چنگ‌اندازی آب منطقه اصفهان به خاک چهار محال و بختیاری

طبیعت جان بخش و زیبای بیرگان که آب‌های روان خود را از ابتدای پیدایش راهی کارون خوزستان می‌کند هم اکنون به دست سازمان آب منطقه‌ای اصفهان در حال تصاحب و نابودی است.

چنگ‌اندازی آب منطقه اصفهان به خاک چهار محال و بختیاریبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این بار هم خبر از دست اندازی سودجویان توسعه‌گری است که فقط به فکر تاختن به هر قیمت و شکلی هستند بی آنکه دور انداز تصمیم خود را بر پیکره زمین و محیط زیست ببینند. سوال اینجاست توسعه و دست اندازی به چه قیمتی؟ ساختن روی مرگ تدریجی و فاجعه‌انگیز یک بستر حیات بخش چه فایده‌ و ثمری دارد؟

*افشای زمین خواری آب منطقه‌ای اصفهان

بیرگان(کوهرنگ) چهارمحال و بختیاری که رگه حیات کارون خوزستان هم اینک از جهات مختلفی مورد حمله مخربانه و فاجعه‌انگیزی که در آینده نمود پیدا می‌کند قرار گرفته است.

حسین فرهادی بابادی دبیر حزب آزادی استان چهارمحال و بختیاری در این خصوص می‌گوید: بیش از 30هکتار از اراضی ملی و زراعی منطقه کوهرنگ(بیرگان) بدون هیچ گونه مجوز یا اخذ اجازه از مقامات سیاسی و اداری استان از سوی آب منطقه‌ای استان اصفهان تصاحب و مورد ساخت و ساز غیر قانونی قرار گرفته است.

اشرف پور بیرگانی یکی از مالکان زمین های بیرگان در این باره معتقد است: سازمان آب منطقه‌ای اصفهان مدت ها در تلاش است با فریب اهالی و مالکان بیرگان و بدون انحصار وراثت زمین های نیاکان اهالی این منطقه را تصاحب کند و به افزایش ساخت و ساز‌های خود بپردازد.

*بیرگان در مرز نابودی

منطقه بیرگان در کوهرنگ چهارمحال و بختیاری که سرچشمه کارون است از سال 33ماهیت اصلی و طبیعی خود را به دست تصمیم های برخی مسئولان از دست داده که مطمئنا در آینده‌ای نه چندان دور نمود این تصمیمات غلط آشکارمی‌شود.

کرامت حافظی فعال محیط زیست در این خصوص معتقد است: آب سرچشمه‌های کارون در سال 33و 62 از طریق احداث تونل‌های کوهرنگ 1و2 به زاینده‌رود تزریق شده و هم اینک با تصمیم جدید انتقال مجدد به زاینده‌رود و اصفهان با تونل کوهرنگ 3به سرعت رو به فاجعه‌ زیست محیطی پیش می‌رود.

اشرف پور بیرگانی یکی از مالکان بیرگان دراین باره می‌گوید: سد بیرگان تونل های انتقال آب به زاینده رود مطمئنا باعث خواهد شد زمین های کشاورزی بیش از 12دهستان زیر آب رود و با کاهش حجم آب و رودی به کارون که حق طبیعی و ازلی آن است خوزستان در معرض گردوغبار قرار خواهد گرفت و در نهایت با کاهش حاصلخیزی مزارع سیل بیکاران این منطقه به شهرها روانه خواهد شد.

*ریزگردهای خوزستان

سالیان سال زمین های خوزستان و چهارمحال و بختیاری به دلیل وجود سرچشمه رود کارون در کوهرنگ( بیرگان) پیوسته وابسته هم معرفی شده‌اند حال که حق آب کارون را با احداث سد انتقال آب به زاینده‌رود کمتر و کمتر می‌کنند چه بر سر خوزستان و کارون خواهد آمد.

ضیاءالدین شجاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در این خصوص معتقد است: اگر برای زمین های کشاورزی خوزستان آب فراهم نشود، این اراضی به کانون ریز‌گردها و گرد و غبار اضافه خواهد شد.

کرامت حافظی فعال محیط زیست در این باره می‌گوید: امسال طبق آمار ارائه شده بیش از 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان به دلیل نبود آب  استفاده نشده است، وقتی آب فراوان سرچشمه تونل بیرگان که حق طبیعی رود کارون است از آن دریغ شد مطمئنا این وضعیت هم رخ خواهد داد.

قانون هایی که در خواب زمستانی‌اند بر اساس اصل 50قانون اساسی حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی است از این رو فعالیت‌های اقتصادی وضعیتی که با نابودی محیط زیست

همراه هستند ،ممنوع است.

بر اساس اصل 48قانون اساسی در بهره‌برداری استان ها از مانع طبیعی نباید تبعیض وجود داشته باشد و بر اساس اصل 40قانون اساسی هیچ کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را به وسیله ضرر رساندن به غیر و یا تجاوز به حال منافع دیگران اعمال کند.

ولی چرا این قانون ها در خوابند؟ و سازمان آب منطقه‌ای در حال نفع رساندن به خود و اعمال ضرر به کوهرنگ( بیرگان)، چهارمحال و بختیاری، کارون و خوزستان است؟

*مدیریت‌های نادرست در اصفهان

صنایع پر آبی که در اصفهان مستقر شده از لحاظ علمی‌بودنشان در فلات مرکزی کم آب ‌واقعاً سؤال برانگیز است و مطمئنا وجود این ها در کم آبی زاینده‌رود بی‌تاثیر نیست.

کرامت ‌حافظی فعال محیط زیست ‌دراین باره می‌گوید: حق آب زاینده رود و ‌تالاب گاوخونی را صنایع پرآب اصفهان باید بدهند نه نابودی چهارمحال و بختیاری و خوزستان چراکه طبق ماده 156 قانون مدنی ‌هرگاه ‌آب رود یا ‌نهری کافی نباشد حق تقدم با زمین های نزدیک به رود و زمین‌هایی است که بطور ‌خدادادی در مسیر نزدیکی رود هستند  نه اینکه آب را با سد و ‌تونل انتقال و انحراف داده و باعث نابودی سرزمین های وسیع شد.

اشرف ‌پوربیرگانی در این باره معتقد است :هم اینک که آب های کارون در زاینده‌رود جاری است مردم و مسئولان اصفهان باید قدر این آب ها را بدانند و با مخالفت مستمر در خصوص احداث صنایع ضد محیط زیستی اصفهان از نابودی خوزستان و چهارمحال و بختیاری جلوگیری کنند.

*ممانعت از اقدامات ‌مخربان محیط زیست

باید از فعالیت های خاموش و مشکوک سازمان منطقه‌ای آب اصفهان در استان چهارمحال و بختیاری جلوگیری کرد چراکه عدم مقابله با فعالیت های ‌مخربانه این سازمان مطمئنا فاجعه‌ای درآینده به ارمغان خواهد آورد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۴
سلام تشکر.بعد از مدتها به مظلومیت خوزستان و چهارمحال بختیاری .سالهاست آب خوزستان برای صنایع پر آبی که نباید در کویر مرکزی درست میشدند مانند آجرپزی .پتروشیمی و فولاد اصفهان به اصفهان رفته و خوزستان شده منشا بیماری ها تنفسی با نابودی تالاب ها و کم آبی حالا هم با بردن آب بیرگان مثل اینکه میخواهند انسان و حیوان و گیاه خوزستان را فدای صنایع کم بازده اصفهان کنند و آب حق تمدن هزاران ساله حاشیه کارون را از مردم شریف خوزستان که از کشور دفاع کردند بگیرند. در اصفهان حتی با آب کارون برنج هم میکارند....وزیر نیرو و خانم ابتکار میخواهند خوزستان چه شود ؟ تا در طرح ها تجدید نظر کنند.14 هزار بیمار تنفسی بس نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۴
حیف که زاگرس را بیابان کردن تا کویری آباد شود...
افسوس
آخرین اخبار