نوبخت: هیچ پولی از طرف "زنجانی" واریز نشده است/ قیمت تضمینی خرید هر کیلو گندم 1270 تومان اعلام شد

سخنگوی دولت گفت: قیمت تضمینی خرید گندم هر کیلو 1270 تومان اعلام شد.

نشست خبری سخنگوی دولت با اصحاب رسانه آغاز شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدباقر نوبخت"سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه که صبح امروز سه‌شنبه( 12 آبان ماه) برگزار شد، گفت: قیمت تضمینی خرید گندم  هر کیلو 1270 تومان اعلام شد.

*سرمایه‌گذاری 6 میلیارد دلاری یک شرکت اروپایی در ایران

وی افزود: یک شرکت اروپایی برای احداث 4 نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت 3520مگاوات و احداث یک نیروگاه بادی به مبلغ 6 میلیارد دلار قراردادی با وزارت نیرو امضا کرده است، این سرمایه‌گذاری نسبتا بزرگ در سال جاری و در شرایط سیاسی که هنوز برجام و رفع تحریم آغاز نشده  صورت گرفته است

*پرداخت 14 هزار و 218 میلیارد تومان به طرح های عمرانی در 7 ماه

وی گفت: تسهیلات پیش بینی شده 12 و 16 درصدی در بسته اقتصادی مقدمه کاهش نرخ سود بانکی خواهد بود؛ از روزهای آینده اجرای اعطای تسهیلات به صورت هدفمند به بخش‌هایی از صنعت آغاز خواهد شد، اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی وظیفه خود را در جهت پرداخت به طرح‎‌های عمرانی برای تشویق صنایعی همچون سیمان و میلگرد نیز انجام می‌دهد.

نوبخت گفت: تا 7 آبان ماه سال جاری 14هزار و 218میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت شد و در کنار آن نیز 2100 میلیارد تومان برای آب‌های مرزی و 3هزار میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه پرداخت شد، یکهزار و 137میلیارد تومان برای حوادث که جمعا 20هزار و 455میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت شد که این رقم پرداختی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 13هزار و 190میلیارد تومان پرداخت شده بود، بیش از هفت هزار و 265میلیارد تومان است.

*مرکز آمار رشد اقتصادی را در شش ماهه اول مثبت 1 درصد اعلام کرده است

سخنگوی دولت ادامه داد: رشد اقتصادی 6 ماهه اول سال در بخش کشاورزی، مثبت 5/7 درصد بوده، این رقم در بخش صنعت منفی 1/1 در صد و در خدمات مثبت 0/9 در صد بوده است، لذا در مجموع مرکز آمار رشد اقتصادی را در شش ماهه اول مثبت 1 درصد اعلام کرده است.

نوبخت ⁠⁠⁠⁠⁠تاکید کرد: روند خرید تضمینی گندم در سال جاری، 1150 تومان سال است، در سال 93، 1050، در سال 92، 800 تومان و در سال91، 420 تومان بوده، لذا قیمت خرید گندم طی سه سال، از 420 تومان به 1270 تومان افزایش یافته است که این مهم برای افزایش انگیزه در بحث تولید بوده است.

وی اضافه کرد: این قیمت‌گذاری برای دولت بار مالی به همراه خواهد داشت و دولت قیمت خرید تضمینی را با قیمت 650 تومان به فروش می‌رساند، که این فاصله خرید تا فروش نشانگر آن است که قیمت نان با افزایش کم در اختیار مردم قرارگیرد، این مهم در مورد چای هم اتفاق افتاد و 30درصد تولید چای نسبت به سال قبل افزایش یافت که این میزان افزایش از دلایل خرید تضمینی دولت بوده است.

*سازمان مدیریت درنظر گرفتن گرایش‌های موجود، مدلی از تجمیع بیمه بزودی ارائه خواهد کرد

سخنگوی دولت در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد اقدامات دولت در زمینه تجمیع بیمه‌ها گفت: رئیس جمهور موضوع تجمیع بیمه‌ها را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی محول کرده است، احتمال دارد این سازمان تا هفته آینده بدون در نظر گرفتن گرایش‌های سایر دستگاه‌ها، مدلی از تجمیع بیمه‌ها به نفع سلامت کشور ارائه کند.

نوبخت با اشاره به 13 آبان، گفت: 13 آبان روز تاریخی است و کسانی که سنشان گواهی می‌دهد قطعا می‌دانند که این اتفاق، رخداد تامل برانگیزی بود که در سال 57 پیش آمده،  ما هیچگاه مسئولیت آمریکا را به جهت حمایت از شاه و جنایت‌های او را فراموش نمی کنیم و همیشه این نفرت و کینه را نسبت به پشتیبانی‌های شکل‌گرفته حفظ خواهیم کرد.

*با افزایش امنیت، ایران را در برابر آمریکا مصون خواهیم کرد

وی ادامه داد: همه ایرانیان علاقمند به منافع ملی هستند و ما نیز با افزایش امنیت مردم ایران خودمان را در برابر آمریکا مصون خواهیم کرد و افزایش توان بنیه دفاعی سیاست بازدارنده‌ای است که می‌تواند به اهداف ما کمک کند، بنابراین مواضع ما نسبت به جهان و آمریکا روشن است.

نوبخت با بیان اینکه اگر شرکت‌های آمریکایی و اروپایی بخواهند به ایران بیایند حتما در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی ایران می‌توانند رد این کشور سرمایه‌گذاری کنند گفت: ما حتما از این سرمایه‌گذاری‌ها استقبال خواهیم کرد اما تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اجازه ندهیم کالاهای مصرفی به داخل کشور بیایند را نیز رعایت خواهیم کرد.

نوبخت در ارتباط با افتتاح شعبه KFC در ایران تصریح کرد: در این مورد پاسخ‌های لازم را سازمان ثبت داده و دولت هم قطعا در ارتباط با استفاده از منابع خارجی سیاست‌های مستقیم و روشن خود را اعلام کرده و خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ما خواهان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در مباحث تولیدمان هستیم، ادامه داد: ما می‌خواهیم فناوری‌های جدید وارد کشور شود تا بازارهای داخلی فعال‌تر شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به افزایش قیمت خرید گندم از کشاورزان گفت: این افزایش قیمت‌ها برای دولت بار مالی داشته است.

نوبخت خاطر نشان کرد: افزایش تولید چای به دلیل افزایش خرید تضمینی برگ سبز چای و پرداخت به موقع پول بوده است.

وی تاکید کرد: ما حاضر شدیم از چند بانک خصوصی به صورت موقت تسهیلاتی را دریافت کنیم و در اختیار گندم‌کاران قرار دهیم تا حمایت از این بخش را داشته باشیم.

*طی روزهای آینده بانک مرکزی کار اجرای اعطای تسهیلات مربوط به بسته اقتصادی را بصورت هدفمند آغاز خواهد کرد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه و بودجه با بیان اینکه از روزهای آینده کار اجرای اعطای تسهیلات مربوط به بسته اقتصادی بصورت هدفمند در بخش هایی که نیازمند است از سوی بانک مرکزی آغاز خواهد شد گفت: سازمان برنامه و بودجه وظیفه خود را در جهت پرداخت به طرح های عمرانی و تشویق صنایع پسین مانند سیمان و میلگرد می‌داند تا این بخش ها تکمیل و فعالتر شوند.

*فعلا هیچ پولی از طرف بابک زنجانی واریز نشده است

نوبخت با اشاره به پرونده "بابک زنجانی" یادآور شد: 2 میلیارد و 700 میلیون دلار از اموال عمومی دارایی ملت در اختیار بابک زنجانی است و وزرات نفت موظف است که در راستای استیفای حق ضایع شده ملت اقدامات لازم را انجام دهد، پرونده یک زمانی بین دو نفر است که هر یک ادعایی می‌کنند اما این پرونده اینک روی میز دادسرا نیست و روی میز دادگاه است و نگاه منصفانه،‌ عادلانه و حقوقی ریاست دادگاه در این پرونده حاکم و متمرکز است.

وی در ادامه با بیان اینکه مگر می‌شود متهم به حساب شاکی پول واریز کند و شاکی در مورد آن امتنا کند، گفت: این پول داخل حسابی است که اگر هر سنت در آن بخواهد جابه جا شود کاملا مشخص می‌شود. در حال حاضر به جای اموال به پول و ارز نیاز داریم و اگر 2 میلیارد و 700 میلیون دلار به ذخایر وزارت نفت افزوده شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند لذا واگذاری اموال به رفع مشکلات کمک نمی‌کند.

نوبخت در ادامه در پاسخ به برخی از شبهات که می‌گویند واریز پول در این مقطع برای وزارت نفت قابل استفاده نخواهد بود، ادامه داد: این موضوع درست نیست به هر حال ما می توانیم برای بعد از برجام از آن استفاده کنیم.

سخنگوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطر نشان کرد: ما الان نیازمند دلار نفت هستیم و اینکه اموال به وزارت نفت اضافه شود چیزی را حل نمی‌کند به هر حال پرونده زیر نظر قاضی است و هر چه دادگاه حکم کند قابل اجراست و همه رسانه‌ها باید کمک کنند تا پول ملت مجددا به اموال عمومی برگردانده شود.

نوبخت ادامه داد: آقای فریدون در سفر بنده به مناطق سیل‌زده ایلام همراه بودند و زحمات زیادی هم کشیدند، اما از اینکه تصویر وی را در مصاحبه بنده حذف شده، چیزی نشنیده‌ام و اطلاعی ندارم.

وی با توجه به حضور داعش در منطقه اضافه کرد: بحث داعش کوچک و بزرگ ندارد، یک پدیده جعل شده از سوی قدرت‌های بزرگ است تا به عنوان عامل فشار از آن در منطقه استفاده کنند.

نوبخت با بیان اینکه هیچ دولت خارجی نمی‌توانست به اندازه داعش به تخریب چهره راستین اسلام در جهان موفق باشد، اظهار داشت: داعش توانست چهره خشنی را از اسلام مهربان ارائه کند، جمهوری اسلامی ایران هرگز چنین پدیده ای را تایید نخواهد کرد.

سخنگوی دولت در مورد سوریه نیز گفت: ملت بزرگ سوریه نسبت به دولتشان اظهار نظر خواهند کرد و "بشاراسد" اگر در انتخاباتی که برگزار خواهد شد رأی بیاورد به کار خود ادامه می‌دهد، وگرنه هر فردی را که مردم انتخاب کنند مورد تأیید همه است.

نوبخت با اشاره به برنامه‌های ملی در مورد سیاست اقتصاد مقاومتیی یادآور شد: ما 24 بند را در قالب چند برنامه که شامل پروژه‌ها و برنامه‌ها می‌شود در ستاد اقتصادی مقاومتی با حضور معاون اول رئیس جمهور تهیه و تنظیم کردیم که اگر تایید شود اجرا خواهد شد.

وی در مورد سازمان ملی غذا و دارو گفت: در این قسمت هم اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی قانون همه موارد را به طور کامل روشن کرده و مکانیزم رفع اختلاف بر عهده ما است.

سخنگوی دولت در خصوص دیدار رئیس جمهور با عارف، تصریح کرد: بنده از این موضوع بی خبرم که آیا ملاقاتی فی‌مابین صورت گرفته یا خیر.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه سود کارت اعتباری را دولت می‌دهد یا مردم؟ گفت: اعطای تسهیلات کوتاه مدت است که با اجازه بانک مرکزی صورت می گیرد و در حد 12 درصد است و دولت این را پرداخت نمی‌کند.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه که آیا برنامه اقتصادی دولت کوتاه مدت است، اظهار داشت: خیر ما یک برنامه جامع داریم که مسؤلین اقتصادی و خودم بارها با حضور همه رسانه‌ها در مورد آن صحبت کرده‌ام ما در برنامه جامع به این موضوع پرداخته ایم که باید ببینیم در شرایط پساتحریم چه برنامه‌هایی را داشته باشیم.

*برای حقوق حجاج، مفقودان و مجروحان حادثه منا اقدامات لازم را انجام می‌دهیم

وی با اشاره به موضوع فاجعه منا، گفت: کمیته حقیقت‌یاب فعلاً تشکیل نشده، اما برای حقوق حجاج، مفقودان و مجروحان حادثه منا اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. 

سخنگوی دولت ادامه داد: عربستان در منطقه اقداماتی را انجام می‌دهد که باعث خونریزی جوامع اسلامی است وظیفه ما این است که بتوانیم جلوی این اقدامات را بگیریم.

نوبخت در ارتباط با اینکه حقوقدان‌ها برچیده شدن سانترفیوژها را قبول نکردند، گفت: من فکر می کنم یک چیز دیگر را برچیده‌ایم و آن نهادهای غیر قانونی است که ما جعل و ایجاد می‌کنیم و آنها راجع به جانشینی نهادهای قانونی نظر می‌دهند.

وی ادامه داد: بعد از اینکه برجام به تفاهم اولیه رسید طبق نظر سنجیده مقام معظم رهبری در کشور پخش شد و قرار شد که موافقین و مخالفین نظر بدهند، لذا هر کسی هر شبهه‌ای که داشت را بیان کرد، به هر حال موضع برجام در شورای عالی امنیت ملی، مجلس مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً تصویب شد، مقام معظم رهبری هم ملاحظات و ابهامات را بیان فرمودند.

نوبخت با بیان اینکه مسلم است در یک مذاکره طرفین به همه ایده‌آل‌های خود دست نمی‌یابند، گفت: به هر ترتیب در این مذاکرات آن چیزی را که می‌توانستیم را انجام داده‌ایم و اکنون هم قرار است که اجرایی شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما سال‌ها در تحریم بوده‌ایم و با جهان ارتباط نداشته‌ایم، افزود: حالا که قرار شده این ارتباطات برقرار شود باید حواسمان جمع باشد، مقام معظم رهبری به ما تذکرهای لازم را می دهند و ما هم دقت خواهیم کرد، پس جایز نیست که افراد دیگر به خود اجازه دهند که به جای جایگاه و نهاد رسمی ایشان جامعه را دچار تردید کنند.

*نسبت به بحث نفوذ حساس هستیم

وی با بیان اینکه ما هم نسبت به بحث نفوذ حساس هستیم گفت: باید قبول کنیم که کشوری انقلابی هستیم، آرمان‌هایی داریم و منافع ما با منافع قدرت‌های جهانی در خیلی جاها متفاوت است پس جلوی هر نفوذی را خواهیم گرفت ولی نمی‌توانیم اینگونه تصور کنیم که اگر سرمایه‌گذاری وارد کشور می شود نفوذی است و برخی بخواهند داستانی را راه بیندازند.

نوبخت در ادامه  افزود: ما برای لغو تحریم‌ها در مذاکرات شرکت کردیم و با کسانی که می دانستیم نسبت به ما حسن نیت ندارند وارد گفت‌و‌گو شدیم پس حالا که به توافقاتی رسیده ایم باید منتظر آثار لغو تحریم‌ها باشیم و نباید با دست خودمان آنها را از بین ببریم.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تسهیلاتی که قرار است در اختیار مردم قرار بگیرد آیا باعث افزایش نقدینگی می‌شود گفت: چاپ پول جدید می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد ولی اینک قرار نیست پول جدیدی چاپ شود، تسهیلاتی که قرار است در اختیار مردم قرار بگیرد همان پول‌های مردم است که در اختیار بانک‌هاست همانطور که می‌دانید هر بانکی باید یک بخشی از سپرده‌های خود را نزد بانک مرکزی بگذارد ولی در اینجا بانک مرکزی اعلام کرده این بخش را در اختیار اقتصاد قرار دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا بانک مرکزی رشد اقتصادی را منفی اعلام کرده است، اظهار داشت: نرخ رشد اقتصادی هنوز اعلام نشده و تنها مرجع رسمی که آمارها و اطلاعات را منتشر می‌کند مرکز آمار ایران است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا همواره مشکلات را به دولت‌های قبل مرتبط می‌کنید، بیان کرد: این حرف هم درست است و هم نادرست. همه می‌دانیم که اقتصاد ایران با رشد منفی 8/6 درصد مواجه بود ولی اینکه بخواهیم هر اتفاقی که می‌افتد را به دولت قبل ربط دهیم درست نیست زیرا آنها الان نیستند که از خود دفاع کنند و من حق ندارم که از این تریبون که در اختیارم هست علیه آنها استفاده کنم.

نوبخت گفت: اگر ما در جایی حرف بی منطقی گفتیم حاضریم که در این خصوص عذرخواهی کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا بانک‌ها در مورد ضمانت نامه‌ها سختگیری می‌کنند، خاطر نشان کرد: بخشی از این سخت گیری‌ها توجیه بانک‌ها را به همراه دارد زیرا آنها امانت‌دار مردم هستند ولی به هرحال در جاهایی بخشی از سخت‌گیری‌ها باعث کند شدن سرعت کار اقتصادی می‌شود که در این مورد باید بازنگری‌های صورت گیرد.

انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۲ آبان ۱۳۹۴
خداییش یعنی چی؟؟ یه بار میگید ب ز یه بار میگید بابک زنجانی ؟؟ تا کی آخه؟؟
آخرین اخبار