"دیز داروییچ":

جوانان فلسطینی سلاح قدرتمند این کشور برای پیروزی هستند

سفیر سابق بوسنی در کرواسی گفت: جوانان فلسطینی سلاح قدرتمند این کشور برای پیروزی به شمار می‌روند که باید بدون توجه به جریانات تفرقه‌برانگیز به مقاومت ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "زلاتکو دیز داروییچ" سفیر سابق بوسنی در اردن و کرواسی در همایش تحولات ژئوپولتیک خاورمیانه که عصر امروز (دوشنبه 11 آبان) در موسسه ندا برگزار شد، اظهارداشت: من بعنوان یک خبرنگار در میان مردم خاورمیانه و همچنین بعنوان یک دیپلمات در میان رهبران کشورهای عربی نگاه متفاوت این دو را نسبت به مسئله فلسطین مشاهده کرده‌ام، من مردم این منطقه را خوشبین به آینده فلسطین و رهبران کشورهای عربی را بی‌اعتنا به این موضوع یافتم.

وی در ادامه افزود: رژیم صهیونیستی با اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی خود عرصه را بر مردم فلسطین تنگ کرده است ولی در مقابل کشورهای عربی از این رژیم اشغالگر حمایت می‌کنند.

سفیر سابق بوسنی در کرواسی با بیان اینکه با گذشت 70 سال از تاسیس سازمان ملل اکنون دیگر ساختار قانونی و نظام‌مند این سازمان فروپاشیده است، گفت: منشور حقوق بشر که سالها پیش توسط رهبران جهان در سازمان ملل تدوین شد حاوی قوانین احترام به حاکمیت کشورها، عدم دخالت در تمامیت ارضی آنها و نیز ممنوعیت توسل به اقدامات نظامی در راستای تجاوز به مرزهای کشورهای دیگر بود که متاسفانه امروز نادیده گرفته می شود.

وی افزود: سازمان ملل در چند سال اخیر هیچیک از دخالت‌های نظامی را به رسمیت نشناخته است اما مواضع منفعلانه این سازمان در مقابل کشورهای ناقض، موجب ترویج سیاست‌های دوگانه و نفاق‌برانگیز در جهان شد.

"دیز داروییچ" با بیان اینکه رژیم صهیونیستی امروز ضمن در اختیار داشتن بمب‌های اتمی از هیچ جنایتی فروگذاری نکرده است، تصریح کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران با وجود رویکرد صلح‌آمیز آن همواره مورد هجوم جامعه جهانی قرار گرفت اما رژیم صهیونیستی با وجود نقض همه قوانین مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای هرگز مواخذه نشده که این نشان میدهد که امروز از قدرت و زور بعنوان ابزاری برای تحقق اغراض سیاسی و حقوق بشر استفاده می شود.

وی همچنین در تبیین نقش آمریکا در مسائل فلسطین اظهار داشت: آمریکا بعنوان مدعی حقوق بشر با وجود قدرت سیاسی و نظامی‌اش نه تنها تلاشی برای دفاع از مردم فلسطین نکرده بلکه رژِم غاصب صهیونیستی را روز به روز توانمندتر کرده است.

سفیر سابق بوسنی در کرواسی در ادامه تاکید کرد: سیاست آمریکا در خصوص فلسطین این است که حل مشکلات مردم آن را به گذر زمان واگذار کند تا با مهاجرت روز افزون مردم، فلسطین خالی از سکنه و صهیونیستها پیروز میدان شود.

وی در ادامه افزود: اسرائیلی‌ها با به کار گیری یک استراتژی ساده حاکمیت فلسطین را با طرح بهانه‌ای در مقابل تروریسم قرار می دهند و مذاکرات صلح را از همین راه به حالت تعلیق در می‌آورند.

"دیز داروییچ" با اشاره به کاهش مساحت مناطق تحت اختیار فلسطینیان که به دلیل مهاجرت ساکنان این منطقه صورت گرفته است بیان داشت: رژیم اشغالگر قدس با نقض پیمان اسلو هیچ مرزی را برای فلسطین قائل نشده و به طور دائم مشغول شهرک‌سازی است.

وی اضافه کرد: جوانان فلسطینی سلاح قدرتمند این کشور برای پیروزی به شمار می‌روند که باید بدون توجه به جریانات تفرقه‌برانگیز به مقاومت ادامه دهند.

"دیز داروییچ" به رسمیت شناختن فلسطین از سوی بسیاری از کشورها را تنها تظاهری فریبنده خواند و بیان کرد: فلسطین به حمایت جوامع بشری نیاز دارد و تنها اعلام به رسمیت شناختن آن بدون اقدامی عملی کارساز نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به چه علت حماس را یکی از مشکلات بحران فلطسین می‌داند تصریح کرد: حماس جنبشی است که در صورت نبود آن فلسطین نمی‌توانست به مقاومت ادامه دهد و منکر این نمی‌شود که حماس در مقابل اسرائیل ایستادگی کرده است ،‌اما با نگاهی واقع‌بینانه به این موضوع حماس تاکنون نتوانسته‌است آنطور که باید در مقابل اقدامات اسرائیل ابراز وجود جدی کند و از طرفی دیگر اسرائیل این جنبش را بهانه‌ای برای تروریست دانستن فلسطین و پرهیز از پذیرفتن اشتباهات خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی سران مرتجع کشورهای منطقه و کشورهای غربی نیز از اسرائیل حمایت کرده و خواهان از بین رفتن مقاومت مردم فلسطین هستند، افزود: به طور مثال دولت اردن در حال حاضر مدعی حمایت از حماس است ولی در باطن از هیچ حمایتی از اسرائیل دریغ نمی کند و با ارائه گزارشات مداوم به اسرائیل از گسترش مقاومت فلسطین جلوگیری می‌کند.

"دیز داروییچ" افزود: اتحاد و تحکیم مقاومت، راهکار اساسی نجات فلسطین است و وجود تفرقه میان دو جنبش حماس و فتح تنها وضعیت را وخیم‌تر می کند .

سفیر سابق بوسنی در پایان با بیان اینکه وجود یک اهرم فشار خارجی برای تسلیم رژیم اشغالگر قدس امکان‌پذیر نیست، خاطر نشان کرد: اتحاد تنها راه پیروزی است چرا که جامعه جهانی حمایت موثری از فلسطین نمی کند و این جنبش‌های مبارز و مردمی فلسطین هستند که باید با نزدیک کردن مواضع و اهدافشان به یکدیگر آینده فلسطین و مردمش را رقم بزنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار