آيا ايران از تلگرام درخواست جاسوسي کاربران را کرده است؟

پرسش اساسي اينجاست که چه کسي اين درخواست براي جاسوسي از تلگرام در ايران را به مقامات تلگرام داده است؟ درخواستي که حال مشخص مي شود، به امضاي هيچ مقام ارشدي در ايران نرسيده است.

آيا ايران از تلگرام درخواست جاسوسي کاربران را کرده است؟به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرسش اساسي اينجاست که چه کسي اين درخواست براي جاسوسي از تلگرام در ايران را به مقامات تلگرام داده است؟ درخواستي که حال مشخص مي شود، به امضاي هيچ مقام ارشدي در ايران نرسيده. اين موضوع موردي است که بايد از سوي مسئولان شفاف سازي شود که اگر نامه اي جعلي به دست مقامات تلگرام رسيده است، از سوي چه شخص يا نهادي بوده و اگر يک چنين نامه اي به هيچ وجه در کار نبوده، موضوع درخواستي که به دوروف و مقامات تلگرام رسيده است، دقيقا چه بوده؟آيا ايران از تلگرام درخواست جاسوسي کاربران را کرده است؟ماجراي فيلتر شدن نرم افزار محبوب پيام رسان تلگرام پس از يک کش و قوس چند هفته اي، اکنون چند روزي است که عملا از صدر اخبار رسانه هاي داخلي و خارجي پا را بيرون کشيده است؛ اما همچنان بازتاب حاشيه هاي آن در برخي از رسانه ها خبرساز شده و جالب توجه است. در حالي که گويا فعلا خطر فيلترينگ از بيخ گوش تلگرام گذشته است، برخي مطالبي که اخيرا از سوي بنيانگذار روسي اين نرم افزار منتشر شده است، جاي توجه و تأمل دارد.

پس از آنکه کميته فيلترينگ براي تصميم گيري در مورد ايجاد محدوديت در نرم افزار تلگرام به حد نصاب نرسيد تا تصميم گيري در اين خصوص به گفته مسئولان به زماني ديگر موکول شود، اين سخنان چند روز قبل «پاول دوروف»، مدير عامل و بنيانگذار روسي پيام رسان تلگرام بود که اکنون نقل محافل رسانه اي داخل و خارج شده و مدتي است که حاشيه هاي خاص خود را به دنبال آورده؛ پيامي که دوروف در کانال شخصي خود در تلگرام منتشر کرده و از سوي برخي رسانه هاي داخلي با تيتر عذرخواهي مدير عامل تلگرام از مسئولان ايراني منتشر شده است؛ اما نگاهي دقيق به متن منتشره از سوي دوروف، برخي کژتابي هاي صورت گرفته در اين خصوص را بيان مي کند و نکات جالبي را نيز در بر دارد. در 4 نوامبر (چهارشنبه گذشته) پاول دوروف در کانال شخصي خود اينگونه نوشت:

«چند هفته قبل استفاده از نرم افزار تلگرام در ايران متوقف شد و من تصور کردم که اين نرم افزار در آنجا مسدود شده است. اما بعد از آن خدمات به حالت عادي خود برگشت و وزرات ارتباطات و اطلاعات ايران تشريح کرد که به دنبال مسدود کردن تلگرام نيست. ايشان توضيح دادند که اختلالات به وجود آمده بر سر راه اين سرويس مربوط به مشکلات پيش آمده در کابل هايي است که ايران را به باقي دنيا متصل مي کند (از طريق کانال سوئز، باب المندب و کابل هاي بين ايران و ترکيه) و اين ارتباط ضعيف نه تنها تلگرام بلکه کل خدمات و سرويس هاي غربي را نيز متأثر کرده است.

همچنين دولت (ايران) هرگونه درخواست ابزارهاي جاسوسي از تلگرام را انکار و اذعان کردند، درخواستي که در اين مورد به دست من رسيده، جعلي بوده و به امضاي هيچ مقام مسئول سطح بالا نرسيده است. من دوست دارم که باور کنم اين موضوع صحت دارد – معني آن اين است که ايرانيان همچنان قادر به استفاده از نرم افزاري هستند که به عقيده من، بهترين نرم افزار پيام رسان در بازار است و از آنجايي که مهندسان سيستم ما تأييد کرده اند که گزارش دولت ايران در مورد اختلالات کابل ها محتمل است، ادعاي قبلي من در مورد مسدود شدن تلگرام نادرست ـ يا دست کم بي موقع ـ بوده است.

در اين مورد از همه عذرخواهي بابت هشدار اشتباه عذرخواهي مي کنم. طبعا در بازاري که سابقه سانسور اينترنت در آن وجود دارد، تفسير اشتباه از وضعيت محتمل است – حتما شنيده ايد که چند سالي است که فيس بوک و توييتر در ايران مسدود شده اند. به هر حال همه اينها به اين معنا نيست که تلگرام در آينده در ايران مسدود نشود.

مقامات ايراني تشريح کرده اند که اگر تلگرام حاوي محتوي غير اخلاقي باشد – نظير کانال ها يا ربات هاي غير اخلاقي – اين نرم افزار را مسدود مي کنند. اگر اين تنها مورد براي نگراني باشد، تقريبا هيچ مشکلي وجود ندارد زيرا ما پيش از اين خود در راستاي تطابق با محدوديت هاي App Store اقدام به مسدود کردن کانال ها و ربات هاي غير اخلاقي کرده ايم.

به هر حال حرف آخر اينکه: همه چيز در ايران خوب است. فعلا. و با اميد براي بهترين ها.»

لحني که برعکس بازتاب داده شد

نوشته پاول دوروف در رسانه هاي داخلي به سرعت مورد توجه قرار گرفت و بسياري آن را گونه اي از عذرخواهي رسمي از ايران قلمداد کردند؛ موضوعي که تا حد زيادي صحيح است، ولي لحن پاول دوروف در اين نوشته کاملا بيانگر موضع متفاوتي است.

نکته نخست اين است که فحواي کلي پيام دوروف، بيانگر نوعي از فضاي بدبيني به ايران و مقامات ايراني است. آن گونه که دوروف خود بيان کرده، گويا مقامات تلگرام به هيچ وجه ديد خوبي نسبت به بازار ايران و اقدامات مسئولان ايراني در حوزه اينترنت ندارند و اين موضوع به سابقه کشور در مسدود ساختن برخي خدمات و شبکه هاي اجتماعي بزرگ در ايران طي چند سال گذشته بازمي گردد.اين نکته بسيار مهم و قابل توجهي است؛ نکته اي که بيانگر وجهه کلي ايران در مورد برخورد با اينترنت در فضاي بين المللي حتي در ديد اتباع کشورهايي است که خود دستي در سانسور اينترنت دارند. اکنون گويا ديدگاه بين المللي در مورد وضعيت اينترنت در ايران، کشور ما را اگر نه سياه اما دقيقا خاکستري مي بينند و احتمال هر گونه ايجاد محدوديت در سر راه اينترنت، اولين نکته اي است که در موارد خاص به ذهن ديگران مي رسد. تا جايي که حتي نقايص فني منجر به سوء تعبيرها – به گفته دوروف – در مورد نيت و قصد مقامات ايراني در مورد خدمات و سرويس هاي اينترنتي در ايران مي شود.

نکته دوم در نوشته دوروف حتي از مورد اول نيز جالب توجه تر و مهم تر است. دوروف رسما اعلام نموده، درخواستي براي جاسوسي از نرم افزار تلگرام از سوي ايران دريافت کرده است؛ درخواستي که البته مقامات ايراني آن را انکار و اذعان کرده اند که اين درخواست جعلي بوده و به امضاي مقامات ارشد نرسيده است.

وجود اين درخواست براي جاسوسي از تلگرام از محتواي نوشته دوروف، قطعي است و خود دوروف نيز عنوان کرده است که اين درخواست به دست وي رسيده و اميدوار است، سخنان مقامات ايراني در مورد جعلي بودن آن صحت داشته باشد.

پرسش اساسي اينجاست که چه کسي اين درخواست براي جاسوسي از تلگرام در ايران را به مقامات تلگرام داده است؟ درخواستي که حال مشخص مي شود که به امضاي هيچ مقام ارشدي در ايران نرسيده. اين موضوع موردي است که بايد از سوي مسئولان شفاف سازي شود که اگر نامه اي جعلي به دست مقامات تلگرام رسيده است، از سوي چه شخص يا نهادي بوده و اگر يک چنين نامه اي به هيچ وجه در کار نبوده، موضوع درخواستي که به دوروف و مقامات تلگرام رسيده است، دقيقا چه بوده؟

دوروف اذعان کرده است که هرچند در حال حاضر نرم افزار تلگرام در ايران بدون مشکل در حال فعاليت است، اين به معناي مسدود نشدن تلگرام در ايران در آينده نيست. به گفته وي، «فعلا» همه چيز در ايران خوب است و احتمال مسدود شدن تلگرام در ايران وجود دارد، مگر آنکه واقعا مشکل مقامات ايراني با محتواي غير اخلاقي در تلگرام باشد.

لحن کلي نوشته دوروف، لحني شکايتمندانه از ايران و مقامات ايراني است. بر عکس آنچه بسياري از رسانه هاي داخلي بازتاب داده اند. هرچند دوروف رسما عذر خواهي کرده، اين عذرخواهي در دل خود مسائلي دارد که مسائل ساختاري فضاي نت در ايران بوده و ريشه در نگاه مقامات کشور به بستر وب دارد؛ نگاهي که به نظر زمان تغيير آن فرا رسيده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


منبع: تابناک

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار