هفته‌ دربی‌های سوپرلیگ بسکتبال

مصاف تیم‌های خوزستانی پتروشیمی بندرامام و پالایش نفت آبادان، همچنین دیدار تیم‌های تهرانی شیمیدر و نیروی زمینی باعث شده هفته چهارم، هفته دربی‌ها لقب بگیرد.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران، رقابت‌های هفته چهارم سوپرلیگ بسکتبال ایران، دوشنبه 18 آبان با برگزاری 5 بازی به پایان می‌رسد. مصاف پتروشیمی بندرامام و پالایش نفت در آبادان، مهم‌ترین بازی این هفته است. دو تیم خوزستانی که تا پایان هفته سوم خود را در قاعده قهرمانی مطرح کرده‌اند. دانشگاه آزاد هم در تبریز دیدار سختی را مقابل شاگردان بهزاد افرادی پیش رو دارد. نگاهی اجمالی به دیدارهای هفته چهارم، وضعیت تیم‌ها را در آستانه رقابت‌های این هفته مشخص می‌کند. 

شهرداری گرگان – شهرداری اراک
دربی شهرداری‌چی‌ها؛ دوئل رایان و کاردوست
شاگردان محمدمهدی ایزدپناه پس از پیروزی با ارزش هفته دوم برابر دانشگاه آزاد در گرگان، پنجشنبه هفته گذشته در ماهشهر مغلوب مهران شاهین‌طبع و شاگردانش در پتروشیمی بندرامام شدند تا تیم پرطرفدار شمالی، به نوسانش در نمودار سوپرلیگ ادامه دهد. گرگانی‌ها پس از سه هفته با یک پیروزی، 2 شکست و 4 امتیاز در رتبه نازل هشتم قرار گرفته‌اند. نتیجه‌ای که مطلوب هواداران پرشور شهرداری گرگان نیست و شاگردان ایزدپناه مقابل هم‌نام اراکی به دومین پیروزی خانگی خود، می‌اندیشند. آن سوی میدان شهرداری اراک هم پس از دو پیروزی برای تیم‌های قعر جدولی آینده‌سازان میهن و نیروی زمینی، هفته گذشته در دام شاگردان حماد سامری افتاد تا نخستین شکست این فصل را در خانه تجربه کند. به این ترتیب شاگردان محمد کسایی‌پور هم برای پیروزی به گرگان می‌روند. بدون شک رویارویی اصغر کاردوست سنتر ملی‌پوش شهرداری اراک و رایان ریچاردز هم پست وی در شهرداری گرگان از دوئل‌های دیدنی این رقابت خواهد بود. 

شیمیدر – نیروی زمینی
دربی تهران؛ یاغی در زمین می‌ماند؟
پس از منتفی شدن حضور درک بائرمن سرمربی تیم ملی بسکتبال در شیمیدر، حالا جواد رحمتی‌پور با خیال آسوده‌تری به کارش در این تیم تهران ادامه می‌دهد. شیمیدری‌ها یکی از 7 تیم 5 امتیازی سوپرلیگ به شمار می‌آیند و پیروزی در دیدار مقابل نیروی زمینی می‌تواند آن‌ها را از رتبه چهارم ارتقاء دهد. حضور بازیکنان مطرحی مانند اوشین ساهاکیان، سجاد مشایخی، فرید اصلانی و محمد یوسف‌وند انتظارات را از این تیم تهرانی بالا برده و شیمیدر هم تا کنون غیر از شکست خانگی برابر پتروشیمی بندرامام نتایج خوبی گرفته است. نیروی زمینی اما با 3 شکست از 3 دیدار، قعرنشین سوپرلیگ است. به نظر می‌رسد شاگردان جوان سعید خانی که دو دیدار گذشته خود را با اختلاف زیادی به شهردار اراک و دانشگاه آزاد واگذار کردند، مشکلات زیادی تا پایان فصل داشته باشند. تحلیل بازیکنان نیروی زمینی در نیمه دوم، نقطه ضعفی است که به خوبی خود را در جریان دیدارهای گذشته این تیم نشان داده است. حسام عبداللهی، کاپیتان نیروی زمینی که در نخستین دیدار تیمش دیسکالیفه شد، با 5 فوله شدن در هفته‌های دوم و سوم، هرگز نتوانسته تا پایان یک بازی، کنار هم‌تیمی‌هایش بماند و باید دید آیا «یاغی» این بار هم 5 فوله می‌شود و میدان ترک می‌کند یا با ترک عادت، سوت پایان بازی را در میدان خواهد شنید.

شهرداری تبریز- دانشگاه آزاد
کنکور سخت «کوچولوی جسور»
دانشگاه آزاد هفته سوم را با برتری قاطع مقابل نیروی زمینی به پایان رساند تا شاگردان مصطفی هاشمی پس از وقفه‌ای چندروزه، صدر جدول سوپرلیگ را از شهرداری اراک پس بگیرند و شکست مقابل شهرداری گرگان را به دست فراموشی بسپارند. البته هاشمی طبق معمول از نمایش شاگردانش رضایت نداشت و معتقد بود آن‌ها باید با اقتدار بیشتری، تیم جوان نیروی زمینی را از پیش رو برمی‌داشتند. او بهتر از هرکسی می‌داند پیروزی در تبریز و حفظ صدر جدول، پیش از دیدار حساس با شیمیدر، چقدر ارزشمند است. حضور تونی ویدن آمریکایی کنار جواد داوری و عماد سلمانی استحکام خاصی به دفاع دانشگاهی‌ها بخشیده و البته حضور این 3 گارد با کیفیت، کنار کاوه نورافزا، کار را برای سیدابوالفضل سیدی، پدیده 17 ساله سوپرلیگ دشوار کرده است. بازیکنی که هر وقت به میدان رفت برای تیمش کارساز بود. حالا «کوچولوی جسور» بسکتبال ایران سعی می‌کند با جدیت بیشتری کارش را دنبال و توجه هاشمی را بیش از گذشته جلب کند. تبریزی‌ها هم تا اینجا عملکرد خوبی داشته‌اند. آنها هم امتیاز با صدرنشین، تنها به دلیل تفاضل گل، پنج پله پایین‌تر از دانشگاه آزاد ایستاده‌اند. هرچند 2 پیروزی این تیم برابر تیم‌های قعرنشین آینده‌سازان میهن و نیروی زمینی رقم خورد اما شاگردان بهزاد افرادی، به خوبی ‌می‌دانند دانشگاه نقاط ضعفی دارد و آن‌ها هم می‌توانند به سان شهرداری گرگان از این نقاط ضعف به خوبی استفاده کنند تا صدرنشین این بار در تبریز زمین‌گیر شود. 

پالایش نفت آبادان – پتروشیمی بندرامام
دربی خوزستان؛ بازی هفته
پالایش نفت پس از غافلگیری هفته نخست در حکیمیه و شکست سنگین از دانشگاه آزاد، 2 پیروزی ارزشمند برابر ثامن مشهد و شهرداری اراک به دست آورد تا نفت هم 7 امتیازی شود و چهره مدعی بگیرد. آرن داودی، مهراد آتشی، محمد حسن‌زاده و محمد جمشیدی بازیکنان صاحب‌نامی‌اند که سامری در هر بازی حساب ویژه‌ای روی آن‌ها باز می‌کند. البته به نظر می‌رسد سیریل آوره، سنتر نیجریه‌ای نفت از آنجا که نتوانست نظر مثبت کادر فنی این تیم را جلب کند، دیگر جایی در آبادان نخواهد داشت و به زودی نفتی‌ها با سنتر خارجی دیگری به توافق می‌رسند. پالایش نفت بارها نشان داده توان شکست هر تیمی را به ویژه در آبادان دارد و این موضوع کار پتروشیمی را در هفته چهارم بسیار سخت می‌کند. مهران شاهین‌طبع و شاگردانش هم تنها برای پیروزی به آبادان می‌روند. آن‌ها هم هفته نخست در خانه مقابل تیم پرانگیزه ثامن مشهد غافلگیر شدند اما در ادامه، شیمیدر و شهرداری گرگان را از پیش رو برداشتند تا خود را به جمع مدعیان اضافه کنند. به نظر می‌رسد، سرمربی و بازیکنان ملی‌پوش پترو هفته به هفته با دیگر هم‌تیمی‌های خود هماهنگی بیشتری پیدا می‌کنند و این موضوع می‌تواند ماهشهری را به مدعی اصلی قهرمانی تبدیل کند. حامد حسین‌زاده، بهنام یخچالی، سعید داورپناه، آرمان زنگنه و میثم میرزایی زمانی که کنار گارد دومنیکنی این تیم، ادگار سوسا قرار می‌گیرند تیمی خطرناک را تشکیل می‌دهند که غلبه بر آن بسیار دشوار است. این دیدار می‌تواند جذاب‌ترین رویارویی هفته پنجم لقب بگیرد. 

ثامن مشهد – آینده‌سازان میهن
وضعیت مبهم اصفهانی‌ها در آینده
شاگردان مهدی صاحبیان با شکست پتروشیمی بندرامام در هفته نخست شگفتی‌ساز شدند اما این روند تداوم نداشت و ثامن چند روز با شکست از پالایش نفت، آبادان را دست خالی ترک کرد تا با شکست شهرداری تبریز، ضمن کسب نخستین پیروزی خانگی به جمع مدعیان بازگشت. ثامن حالا برای دومین دیدار متوالی میزبان است و پیروزی در این دیدار می‌تواند پیش از سفر به اراک و رویارویی با شهرداری، دیگر تیم خوب سوپرلیگ روحیه مشهدی‌ها را بالا ببرد. صاحبیان در این دیدار شاید از مهره‌های اصلی خود کمتر بازی بگیرد و آن‌ها را برای جدال سرنوشت‌ساز هفته آینده آینده حفظ کند. آن سوی میدان امید دادفرنیا، سرمربی آینده‌سازان، تیمی که دقیقه 90 به سوپرلیگ آمد و مجبور شد از بازیکنان جوان و بومی در ترکیب خود استفاده کند تا کنون کارنامه موفقی نداشته است. 3 دیدار و 3 شکست برای اصفهانی‌ها باعث شده این تیم با 3 امتیاز در رده یکی به آخر جدول بایستد و تنها نیروی زمینی را بعد از خود ببیند. هرچند کسی انتظاری از آینده‌سازان ندارد اما این تیم به هرحال میراث‌دار بسکتبال اصفهان است. شهری که زمانی نه چندان دور قطب بسکتبال ایران به شمار می‌آمد و خاطره افتخارآفرینی‌های ذوب‌‌آهن به این زودی‌ها از بسکتبال ایران رخت برنمی‌بندد. آینده‌سازان برای امیدواری به آینده، می‌خواهند از همین هفته استارت بزنند و این بار آن‌ها شگفتی‌ساز سوپرلیگ لقب بگیرند. کاری که دشوار به نظر می‌رسد اما شاگردان جوان دادفرنیا می‌توانند از پس آن برآیند. 

انتهای پیام/ 

برچسب ها: بسکتبال ، سوپرلیگ ، دربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.