شبی که در آن از کمبود مقبره هنرمندان یاد شد

درخواست احمدرضا درویش از مسئولان/ نصیریان:سینما چه حرفی برای گفتن دارد؟

افسوس سینماگران از پسرفت سینما و مشکل مقبره هنرمندان مواردی بود که در شب منتقدان بیشتر از خود جشن به آن پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
ساعاتی پیش از شروع مراسم هنرمندان، منتقدان و عوامل سینما در راهروی مرکز آفرینش جمع شده بودند و گفتگوهایی بین هم جریان داشت تا این که در ساعت 18 و 30 پس از پخش یک کلیپ حاوی مضامین قرآنی و سرود جمهوری اسلامی با اعلام کامران ملکی مجری مراسم نهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمای ایران آغاز شد. کامران ملکی مراسم را با قرائت شعری در وصف حضرت عباس (ع) شروع کرد و سپس گروه تواشیح طاها در جایگاه قرار گرفته و برنامه ای را به زبان‌های فارسی و عربی برای حضار اجرا کردند.

درخواست احمدرضا درویش از مسئولان/ نصیریان: برگزاری جشن و جشنواره خوب است اما سینما چه حرفی برای گفتن دارد؟ 

در ادامه کیوان کثیریان رئیس انجمن منتقدان سینمای ایران و دبیر این شب ضمن عذرخواهی به خاطر تأخیر یک ساعته مراسم گفت: ما همیشه و هر سال و امسال که نهمین سال جشن منتقدان است سعی کردیم که با هزینه و امکانات کم جشن در خور هنرمندان ایرانی را تدارک ببینیم و این که تا چه حد موفق هستیم شما تعیین می‌کنید.
 
وی افزود: با احترام به تک‌تک هنرمندان و منتقدان داخل مراسم این جشن را به سهم خودم که خدمت‌گزار آن هستم به ملکه رنجبر تقدیم می‌کنم و همچنین باعث افتخار است که مجدداً میزبان علی عباسی  هستیم.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی سخنانی آمیخته با طنز مطرح کرد و گفت: اگر بعد از مدیریت در سینما قرار باشد همچنان به ماجراجویی در این عرصه ادامه بدهم، یکی از جاهایی که می‌توانم عضو بشوم، همین انجمن منتقدان است. نوشته‌های زیادی دارم که اگر عضویت مرا بپذیرید به شما خواهم داد و قول می‌دهم که از حالا برای یک سال مطلب نوشته شده دارم.

او ادامه داد: خوشحالم که از سیروس الوند در این مراسم تقدیر شد، هم به دلیل شایستگی‌اش و هم به دلیل اینکه کنجکاو بود، بداند داخل این کیسه‌های هدیه چیست که وقتی دید کتاب است خیلی خوشحال شد.

رئیس سازمان سینمایی در پایان گفت: گاهی منتقدان در نشریات مطالبی را منتشر می‌کنند که آدم را در دو راهی قرار می‌دهد. اگر به آن‌ها پاسخ ندهم رسم ادب نیست و اگر هم پاسخ بدهم حمل بر مشاجره می‌شود. دوست داشتم پاسخ آن‌ها را اینجا بدهم و حرف‌های جدی و زیادی برای گفتن داشتم، اما می‌دانم همه خسته‌ هستند و آن حرف‌ها را به بعد موکول می‌کنم.
 
در ادامه محسن استاد علی که لوح سپاس و تندیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران را در بخش بهترین فیلم مستند بلند دریافت کرده بود از حاضران خواست یک دقیقه به خاطر ایرج کریمی و زاون قوکاسیان سکوت کنند.

درخواست احمدرضا درویش از مسئولان/ نصیریان: برگزاری جشن و جشنواره خوب است اما سینما چه حرفی برای گفتن دارد؟ 

کامران ملکی خطاب به حجت الله ایوبی، دکتر چمران عضو شورای شهر تهران، احمد مسجد جامعی و دکتر قالیباف از آن‌ها خواست تا فکری به حال قطعه هنرمندان کنند و در این خصوص تدابیری بیندیشند.
 
شب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای سه پیشکسوت سینما در عنوان‌های تهیه کنندگی، منتقد و کارگردانی مراسم ویژه ای را در نظر گرفتند که در ابتدا احمدرضا درویش و ناصر تقوایی برای اهدا تندیس تهیه کننده پیشکسوت به هارون یشایایی به روی سن آمدند و ناصر تقوایی کارگردان سینما گفت: خوشحالم که در جمع شما هستم و چهره‌هایی می‌بینم که سال‌ها است آن‌ها را ندیده بودم و امیدوارم همیشه فعال باشید.
 
وی افزود: هارون یشایایی در بین چهره‌های سینما قدیمی است و جزء فیلم‌سازانی است که بهترین آثار را ساخته و ارائه داده آثاری که سال‌های سال در اذهان ما باقی خواهد ماند. او یک برادر بزرگ‌تر برای اکثر اهالی سینما بوده است و خوشحالم که در مراسم بزرگداشتش حضور دارم و  امیدوارم به ساخت کارهای باارزش خود ادامه دهند چون فکر می‌کنم مکان و منزلت کارهای پرویزخان (لقب هارون یشایایی بین هنرمندان) از اکثر فیلم‌سازان ما بالاتر است.
 
همچنین احمدرضا درویش عنوان کرد: خوشحالم که شاگردی یشایایی را کردم او روح بلند و پرسخاوت و بزرگی دارد. معرفت و شناخت و عشق نسبت به ایران زبانزد است که نتایج این همه بردباری فیلم‌هایی می‌شود که در ذهن ملت ایران ماندگار است، پس نگه‌داشتن این ذخایر می‌تواند به تجلی سینمای ایران کمک فراوانی کند.

درخواست احمدرضا درویش از مسئولان/ نصیریان: برگزاری جشن و جشنواره خوب است اما سینما چه حرفی برای گفتن دارد؟ 
 
وی افزود: جدا از هر بحثی از مسئولان می‌خواهم که غرور و امید را دوباره در سینما به وجود بیاورند و این‌گونه مراسم‌ها نشان می‌دهد که سینمای ایران بسیار ارزشمند، قوی و غنی است و از این جهت به خود می‌بالم.
 
در ادامه هارون یشایایی اظهار داشت: من خودم را به هیچ‌وجه لایق تشویق و توصیف این‌چنینی نمی‌دانم چون در سینمای ما مردانی وجود دارند که از من خیلی مهم تر هستند. فقط مانند کسانی که وقتی از آن‌ها تعریف می‌کنند خوشحال می‌شوند من نیز از این همه تعریف خشنود و خوشحال شدم.
 
رضا درستکار منتقد سینما در تأیید حرف‌های کامران ملکی در جهت سرو سامان دادن به مقبره هنرمندان عنوان کرد: آقای ملکی در جلسات مختلف برای سر و سامان دادن به مقبره هنرمندان از مسئولان امر درخواست‌های مکرری کرده بود ما نیز به نوبه خود از مسئولان می‌خواهیم که فکری به حال این قضیه کنند تا شاهد تبعات بدتری نشویم.
 
در خلال برنامه، پخش تیزر این مراسم، تک نوازی و خوانندگی مانی رهنما با پیانو به صورت زنده در جای خود جالب و دیدنی بود.

درخواست احمدرضا درویش از مسئولان/ نصیریان: برگزاری جشن و جشنواره خوب است اما سینما چه حرفی برای گفتن دارد؟ 

مراسم با نکوداشت سیروس الوند کارگردان سینما ادامه پیدا کرد که علیرضا داوود نژاد، فریدون جیرانی، جواد طوسی و محسن سیف روی صحنه آمدند و در خصوص آشنایی با الوند و سوابق هنری او صحبت‌هایی کردند.
 
سیروس الوند بیان کرد: من با ورود جوان‌ها و آمدن گروه هنر و تجربه موافق هستم اما نگرانی من این است که  آن‌ها به اشتباه وارد جریان سینما نشوند. در این زمینه امیدم به منتقدان عزیز است که سمت و سویی درست به سینما و ورود افراد دهند.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: کاراکتر مورد علاقه من در وادی سینما فریدون جیرانی است او از باسوادترین‌های سینمای ایران است که باید به وی افتخار کرد.
 
علی نصیریان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون اظهار داشت: این جشن را به نوبه خودم شادباش می‌گویم و برگزاری جشن و جشنواره بسیار خوب و مهم است اما باید توجه داشت که آیا خود سینما چه حرفی برای گفتن دارد و سینمای حال حاضر ما در چه موقعیتی است؟ کارهای بسیاری در راستای پیشرفت سینما از دوره قبل از انقلاب تا چند سال گذشته صورت گرفت اما نمی‌دانم چرا دیگر عنایت و توجه مردم به سینما از بین رفته تعداد سینماها در شهرها کم شده و رو به زوال است از لحاظ تکنولوژی سینمایی چرا عقب رفت کرده‌ایم.

درخواست احمدرضا درویش از مسئولان/ نصیریان: برگزاری جشن و جشنواره خوب است اما سینما چه حرفی برای گفتن دارد؟
 
وی افزود: نگه‌داری داشته‌های سینما و تئاتر بسیار مهم و است و باید به آن‌ها اهمیت داد چرا که ظرفیت انسانی خلاقانه ما در سینمای  ایران بالا است اما چرا خروجی ما متناسب با ظرفیت‌ها ما نیست سؤالی است که باید مسئولان جوابگو باشند و برای آن‌ها اهمیت قائل شوند.
 
نصیریان ادامه داد: امیدوارم اهالی قلم با توجه به سلاحی که در دست دارند بتوانند برای پیشرفت سینما و تئاتر ما و در جهت کشف و معرفی استعدادهای لازم بسترسازی کنند.
 
این بازیگر عنوان کرد: خالق اصلی هنر انسان است پس نمی‌تواند متکی به دولت و پول باشد با کشف استعدادهای انسانی می‌توانیم خالق هنر شویم و به افق‌های روشن برسیم اما در این راستا باید موانع و مشکلات را باید از سر راه برداشت.
 
در ادامه برنامه مراسم بزرگداشت امید روحانی نیز برگزار شد که سعید عقیقی و اصغر فرهادی برای تجلیل از این هنرمند روی صحنه آمدند اصغر فرهادی گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توانم در مورد امید روحانی بگویم این است که وی جدای از این که منتقد با دانشی است همسر بسیار خوبی برای خانواده خود نیز است. او یکی از بی‌کینه‌ترین آدم‌هایی است که می‌شناسم کسی که در این سال‌ها کمتر با نمونه‌اش روبرو شدم و خوشحالی من این است که امشب در خدمت او هستم.

درخواست احمدرضا درویش از مسئولان/ نصیریان:سینما چه حرفی برای گفتن دارد؟ 

حواشی نهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی


* این مراسم با تاخیر یک ساعته آغاز شد و با توجه به بارندگی بسیار از مهمانان با تاخیر به مراسم رسیدند و شاید می توان به این اشاره کرد که برنامه ای را برای این شب در نظر گرفتند که زیاد هماهنگی و برنامه ریزی شده نبود.

*مراسم شب گذشته به ملکه رنجبر بازیگر پییشکسوت سینما و تلویزیون تقدیم شد که این روزها حال و روز خوبی ندارد.

*یک دقیقه سکوت برای ایرج کریمی و زاون قوکاسیان از دیگر اتفاقات خوب این شب بود.

*زانو زدن وحید جلیلوند مقابل ناصر تقوایی، شعرخوانی شمس لنگرودی و حضور بازیگران قبل از انقلاب همچون نصرت الله وحدت، زهرا حاتمی (زری خوشکام) و پوری بنایی از نکات قابل توجه این مراسم بود.

درخواست احمدرضا درویش از مسئولان/ نصیریان: برگزاری جشن و جشنواره خوب است اما سینما چه حرفی برای گفتن دارد؟ 

*گفتنی است اصغر فرهادی، ناصر تقوایی، رضا کیانیان، حمید فرخ‌نژاد، حسن فتحی، احمدرضا درویش، لوریس چکناواریان، محمد سریر، رضا بابک، آهو خردمند، حسن پورشیرازی، محمود کلاری، جواد طوسی، طناز طباطبایی، فریدون جیرانی، علیرضا داوودنژاد، محمدعلی سجادی، حمید لبخنده، علی نصیریان، امیر جعفری، فرشته طاهرپور، جهانگیر کوثری، هوشنگ گلمکانی، نوید محمدزاده، پانته‌آ پناهی‌ها، علیرضا خمسه، همایون ارشادی، جواد مجابی، شمس لنگرودی، امیر آقایی و حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله هنرمندان و چهره‌های حاضر در نهمین شب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بودند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار