تبریز؛

هشدار استاد آب و هوا شناسی دانشگاه تبریز نسبت به سوء استفاده غرب از پدیده ال نینو

استاد برجسته آب و هوا شناسی دانشگاه تبریز از احتمال سوء استفاده غرب درنشر خبر وقوع پدیده ال نینو هشدار داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛پروفسور بهروز ساری صراف با اشاره به استناد وزارت نیرو و برخی از رسانه ها که بنابه پیش‌بینی مراکز آمریکایی از جمله سازمان پیش‌بینی و هوا و فضا و اداره ملی اقیانوس‌شناسی آمریکا اعلام کردند که زمستان سختی برای ایران و خاورمیانه متصور است افزود : مد نظر قرار دادن صرف پیش‌بینی سازمان‌های آمریکایی صحیح نیست و نباید پیش بینی سازمان هواشناسی کشور را نادیده گرفت چراکه احتمال دارد پیش‌بینی‌آمریکاییها رنگ و بوی سیاسی داشته تا با جنگ روانی افکار عمومی ملتهای منطقه به ویژه ایران را درگیر ال نینو بکنند و این در حالیست که تحقیقات ما نشان می دهد پدیده ال نینو با این شدتی که غربی ها می گویند روی نخواهد داد.

مدیر گروه آب و هواشناسی دانشگاه تبریز با انتقاد از تخریب و تضعیف سازمان هواشناسی کشور در زمینه پیش‌بینی پدیده‌ها یاد آور شد: سازمان‌های قدرتمندی مانند ناسا که پیشرفته‌ترین ابزار اندازه‌گیری و پیش‌بینی دقیق پدیده‌ها را در اختیار دارد بسیاری از مخاطرات محیطی روی داده را نمی‌توانند به درستی پیش‌بینی کنند و این امر نشات گرفته از ماهیت رخدادهای طبیعی است و اصولا پدیده‌های جغرافیایی را نمی‌توان با قطعیت 100 درصد پیش‌بینی کرد .

دکتر ساری صراف افزود : تحقیقاتی که با همکاری اساتید رشته آب و هواشناسی انجام دادیم نشان داد طی سالهای گذشته ال‌نینوی شدید در سالهای 83-82 با452 میلی متر بارش باران و سالهای 98و 97 با234 میلی‌متر ضعیف تر از میانگین درازمدت گزارش شده اماجالب اینجاست که در ال‌نینوی سال 1963 میلادی نیز که ال‌نینوئی ضعیف و خنثی بوده هیچ انتظار بارشی وجود نداشت بارندگی درآذربایجان‌شرقی 462 میلی‌متر بوده که میزان بارندگی حتی از ال‌نینوی شدید سال 1982 نیز بیشتر بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در رشته آب و هوا شناسی افزود: سازمان هواشناسی کشور بر اساس مدل‌های آماری به صورت مجزا و در مناطق مختلف کشور درباره ال نینو مطالعاتی انجام داده که نشان می‌دهد پدیده ال‌نینو در نیمکره جنوبی کره زمین رخ داده و در مسیر خود در عرض‌های شمالی تضعیف می‌شود و تاثیراتش در جنوب ایران به صورت جزئی قابل مشاهده خواهد بود.

این مدرس دانشگاه درخصوص پیش‌بینی‌های سازمان‌های مختلف تصریح کرد: پیش‌بینی پدیده‌های آب و هوایی امر پیچیده‌ایست و مطمئن ترین مرجع سازمان هواشناسی کشور است.

استاد آب و هوا شناسی دانشگاه در خصوص پیش‌بینی وزارت نیرو در مورد ال نینو گفت :: شاید امسال زمستان سختی داشته باشیم اما این امر مساله‌ای نیست که به همین راحتی بتوان در مورد وقوع آن اظهار نظر کرد. وزارت نیرو در این خصوص مستندات قابل دفاع ارائه نداده البته احساس مسئولیت وزارت نیرو قابل احترام است.

پروفسور ساری صراف با اشاره به فشارهای سازمان‌های مختلف بر دانشگاه که چرا درباره مخاطرات طبیعی تحقیق و پژوهشی صورت نمی گیرد، گفت: تحقیق و مطالعه‌ در ارتباط با پیش‌بینی مخاطرات محیطی، به اعتبارنیاز دارد که در اختیار دانشگاه قرار نمی‌گیرد و در چنین شرایطی نباید از دانشگاهیان انتظار زیادی داشت.

این استاد دانشگاه در رشته آب و هوا شناسی افزود: تصاویر پایشگرهای محیطی نشان می‌دهد وضعیت اقلیمی در سال جاری میلادی با آنچه مابین سال 98-1997میلادی رخ داده مطابقت دارد و مستندات نشان می دهد که در زمستان پیش رو نباید بارش زیادی را انتظار داشت و زمستان پیش رو نیز شرایط آب و هوایی به مانند سال پیش خواهد بود.

وی ریشه بارندگی‌های اخیر ایران را سایر عوامل آب و هوایی برشمرد و افزود :. پدیده ال‌نینو از تجمع آب‌های گرم نیمکره جنوبی نشات می‌گیرد؛ و آب‌های گرم هنوز در نیمکره جنوبی به تراکم گرمای شدید نرسیده است .

پروفسور بهروز ساری صراف پیشنهاد کرد :برای پیش‌بینی و کشف دقیق روابط کلان اقلیم‌ها در اتمسفر مرکزی مرکز پایش و سنجش الگوهای دورپیوندی"مجهز به تاسیسات و تجهیزات پیشرفته با راهنمایی اساتید دانشگاه تاسیس گردد تا پدیده‌های جوی را 24 ساعته رصد کند و موازی کاری بین سازمان‌ها در پیش‌بینی پدیده‌های آب و هوایی موفقیت ها را کمتر می کند.

یکی دیگر از اساتید برجسته آب و هواشناسی دانشگاه تبریز هم  گفت : پدیده ال‌نینو از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان و یک رخداد اقلیمی کلان است که در اثر رها شدن انرژی انباشته در جنوب اقیانوس آرام هر ۲ تا ۷ سال یک‌ بار جریانهایی در آب و هوای سراسر کره زمین ایجاد می کند و نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.

پروفسورعلی‌محمد خورشید دوست اعلام کرد.:علت وقوع رخداد طبیعی ال نینو تغییر جهت بادها وگردش اتمسفری در صفحه‌ای عمود بر استوا و صعود و نزول هوا در غرب و شرق آرام استوایی است و این پدیده نه منطقه‌ای بلکه رخدادی جهانیست.

به اعتقاد این مدرس برجسته آب و هواشناسی دانشگاه تبریز در طول پدیده ال نینو وزش بادها در استوا ازغرب به شرق آب‌های گرم سطح اقیانوس را که در مناطق گرمسیری حرارت دیده‌اند، به سواحل غربی شمال و جنوب قاره آمریکا هدایت می‌کنند و به دنبال آب‌های گرم، در کشورهای پرو، کلمبیا و پاناما موجب بارندگی‌های سیل‌آسا و در اندونزی، مالزی، استرالیا و به‌طورکلی در سواحل غربی اقیانوس آرام خشکسالی رخ می دهد .

دکترخورشیددوست خاطرنشان کرد: نشانه اصلی ال نینو افزایش دمای غیر عادی در امتداد خط استوا در اقیانوس آرام بوده که با گرمایش عظیم و غیر معمول دمای کره زمین همراه می‌شود به‌طوری که با ذوب یخجال‌های قطب شمال و جنوب و بالا آمدن سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها بسیاری از جزایردرکره زمین زیر آب می‌رود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که وقوع پدیده ال‌نینو در دهه‌های مختلف مرگ هزاران انسان‌ها و دیگر موجودات زنده را به دنبال داشته عنوان کرد: این پدیده تهدیدی برای حیات زیستی کره زمین است واز این رو دانشمندان حوزه‌های مختلف درپی یافتن راه‌هایی برای سازگاری بیشتر با آن هستند.

کارشناس سازمان هواشناسی آذربایجان‌شرقی هم گفت: زمستان امسال در ایران نه‌تنها سردتر از سال‌های پیش نخواهد بود بلکه دمای آن به طور میانگین حدود 1 تا 1.5 درجه گرم‌تر از شرایط نرمال خواهد بود.

حسین طهماسبی که در بخشهای خبری سیمای مرکز آذربایجان شرقی به عنوان کارشناس هواشناسی فعال است می گوید : بر اساس مدل‌های اقلیمی و تصاویر سینوپتیک مشاهد می‌شود که پدیده ال‌نینو اتفاق خواهد افتاد ولی نه با شدت زیاد بلکه به صورت خفیف بارندگی‌هایی را در سطح استان شاهد خواهیم بود.

این کارشناس ضمن اشاره به این‌که گرم شدن دمای استان طی روزهای اخیر از نشانه‌های وقوع ال‌نینو است ادامه داد این جبهه هوا گذراست و به صورت ضعیف تاثیرش را در آب و هوای استان نشان خواهد داد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری هماعلام کرد :جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران تشکیل شده و تمهیدات مقابله با فصل سرما اتخاذ می‌شود. ودرصورت وقوع یا عدم وقوع پدیده ال‌نینو سازمان مدیریت بحران خود را برای مقابله با فصول سرد آماده می‌کند.

خلیل ساعی افزود: در ارتباط با پدیده ال‌نینوبا همه دستگاه‌های مکاتبه شده وآن‌ها دارای آمادگی آمادگی دارند در صورت بحران به سرعت وارد عمل شوند.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان مهم‌ترین مشکل کشور در یخبندان به بحران سال 86 اشاره کرد و گفت :قطعی و افت فشار گاز یکی از این موضوعات است و امسال پیش‌بینی می‌شود سوخت جایگزین در اختیار مردم قرار گیرد.

نوری افزود : 24 مورد از مشکلاتی که ممکن است روی دهد،با سازمان مدیریت بحران در میان گذاشته شده و پیش‌بینی و تدابیر لازم اتخاذ شده است.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان نیز از آمادگی کامل این مجموعه درصورت وقوع بارندگی شدید و زمستان سرد خبر داد.

توحیداخلاقی هم گفت: اداره کل راه و شهرسازی با فرض بر اینکه زمستان سردی پیش رو است آماده شده و تاسیسات و تجهیزات لازم درصورت مسدود شدن راه‌ها را فراهم کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با اشاره به خدمات گسترده این دانشگاه گفت: خانه‌های بهداشت استان آگاهی‌های لازم را به مردم داده‌اند. و با توجه به وسعت کاری و شبکه گسترده، یکی از وظایف ما آگاه‌سازی و پیشگیری از عوامل مخاطره‌آمیز می‌باشد.

دکترمحمد حسین صومی با اشاره به تشکیل قرارگاه زیستی در آذربایجان‌شرقی گفت: همه تهدیدکننده‌های سلامت شناسایی و در قالب قرارگاه زیستی و کارگروه‌های سلامت و امنیت غذایی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

دانشمندان می گویند ال نینو کلمه‌ای اسپانیولی و در لغت به معنای پسر کوچک و یا پسر حضرت مسیح(ع) است. و علت نامگذاری آن این است که جریان گرم و ضعیف، هرسال حوالی زمان کریسمس و همزمان با تولد عیسی مسیح روی می‌دهد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
نمیدونم چرا بعضیا تعلقات و وابستگیهای سیاسی خودشونو به یافته های علمی ربط میدن!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۴
خدا رو شکر کمی خیالمون راحت شد.
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۴
با سلام هواشناسی ایران نتونست اون طوفان رو پیش بینی کنه . بعد از هواشناسی غرب ایراد میگیرید چه جالب سه ماهه دیگه هم پیش بینی میکنید