باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تصمیم سازی ایران در مسائل منطقه‌ای و اذعان آمریکا به آن

تصمیم‌سازی جمهوری اسلامی در مسائل منطقه‌ای از دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان: دعوت از ایران در نشست وین به منظور حل بحران سوریه، نشان دهنده نقش و قدرت بی‌مانند کشورمان به منظور خروج منطقه استراتژیک خاورمیانه از بی‌ثباتی و ناامنی است.

آنطور که پیش بینی می‌شد حضور پررنگ ایران در معادلات بین‌المللی با تصمیم‌سازی جمهوری اسلامی در مسائل منطقه از دستاوردهای توافق هسته‌ای ایران با 1گروه1+5 همراه شد.

با توجه به درخواست ایالات متحده از ایران به جهت کمک در حل مناقشات سوریه، این مهم، بیانگر ظهور یک ایران قدرتمند در خاورمیانه و جهان است. نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره کرد اینکه؛ به نظر  می رسد سیاست راهبردی  آمریکا در آینده خروج از منطقه خاورمیانه است.

اهمیت این منطقه نسبت به دوران جنگ سرد برای آمریکا کاهش پیدا کرده لذا، رفته رفته آمریکا به این نتیجه دست یافته است که ساختارهای ایران هراسی و تقویت نیروهای معارض در منطقه به نحو قابل ملاحظه‌ای از مشروعیت سیاسی و نظامی این دولت در نظام بین الملل کاسته است،مضاف بر اینکه به هیچ یک از اهداف خود در به آتش کشیدن منطقه ترفی نبسته است. 



به علاوه همسو کردن متحدان غربی برای رسیدن به اهداف خود در خاورمیانه برای کاخ سفید بسیار سخت‌تر از گذشته شده است. از طرفی با پیدایش قدرت بلامنازع اژدهای زرد (چین) در آسیا، تصور این مطلب دور از ذهن نیست که دولت آمریکا از خاکریز خاورمیانه به سمت شرق آسیا و مرزهای کشور چین  تغییر مواضع دهد.

به هر حال باید پذیرفت که چین و آمریکا در حال رقابت در حوزه‌های اقتصادی و نظامی وامنیتی  هستند وافزایش روزافزون قدرت افسانه ای چینی ها،به یک چالش بزرگی برای تمامیت خواهی آمریکا تبدیل شده است.

بنابراین نیاز ایالات متحده  به  کشوری که دارای  ثبات و قدرت نظم بخشیدن در تحولات منطقه یاشد بیش از بیش احساس می شود.                

 بی‌تردید ایران اصلی‌ترین گزینه برای واشنگتن خواهد بود. امروز آمریکا از روی اجبار و الزام تن به مذاکره برای حل بحران‌های خودساخته با ایران داده است حال باید منتظر بود و دید که منطقه حساس خاورمیانه آبستن چه تحولاتی  در حوزه سیاست خارجی کشورها و مناسبات غرب با ایران خواهد بود.

 
انتهای پیام/

 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار