خروج از وابستگی به نفت، ضرورتی دردناک

یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به منابع تأمین هزینه‌های جاری کشور، خروج از وابستگی به نفت بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: منابع طبیعی تجدیدناپذیر از جمله نفت و گاز جزء ثروت‌های ملی کشور محسوب می‌شود و مدیران با اعمال مدیریت مناسب باید این ثروت را به سرمایه تبدیل کنند.

وی در ادامه با اشاره به توسعه و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی اظهار داشت: درآمد حاصل از نفت را می‌توان در ساخت اسکله، فرودگاه، تولید راه، صنایع سنگین و بهداشت صرف کرد.

این کارشناس اقتصادی وابستگی دولت به بودجه را بالای 80 درصد عنوان کرد و افزود: درآمد حاصل از فروش نفت در طی این سال‌ها به هزینه‌های جاری کشور اختصاص داده شد.

وکیلی برنامه‌ریزی نادرست دولت در تخصیص درآمدهای نفتی را علت کاهش اشتغال دانست و تصریح کرد: مهاجرت منابع انسانی از روستاها و شهرهای کوچک به دلیل نبود کار است و اگر دولت درآمد حاصل از نفت را در شهرهای کوچک روستاها صرف ساخت کارخانه می‌کرد، شاهد مهاجرت نیروی جوان به شهرهای بزرگ نبودیم.

وی وابستگی بودجه به نفت را مختص یک دولت خاص ندانست و گفت: وابستگی بودجه به نفت به قبل از انقلاب بازمی‌گردد و این روند نادرست هنوز ادامه دارد.

این کارشناس اقتصادی کاهش درآمد نفتی را موازی کاهش نقدینگی دانست و اظهار کرد: اگر دولت درآمد حاصل از نفت را به هزینه‌های جاری کشور اختصاص ندهد، قطعا با مشکل نقدینگی مواجه خواهیم شد ضرورت خروج از وابستگی به درآمد نفت بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار