مشهد؛

مشهد با ایده آل های کلانشهر مذهبی فاصله زیادی دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: شهر مشهد در حوزه شهرسازی با مختصاتی که باید به عنوان یک اصل قابل قبول از کلان شهر مذهبی کشور ارائه دهد، فاصله زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد مقدوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از حدود یک ماه قبل در گام نخست شفاف سازی و اطلاع رسانی مناسب از سیاست ها و راهبردهای اصلی موضوع شهرسازی در استان را آغاز کرده ایم تا اقدامات لازم در این حوزه به مردم ، فرهیختگان و متخصصان ارائه شود.

وی افزود: بر این مبنا ، کلیه مصوبات کمیسیون ماده پنج، ظرف 24 ساعت پس از جلسات بر روی سایت این کمیسیون انعکاس می یابد و در اختیار همگان قرار می گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر شفاف سازی اطلاعات در همه بخش ها به جز موارد امنیتی و خاص ، شفاف سازی و آگاهی بخشی به مردم در این بخش ها گفت : این امر آثار بسیار مطلوبی در پی دارد که صرف نطر از جلوگیری از تخلفاتی که در انحصار اطلاعات بروز می کند در آگاه سازی جامعه و فرهنگ سازی و رفع عیوب و نواقص ، اصلاح امور و ارتقا آنها نقش موثری در پی دارد.

مقدوری اولویت دیگر استان در حوزه شهرسازی و عمرانی را تصحیح فعالیت ها و رفع اشکالاتی که در برنامه ریزی های شهری در گذشته وجود داشته عنوان کرد و گفت: از جمله آن ها می توان به طرح های جامع در برخی شهرها اشاره کرد که به دلیل سرعت تحولات، کارایی خود را از دست داده و باید اصلاح شود.

وی سیاست مهم دیگر را هماهنگ شدن مدیریت شهری و نزدیک کردن برنامه های مهم مدیریت واحد شهری بیان کرد و افزود : شهرهای ما نیازمند نظم، انضباط و ظاهر زیبا تر برای تامین خدمات مورد نیاز شهروندان است که اولویت اجرایی استان می باشد .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در بحث ورودی های شهر مشهد به عنوان بخشی از مبلمان شهری و ضرورت های شهرسای گفت: وضعیت این ورودی ها در چند سال اخیر به نسبت قبل بهبود یافته اما همچنان در شان و جایگاه مشهد الرضا (ع) نیست.

مقدوری اضافه کرد: در خصوص محور قوچان و تربت حیدریه با اقدامات خوبی که شهرداری آغاز کرده و نیز تکمیل کنارگذر شمالی مشهد و قطار مشهد گلبهار وضعیت به حد خوبی ارتقا می یابد.

وی با اشاره به طرح های مربوط به مشهد 2017به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی استان 3 درصد اعتبارات عمرانی خراسان رضوی به مشهد 2017 تعلق می گیرد که بخشی از آن اجرایی شده و قسمتی دیگر باید از محل ردیف هایی اعتباری آتی در طول سال تامین شود.

مقدوری اظهار کرد : در بخش ملی هم با وجود پیگیری های متعدد و ویژه استاندار و وزیر راه و شهرسازی هنوز اعتبار ویژه ملی به این موضوع اختصاص نیافته است.

وی در ادامه از جمله مباحث مهم مشهد را ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی دانست و گفت: موضوع حاشیه شهر از جمله مباحث مهمی است که جلسات فراوانی در قالب ستاد بازآفرینی و توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی شهر برگزار شده و بسته پیشنهادی استان در این رابطه با رقم اعتباری 21 هزار و 600 میلیارد ریال به دولت ارائه شده که منتظر تصمیمات جدید دولت در این حوزه هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در ادامه این نشست پروژه برقی کردن قطار مشهد – تهران را از جمله پروژه های مهم استان و کشور خواند که طی دو ، سه روز گذشته استاندار در این رابطه جلسه ای با دکتر حسینی رئیس صندوق توسعه ملی کشور در بحث تامین اعتبارات مورد نیاز این پروژه داشته است.

وی اظهار کرد : وعده هایی برای تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه داده شده که در جلسه روز دوشنبه با آخوندی وزیر راه و شهرسازی بررسی خواهد شد و امیدواریم خبرهای خوبی در این رابطه اعلام شود .

مقدوری با بیان اینکه همه اقدامات مربوط به اجرای پروژه برقی کردن قطار مشهد – تهران انجام شده و اسناد مورد نیاز برای برگزاری مناقصه و قرارداد نیز تهیه شده است ، گفت : این پروژه فقط به دلیل مشکل تامین فاینانس بیش از یک سال است که معطل مانده که امید است با پیگیری اخیر وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی از محل صندوق توسعه ملی کشور بعنوان آلترناتیوم و جایگزین دوم اعتبار آن تامین شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد : در مجموع دو میلیارد دلار اعتبار برای برقی کردن این مسیر نیاز است .

وی پروژه مهم دیگر ریلی استان را راه آهن مشهد – گرگان عنوان کرد و گفت : این پروژه هم چون قرار بود از محل فاینانس تامین اعتبار شود ، تا کنون معطل مانده است.

وی با ابراز امیدواری بر حل مشکل با مباحث پسا تحریم عنوان کرد : به دلیل شرایط ویژه این پروژه ، وزارت راه و شهرسازی دو قطعه از از آن را طی دو ماه گذشته به مناقصه گذاشت و پیمانکاران آن نیز انتخاب شده اند اما اعتبارات مورد نیاز هنوز به پیمانکاران ابلاغ نشده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص مسکن مهر هم گفت : از 120 هزار واحد مسکن مهر استان تا کنون 73 هزار واحد به بهره برداری رسیده و بقیه هم تا اوایل سال 96 تکمیل و بهره برداری می شود.

مقدوری در زمینه پروژه کتابخانه مرکزی مشهد هم گفت : این پروژه که چون سایر طرح های عمرانی با محدودیت های اعتباری مواجه بود با تامین 100 میلیارد ریال اعتبار از محل عوارض پرداختی شهرداری مشهد به کتابخانه های عمومی این مشکل تا حدی مر تفع و پروژه در حال اجرا است.

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.