مازندران 120 هزار زوج نابارور دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران از وجود 120 هزار زوج نابارور در این استان خبردادو گفت: با اعمال حمایت های لازم برای درمان ناباروری، میزان باروری افزایش خواهد یافت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،  محسن اعرابی روز دوشنبه درهمایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک که در ساری برگزار شد، ادامه داد: برای کاهش تعداد زوج های نابارور می بایست برنامه ریزی و اقدامات لازم حمایتی دارویی و درمانی صورت بگیرد . 

وی افزود: مازندران با دارا بودن نرخ باروری کلی یک ونیم در وضعیت مناسب جمعیتی قرار ندارد که عوامل تاثیر گذارکاهش ازدواج وافزایش طلاق باعث شده تا میزان موالید کاهش یابد .

نرخ باروری کلی به آمار بچه دار شدن هر مادر در دوران باروی اطلاق می شود و نرخ باروری 1.5 به این معناست که جامعه به مرحله تک فرزندی بسیار نزدیک شده است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران عدم تمایل جوانان به ازدواج را یکی ازاین عوامل برشمرد و ادامه داد : هم اکنون 221 هزار مرد 20 تا 49 سال و 243 هزار زن 15 تا 49 سال مازندران مجرد هستند . 

وی با اشاره به این که حتی نرخ باروری کلی کشور و رقم 1.8 نیز وضعیت مناسب و مطلوبی به شمار نمی رود، گفت: برای رسیدن به شاخص جمعیتی مناسب باید نرخ باروری در کشور به 2.1 افزایش یابد. 
وی توضیح داد: این نرخ به معنای ثبات وضعیت دو فرزندی در جامعه است که برای رسیدن به آن لازم است از هر 10 خانواده 9 خانواده دارای دو فرزند و یک خانواده دارای سه فرزند باشد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: نرخ باروری 1.5 کنونی در مازندرانی به این معنا است که به ازای هر 20 خانوار 15 فرزند جایگزین می شود و برای هفت خانوار جایگزینی وجود ندارد که این وضعیت نگران کننده است. 

وی به سیاست نظام مبنی بر افزایش جمعیت و باروری اشاره و تصریح کرد: به همین منظور بررسی عوامل بی رغبتی زوجین مازندران به فرزند آوری و همچنین برنامه ریزی و ارایه راهکار برای رفع این مشکل در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار دارد. 

اعرابی از برگزاری برنامه های دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای افزایش نرخ باروری خبرداد و گفت: در همین راستا کلاسهای آموزشی حین ازدواج ، تشکیل گروههای آموزشی و برگزاری همایش برای آگاه سازی در خصوص مساله باروری و افزایش جمعیت انجام شد. 

براساس آمارهای رسمی مازندران به همراه تهران و گیلان از استان هایی هستند که از پایین ترین نرخ باروری کلی برخوردارند.


منبع: ایرنا 


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار