صنعت زنبور داری خواهان استقلال است

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران گفت: مهم ترین چالش صنعت زنبورداری نداشتن ردیف بودجه است و به همین خاطر خواهان استقلال این صتعت هستیم.

عفت رئیسی سرحدی مدیر عامل اتحادیه زنبورداران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص صادرات عسل اظهار داشت: عمده صادرات عسل ایران به کشور های حاشیه خلیج فارس، ترکیه، کردستان عراق و افغانستان است که سالانه هزار الی 1500 تن عسل از طریق بازارهای پیله‌وری به این کشور های صادر می‌شود.

 وی با اشاره به درخواست چین برای صادرات 5 هزار تن عسل گفت: در واقع این میزان عسل برای تحقق درخواست چینی‌های در کشور وجود دارد اما تا کنون به ساز و کارمشترکی برای قیمت محصول نرسیده‌ایم.

 رئیسی درادامه گفت: صنعت زنبور عسل به سبب اینکه زیر بخش دام وطیور است و از طرفی این بخش مشکلات خاص خود را دارد و گفتنی است که   دولت در برنامه چهارم و پنجم توسعه به این این صنعت توجهی نداشته، درحالی که در کشورهای توسعه یافته برای زنبور داران امتیازات ویژه‌ای قائل هستند.

 مدیر عامل اتحایده زنبورداران بیان کرد: مهم‌ترین چالش صنعت عسل نداشتن ردیف بودجه و وجود شبه عسل در بازار به سبب حذف استانداردهای اجباری و تشویقی است وبه همین خاطر خواهان استقلال صنعت زنبور عسل هستیم زیرا تا این امر صورت نگیرد ردیف بودجه نخواهیم داشت.

 وی تصریح کرد: در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته با وجود کاهش هزینه‌های تولید و افزایش برداشت امتیازاتی همچون سوبسید و یارانه برای زنبورداران در نظر می‌گیرند زیرا این صنعت تنها صنعتی است که در حفظ اکوسیستم‌ها ،افزایش بهره وری و از بین رفتن گونه‌های گیاهی تأثیر  دارد.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار