معاون شهردارقم؛

مشکلات مالی پروژ مترو قم روبه بهبودیست/ تسریع در روند اجرایی با تزریق منابع مالی

معاون شهردار گفت: طبق پیش بینی‌ها امیدواریم با فروش اوراق مشارکت و استفاده از فاینانس فازاول قطارشهری استان تا میدان مطهری در آینده‌ای نزدیک راه اندازی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛علیرضا قاری قرآن معاون شهردار با اشاره به وضعیت و پیشرفت پروژه های عمرانی سطح شهر از جمله مترو و منوریل گفت:این پروژه در دو فاز AوB در سال 88کلنگ ان زده شدکه فاز اول به طول 14 ونیم کیلومتر از قلعه کامکارتا جمکران وفاز دوم شمالی ترین نقطه قم را به پردیسان مرتبط می کندو17 کیلومترطول دارد.

وی  با بیان میزان حفاری‌ها عنوان کرد: حدود 5 کیلومتر پیشرفت کار بخش مکانیزه مترو ومونوریل بوده است  که 800 متردرفاز اول ان به شیوه سنتی یا دستی حفاری شده است.

قاری قرآن مشکل مالی را اصلی‌‌ترین موضوع بر سر راه مترو دانست و خاطرنشان کرد: مشکل اجرایی، فنی و مهندسی در این پروژه وجود ندارد و فقط به لحاظ مالی مشکلی بوده که با فروش اوراق مشارکت و استفاده از فاینانس پیش‌بینی می‌شود وضعیت مالی پروژه در سال جاری بهبود یابید.

وی ادامه داد:330 ملیارد تومان با پشتیبانی شهرداری واستانداری از فروش اوراق مشارک به دست امده است که میتوانیم به کمک ان تونل و3 ایستگاه را در فاز اول تکمیل کنیم تا طبق قولی که داده شده فاز اول تا میدان مطهری در اینده ای نزدیک راه اندازی شود.

قاری قران با اشاره به اینکه تا کنون 130 میلیارد برای این پروزه هزینه شده است گفت:هزینه کلی پروژه 2 هزارمیلیارد تومان براورد شده است و تامین اعتبار بالایی را نیاز داردکه با جلساتی که دو هفته یک بار با استانداری وشورای شهر داریم امیدواریم که بتوانیم با کمک گرفتن از منابع دولتی وتجاری کردن برخی از ایستگاه هایی که در اینده راه اندازی میکنیم این مشکل را برطرف کنیم.

عابدینی عضو شورای شهر هم که درباره تاخیر این پروزه گفت:پروژه قطارشهری قم که کلنگ ان در سال 88 به زمین خورده شد  قراربود درطی پنج سال به بهره برداری برسداما به دلیل مشکلات مالی بین کارفرما وپیمانکار روند ان با کندی روبه رو شد به گونه ای که در یک ماهه اخیر تعطیل شد.

وی همچنین در جلسات شورای شهر استان به این موضوع اشاره کرده بود که هر ماهی که این پروژه متوقف شود 20 میلیاردتومان خسارت به استان وارد خواهدکرد.

معاون شهردارقم در ادامه درباره صحبت های عابدینی عضو شورای شهراستان گفت:تعطیلی پروژه به مدت 20 روز در بخش حفاری مکانیزه TBNرخ داد که ان هم به خاطر یک سری مشکلات مالی بود که خوشبختانه حل شد ولی ما تا کنون تعطیلی کلی پروژه را نداشته ایم.

قاری قرآن افزود:مسلما پروژه های شهری چون با مردم درارتباط نزدیک است به علت زمان بر بودن هزینه وخساراتی راهم به شهروندان وارد خواهدکرد.

وی در یک جمع بندی در پایان گفت: طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در صورت تامين اعتبارات ظرف 2 تا 3 سال آينده فاز دوم اين پروژه به پايان مي‌رسد.

انتهای پیام/
برچسب ها: قم ، مشکلات ، مالی ، پروژه ، مترو ، قطارشهری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.