گزارش یمنی پرس:

طرح جدید آل سعود در مسلط کردن القاعده بر عدن

بنابر گزارش یمنی پرس، پس از آن که عربستان از موفقیت در عدن ناامید شد، تصمیم به مسلط کردن گروه تروریستی القاعده بر این شهر گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «یمنی پرس» در گزارشی نوشت: رژیم آل سعود به سه علت می خواهد شبکه تروریستی القاعده را بر استان عدن در جنوب یمن مسلط کند. بنابر این گزارش، پس از آنکه برای ریاض روشن شد حدود هفت ماه و نیم بمباران یمن، هیچ هدف سیاسی را محقق نکرده و حتی بر خسارات انسانی و اقتصادی عربستان افزوده است، تصمیم گرفت بار دیگر به سوی سیاست «جنگ نیابتی» باز گردد تا از خسارات بکاهد و شاید به پیروزیهایی دست یابد. 

شکی وجود ندارد که هدف اصلی عربستان بازگرداندن صنعا به حیات خلوت ریاض و از بین بردن قدرت جنبش انصار الله و ارتش یمن است. زیرا آنها قوی ترین نیروهای مخالف برنامه های سعودی در یمن محسوب می شوند. به همین سبب، عربستان از هیچ حمله ای به انصار الله و ارتش یمن دریغ نکرده است، ولو آنکه القاعده و حتی گروه تروریستی داعش جایگزین آنها شوند.

عربستان  با سوق دادن تروریست‌ها به سمت عدن نشان داد طرح جدیدی را در پیش گرفته است. طرحی که نه تنها جنبش انصار الله و ارتش یمن، بلکه هم‌پیمانان این کشور را نیز هدف قرار داده است.

آل سعود سیاست زمین سوخته را در یمن در پیش گرفته است و اقدامات محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور، در یک عبارت خلاصه می شود: « یا من یا ویرانگری». به عبارت دیگر، ریاض می خواهد بر شهر عدن تسلط یابد و اگر خودش موفق نشد، القاعده را مسلط کند.

عربستان سه هدف را در اجرای این طرح دنبال می‌کند. نخست آن که ریاض نمی خواهد عدن در دست امارات بماند. به ویژه پس از آن که منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و هم پیمان سعودی، و خالد بحاح، نخست وزیر دولت مستعفی و هم پیمان امارات، با یکدیگر اختلاف پیدا کردند. 

هدف دوم ، ضعیف نگه داشتن یمن با ایجاد چند دستگی های داخلی و  نفوذ گروههای تروریستی است. این مسئله به ریاض امکان می دهد تجاوز را به صورت غیر مستقیم و از طریق دست نشانده ها و بدون هیچ گونه فشار بین المللی کامل کند. 

سوم آن که تدابیر سعودی در راه مسلط کردن القاعده، نشانگر شکست ریاض در تحقق هرگونه پیروزی نظامی از آغاز تجاوز به یمن است. اما تردیدی وجود ندارد، ریاض تلاش می کند کنترلش را بر شهر عدن نشان دهد تا از مذاکرات آینده سازمان ملل متحد برای یافتن راهکار سیاسی در میدانهای نبرد، به ویژه در تعز، بهره برداری کند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار