعش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۴
اینها نه مخوف هستند نه راز آلود بلکه مشتی جانی ترسو و بزدل هستند که با پول عربستان سقوطی سازماندهی و با تجهیزات مدرن آمریکایی و اسراییل مجهز شده اند و از ترس سایه خودشون را هم باتیر میزنند نمونه آن در حمله به شهر کوبانی با چندین هزار نیرو به مدت نزدیک به یکسال مثل خر در گل گیر افتاده بودند و زبده ترین نیروهای تکفیری تا دروازه کوبانی عمودی میرفتند و افقی باز میگشتند ضمن آنکه فرمانده عربستانی در روز اول حمله به کوبانی گفته بود که آنها(کردهای کوبانی) ایرانی هستند و دستور قتل عام مردم کوبانی را داد ، غافل از اینکه در مدت کوتاهی این فرمانده وهابی کثیف به درک واصل شد و هر فرمانده دیگری هم که جانشین او میشد در اندک زمانی به درک واصل میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۴
خداوند لعنتشان کند و به سزای اعمالشان برساند
-
ناشناس
۰۷:۳۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۴
لعنت خدا برداعشی های حرامزاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۴
ازشون واقعا واقعا واقعا واقعا ....متنفرررررررررررررررم.
خیلی وحشین.....خیلی!
اینا بدون هیچ تبصره ای باید بلا استثنا...همشون کشته بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
خدا لعنتشون کنه.اللهم عجل لولیک الفرج.....آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
لعنت بربوجوداورندگان انها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
ومن یعمل مثقال ذره خیر یره ومن یعمل مثقال ذره شره یره .
حتما به سزای اعمالشان خواهند رسید وهمیشه حق مظمظلوم به او میرسد و ظالم هم بسزای اعمال خود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
باید این حرومزاده هارو بگیرن سرشون همین کاراروانجام بدن مثلأ زنده زنده بسوزونن ،بعد ازشون فیلم بگیرن پخش کنن ،مطمئنأ همشون میرن.
البته اگر از دست سردارسلیمانی بتونن فرارکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
نشان از ترس و وحشتشان می باشد همانطوریکه شاید مار از ترس و وحشت نیش می زند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
چون پرچم یاران امام زمان عج سیاهه داعش رنگ سیاهو انتخاب کرده تا بدنامش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
تمام این جنایت ها از رو ترس است ادم ترسو خودشو مخفی میکنه سر بچه میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
لعنت خدا بر تمامی داعشی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
جل الخالق .عجب سگ های هاری هستند این جماعت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
حروم لقمه ها مثل علف هرز می مونند هر چی به درک واصل میشند باز هم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
لعنت بهشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
اوکی
آخرین اخبار