جلیلوند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سیاست باید سایه خود را از سینما بردارد/«چهارشنبه 19 اردیبهشت» صداقت دارد

عقیده من این است که اگر سیاست‌ سایه خود را از روی سینما بردارد فیلم اولی‌ و غیر‌اولی‌ روی پای خود خواهیم ایستاد چون پتانسیل‌های نهفته و بسیار خوبی بین سینماگران ما وجود دارد.

وحید جلیلوند کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص تکراری شدن سوژه‌ها و فیلم‌های تولید شده در سینمای ایران و رفتن به سمت موضوع اجتماعی گفت: من معتقد نیستم که بیشتر فیلم‌های ما موضوعی اجتماعی و سوژه‌ای تکراری دارند چنانچه در سال‌ها و سال گذشته فیلم‌های اجتماعی درخشان و قابل تأمل داشتیم.

وی در خصوص موفقیت فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» نسبت به دیگر فیلم‌ها با موضوعیت اجتماعی بیان کرد: به نظر من دلیل موفقیت «چهارشنبه 19 اردیبهشت» نسبت به دیگر فیلم‌ها و اینکه با استقبال مردم روبرو شد و فیلم را دوست داشتند این بود که در بیان این گونه موضوعات اجتماعی صادق‌تر بود.

این کارگردان درمورد میزان تأثیرش بر بازی بازیگران مطرح فیلم با وجود اینکه اولین اثر بلند سینمایی خود را تجربه می‌کرده اظهار داشت: به طور طبیعی زمانی که یک بازیگر نقشی را قبول کرده و شخصیتی را بازی می‌کند انرژی لازم را با خودش می‌آورد اما از ابتدا قرار همه ما پایبند بودن به فیلمنامه بود یعنی در تمام بخش‌ها واو به واو و عین به عین فیلمنامه پیاده می‌شد اما انرژی، توان، استعداد و فهم بازیگران از نقش می‌توانست آن را باور‌تر کند و این اتفاق افتاد.

جلیلوند در مورد حمایت از فیلم اولی‌ها و اینکه بیشتر در چه بخشی نیاز به یاری دارند عنوان کرد: در حقیقت و عقیده من این است که اگر سیاست سایه خود را از روی سینما بردارد فیلم اولی و غیر فیلم اولی روی پای خود خواهیم ایستاد چون پتانسیل‌های نهفته و بسیار خوبی بین سینماگران ما وجود دارد.

این کارگردان از دل مشغولی‌ها و دغدغه‌ در ساخت «چهارشنبه 19 اردیبهشت» و دلیل نزدیک شدن فیلم به واقعیت این گونه بیان کرد: اینکه چرا به واقعیت نزدیک‌ شده شاید به خاطر این است که شما مؤلفه‌های ساختاری را درست برگزار کردید اما دلیل اینکه چه دغدغه‌ای باعث شد که این فیلم را بسازید یا چه چیزی دیدید و در ناخودآگاه شما وجود داشته این است که طبیعتاً شگل گرفتن اثر هر هنرمندی برگرفته از جامعه و زیر متنی است که در آن زندگی می‌کند و اتفاقی می‌افتد، پس امید و آرزویی که در فیلم وجود دارد افق و فرامتنی است که می‌بینیم و نمی‌توانیم یک هنرمند که سعی به تألیف دارد را از جامعه خودش جدا کنیم و بعد بگوئیم برو، در نتیجه هر آنچه که در این فیلم و هر فیلم اجتماعی دیگری می‌بینیم برگرفته از جامعه و اتفاقات درون آن است.

جلیلوند در خصوص الهام گرفتن از مؤلفه‌های محمد‌حسین لطیفی در کارگردانی خود گفت: لطیفی زمان فیلمبرداری «چهارشنبه 19 اردیبهشت» مشغول فعالیت در جای دیگری بودند اما همیشه لطف و رفاقت لطیفی برای من یک دنیا ارزش دارد، در کل مسئولیت اجرایی صحیح این اثر بر عهده علی جلیلوند بود و نگاه،‌ حمایت و رفاقت لطیفی دوست داشتنی و قابل تقدیر است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار