حسن روحانی کلیمی‌ها را امیدوار کرده است

جامعه کلیمیان ایران امیدوارند که به دنبال حصول توافق هسته‌ای به انزوای بین المللی ایران پایان داده شود و بهبود روابط ایران و کشورهای جهان به خصوص غرب آغاز شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وب سایت شبکه ان.بی.سی نیوز در گزارشی با عنوان "جامعه کلیمی در ایران نیز نشانه‌هایی از امید را دیده‌اند" به انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران و امیدواری بیشتر آن‌ها برای کسب مناصب دولتی پرداخت و نوشت: ممکن است ایران را با تظاهرات و شعارهای مرگ بر اسرائیل بشناسید اما باید بدانید که آن کشور خانه بزرگ‌ترین جامعه کلیمیان در خاورمیانه نیز می‌باشد.
 
برای نخستین بار است که در طول سالیان اخیر جامعه کلیمیان ایران به آینده‌ای روشن‌تر بسیار امیدوارند. آنان از حقوق قانونی برخوردارند و یک کرسی شان در مجلس شورای اسلامی تضمین شده است. علیرغم آن که در دوران "احمدی نژاد" اظهارات او درباره نفی هولوکاست جنجال آفرین بود اکنون وضعیت بهبود یافته است. اکنون نشانه‌هایی از تغییر دیده می‌شود.
 
"ان.بی.سی" در ادامه می‌افزاید:"حسن روحانی" رییس جمهوری اصلاح طلب ایران سال نوی کلیمیان یعنی "روش هاشانا" را به آنان تبریک گفته است. جامعه کلیمیان ایران امیدوارند که به دنبال حصول توافق هسته‌ای به انزوای بین المللی ایران پایان داده شود و بهبود روابط ایران و کشورهای جهان به خصوص غرب آغاز شود.
 
این شبکه خبری در ادامه به نقل از "رامین مسجدی" صاحب کسب و کاری کوچک اشاره می‌کند تغییرات سیاسی ماه‌های گذشته در ایران و توافق هسته‌ای امیدواری کلیمیان ایرانی را افزایش داده است. این شهروند 51 ساله در کنیسه‌ای در حومه تهران به خبرنگار "ان.بی.سی" می‌گوید:"ما امیداواریم که روابط ایران و غرب بهبود یابد. در آن صورت می‌توانیم اعضای خانواده‌مان در کشورهای غربی را زودتر ملاقات کنیم و روابط بهتر می‌شوند".
 
خبرنگار "ان.بی.سی" در ادامه اشاره می‌کند که کلیمیان ایران در حین برگزاری مذاکرات هسته‌ای نیز نسبت به نتیجه آن خوش بین بودند. یک تاجر کلیمی که نخواسته نامش فاش شود در این باره می‌گوید: "بهبود روابط ایران با جامعه جهانی به نفع همه در ایران است از جمله به نفع کلیمیان ایران. در آن صورت به تحریم‌های بین المللی پایان داده می‌شود و اقتصادمان احیا خواهد شد".
 
این تاجر کلیمی می‌گوید:"ما ملی‌گرا هستیم و کشورمان را دوست داریم. ما در ایران زندگی می‌کنیم و در رونق و آبادانی آن نقش داشتیم. این تنها مربوط به 30 یا 40 سال گذشته نیست. ما صدها سال است که با همزیستی مسالمت آمیز در کنار سایرین در ایران زندگی می‌کنیم".
 
"همایون سامه یح نجف آبادی" رییس انجمن کلیمیان تهران نیز اشاره می‌کند که همزیستی کلیمیان با دیگر شهروندان ایران ریشه‌های عمیق دارد و در این باره می‌گوید:"ما حتی پیش از ورود اسلام به ایران نیز در این کشور بوده‌ایم. قدمت حضور ما در ایران به 2700 سال پیش باز می‌گردد".
 
او در پایان این گزارش اشاره می‌کند که در طول سه دهه گذشته به تدریج وضعیت برای کلیمیان بهتر شده و می‌افزاید: "همه چیز بهبود یافته است. ما می‌توانیم آزادانه مناسک دینی خود را برگزار کنیم. هیچ کس ما را تحت فشار نمی‌گذارد و هیچ کس ما را تحت نظر ندارد. کسی ما را مجبور به تغییر دین‌مان نکرده است".
 
منبع: جام نیوز
 
انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.