بیمه جایگزین پرداخت خسارت در کشور می‌شود

دبیر شورای راهبردی سومین کنفرانس مدیریت بحران کشور گفت:با ورود اماکن مسکونی، تجاری، کشاورزی و اموال منقول و غیر منقول دولتی به عرصه بیمه پرداخت خسارت در کشور به این بخش خصوصی واگذار می‌شود.

بیمه جایگزین پرداخت خسارت در کشور می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛لطیفی دبیر شورای راهبردی سومین کنفرانس مدیریت بحران کشور در نشست خبری امروز(دوشنبه) در خصوص موضوع کنفرانس امسال که در 24 و 25 آبان ماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: کنفرانس سوم براساس سیاست‌های کلان کشور که به عنوان جایگزین بیمه برای پرداخت خسارت در کشور معرفی شده برگزار می‌شود. 
 
وی ادامه داد: مقاوم‌سازی بیمه‌ها با پرداخت خسارت به اقدامات قبل از بروز حادثه و در حوزه‌ مدیریت ریسک برمی‌گردد، که این دو مورد با کمک به منابع دولت و استفاده از این منابع در مواقع لزوم و ضروری ، مشارکت همه‌جانبه مردم، پویایی صنعت بیمه جهت ارائه خدمات بیشتر به مردم درنظر گرفته شده است. 
 
دبیر شورای راهبردی سومین کنفرانس مدیریت بحران کشور با بیان این‌که اقدام دولت و اجرای اصل 44که ورود بخش خصوصی نامگذاری شده یک اقدام مثبتی تلقی می‌شود، افزود: تجاری‌سازی بیمه کشاورزی، کارهای خوب و چشمگیر انجام شده این حوزه در این کنفرانس رونمایی خواهد شد. 
 
لطیفی با اشاره به سخنرانی جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، وزیر راه، رئیس کمیته امداد خمینی(ره)، رئیس کل بیمه مرکزی در سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران کشور گفت: 30 کارگاه کاربردی را با مشارکت کار گروه 14 گانه که متشکل از اعضای برجسته دانشگاهی، مسئولان ارشد سراسر کشوری و کارشناسان است جهت برپایی، برنامه‌ریزی کرده و حدود هزار و500 مدعو و شرکت کننده را میزبانی می‌کنیم. 
 
وی با بیان این‌که بیمه‌ها در 3 بخش اماکن مسکونی، تجاری، کشاورزی، اموال منقول وغیرمنقول دولتی به کمک دولت می‌آیند، افزود: علی‌رغم وجود قوانین مختلف چون قانون برنامه و مدیریت کشور، احیای بافت فرسوده ؛همچنان تکالیفی بر دوش مدیریت بحران گذاشته شده که منجر به انجام اقداماتی در این حوزه‌ها گشته تا در آینده پرداخت مستقیمی در این حوزه‌ها نداشته باشیم. 
 
دبیر شورای راهبردی سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران کشور تصریح کرد: وقتی منابع دولتی مدیریت شده و به ‌جای استفاده از آن در پرداخت خسارت، در کار پیشگیرانه به کار گرفته شود ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت. 
 
لطیفی ادامه داد: با این کار از طرفی صنعت بیمه پویا تر شده و اشتغال بوجود می‌آید و از طرفی دیگر با مدیریت بهتر منابع مالی سرمایه گذاری به پروژه‌های عمرانی ورود پیدا کرده و مردم سود بیشتری می‌برند. 

وی تصریح کرد: اکنون که برای هر حادثه دیده در روستا 5 میلیون تومان و در شهر 6 میلیون بلاعوض پرداخت می‌کنیم اگر این پرداخت خسارت به بیمه‌ها منتقل شود رقم آن افزایش 2 تا 3 برابری داشته و مطمئنا رضایتمندی بیشتری برای مردم ایجاد خواهد شد. 
 
دبیر شورای راهبردی سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران کشور در خصوص ورود بخش تجاری به حوزه کشاورزی تصریح کرد: دولت با حمایت از بخش کشاورزی می‌تواند باعث ورود علاقه‌مندان بخش تجاری به حوزه کشاورزی شود که مطمئنا رضایتمندی کشاورزان افزایش خواهد یافت. 
 
لطیفی در ادامه با بیان این‌که برای دستگاه‌های اجرایی در خصوص اموال منقول و غیر منقول تکالیفی تعیین شده ،افزود: این اموال به بخش بیمه منتقل شده و حوادث آن را متقبل خواهد شد و دیگر قرار نیست دولت برای پروژه‌های عمرانی چندین بار هزینه کند. 
 
وی با بیان این‌که ورود بیمه تجاری نیاز به ملاحظات و نظر کارشناسانه دارد، تصریح کرد: در این کنفرانس کارگروه‌هایی در اختیار افراد تجاری قرار می‌گیرد تا نقطه نظراتشان به صورت علمی مورد توجه قرار گرفته و نتیجه آن به عنوان یک نقشه راهبردی برای آینده با تکیه بر ظرفیت‌های مدیریت بحران کشور و دبیرخانه دائمی کنفرانس به صورت یک تعهد نهایی در بحث بیمه‌ای با شیوه‌ای مدرن و پیشرفته در سال آینده جهت بهره‌مندی عمومی اقدام رسمی انجام شود. 
 
دبیر شورای راهبردی سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران کشور افزود: مقاوم‌سازی ساختمان‌ها یک نکته اساسی در پیشگیری از خسارات زلزله است که این امر با اولویت قراردادن بافت‌های فرسوده با ابزار تشویقی و سرعت بخشیدن در انجام مقاوم‌سازی آن‌ها مورد تاکید این سازمان قرار گرفته است. 
 
لطیفی با اشاره به این‌که باید سالانه 10 درصد از بافت‌های فرسوده به وسیله‌ی توجه قانون‌گذار و قوه مجریه بازسازی می‌شد، گفت: متاسفانه از ظرفیت‌ها و امکانات به خوبی استفاده نشده و اهداف مورد نظر در این راستا تا کنون محقق نشده است. 
 
وی افزود: سازمان مدیریت بحران کشور با پیشنهاد استفاده از ابزار تشویقی از سوی بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی خواسته تا امر بازسازی بافت‌های فرسوده و نامقاوم با القای این ابزار تشویقی در سطح روستا و شهرها به سرعت اجرایی شود. 
 
دبیر شورای راهبردی کنفرانس ملی مدیریت بحران کشور تصریح کرد: در بحث نظارت ساخت‌وسازهای کشور از ضعف‌های بسیار زیادی برخورداریم که باید برطرف شود و این موضوع از موارد قرارگیری در نقد و بررسی این کنفرانس است. 

*دولت به وعده خود در بازسازی بافت فرسوده عمل نکرده است

وی با اشاره به نو سازی، بازسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده، اظهار کرد: با اینکه دولت مکلف بوده در حوزه شهری سالانه 10 درصد از بافت های فرسوده را مورد بهسازی قرار دهد ولی متأسفانه تا کنون کمتر از 10 درصد این تکلیف اجرایی شده است.

لطیفی در ادامه در خصوص دلیل محقق نشدن بهسازی بافت های فرسوده، تصریح کرد: بحث پرداخت تسهیلات بانکی، قوانین دست و پا گیر اخذ وام، غیر قابل استفاده بودن مبلغ واگذار شده به مردم از دلایل عدم تحقق بازسازی سالانه 10درصد بافت فرسوده اعلام شده است که ما جهت تسریع بخشیدن به این امر پیشنهاد استفاده از ابزارهای تشویقی را داده‌ایم.

دبیر شورای راهبردی سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران کشور، بیان داشت: از 72هزار بافت فرسوده شهری حدود 3میلیون واحد مسکونی شناسایی شده و از این تعداد حدود 500 هزار واحد مسکونی مورد نوسازی و بهسازی قرار گرفته که بسیار ناچیز است.

لطیفی ادامه داد: 650 هزار واحد مسکونی در تهران وجود دارد که در این بین حدود 10 میلیون نفر از مردم در بافت های فرسوده زندگی می‌گذرانند و این آمار در شهر تهران حدود 3 میلیون نفر گزارش شده و نتیجه این آمار نیاز فوری نوسازی بافت فرسوده را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه در شاخص ناپایداری بافت های فرسوده ‌ریزدانگی و نفوذ ناپذیری بسیار مهم است، افزود: این شاخص‌های نا پایداری هر چه سریع تر در واحد های مسکونی باید رفع خطر شوند که این امر با استفاده از مشوق‌های مالی سالانه پرداخت 5میلیون تومان به واحد های مسکونی روستا و 6 میلیون تومان در شهر قبل از بروز حادثه با تصویب و تأمین اعتبارات دولت هر چه زودتر اجرایی شود.

دبیر شورای راهبردی سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران کشور گفت: با توجه به اینکه حادثه هیچ وقت خبر نمی‌کند و ابزارهای تشویقی کنونی فقط در‌تسهیلات بانک مسکن و عدم دریافت هزینه 100متر از بنا در کسب پروانه از سوی شهرداری خلاصه شده، با تصویب دولت در خصوص ابزار‌های تشویقی سرعت را 2 برابر کرده و با کمک مالی و کوتاه کردن زمان می توانیم بافت های فرسوده را قبل از وقوع حادثه و افزایش خسارت بعد از حادثه بازسازی کنیم.

*اختصاص 100میلیارد تومان به صندوق بیمه کشاورزی

حسن نژاد قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در ادامه نشست خبری سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران کشور امروز( دوشنبه) در خصوص ورود بیمه کشاورزی به کنفرانس مدیریت بحران، اظهار کرد: نخستین باری است که بیمه کشاورزی در کنفرانس ملی مدیریت بحران مد نظر قرار گرفته چرا که این بخش اسیب های زیادی را در بلایای طبیعی، حوادث قحطی، آفات و بیماری متحمل می‌شود و ورود بیمه کشاورزی و تلاش برای فرهنگ سازی این بیمه در بین کشاورزان و افزایش بیمه گذاران قطع به یقین برای مدیریت ریسک و مدیریت فنی آن بسیار کمک دهنده خواهد بود.

وی با بیان اینکه 32سال از عمر بیمه کشاورزی می‌گذرد، افزود: در حال حاضر 153 محصول کشاورزی تحت پوشش بیمه بوده و 204خطر را پوشش داده‌ و در زیر بخش‌های آبزیان، طیور، دام و زراعت فعالیت داریم.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی، ادامه داد: هم اکنون 520هکتار باغ، 9میلیون واحد ‌دامی، 980میلیون قطعه طیور تحت پوشش بیمه کشاورزی بوده که با توجه به آسیب‌های موجود حدود 17هزار میلیارد تومان سالانه خسارت گزارش شده که میانگین سالانه 1200میلیارد تومان جهاد کشاورزی جبران خسارت کرده و مابقی را خود کشاورزان متقبل می‌شوند.

 حسن نژاد تصریح کرد: آشنا شدن کشاورز با خطرات بخش خود و مدیریت فنی از اهمیت زیادی برخوردار است ولی وقتی مدیریت فنی نتواند موفق باشد مدیریت مالی وارد شده و با مشارکت کشاورز ضرر و زیان را به حداقل می‌رساند.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی، گفت: هدف از ورود بیمه کشاورزی در این کنفرانس ارتقاء فرهنگ بیمه کشاورزی و کاهش آسیب و خطرات این بخش است و این کنفرانس اهمیت موضوع را از دید صاحب نظران بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه تا کنون تعداد مقالات ارسالی در بخش بیمه کشاورزی حدود 44اثر بوده است، افزود: محوریت مدیریت ریسک،‌ ارتقاء فرهنگ بیمه کشاروزی، نقش بیمه کشاورزی در ارتباط با خسارت فاجعه بار و اثر گزاری این بیمه برای ‌کشاوزان و متولیان در بخش تولید با القاء و ارتقاء امنیت خاطر تولید کننده از اهداف بیمه کشاورزی محسوب می‌شود.

قائم مقام صندوق بیمه کشور در خصوص محور های کنفرانس بیمه کشاورزی، تصریح کرد: مدیریت ریسک، بیمه و نقش آن در طرح های کاهنده ریسک، کاهش خسارت فاجعه بار مثل خشکسالی که هم اکنون گستره زیادی از کشورمان را تحت تأثیر قرار داده و تقسیم خطرات در جمع کشاورزان، ایجاد کارگاه‌های آموزشی زراعت،‌دام و طیور، شرکت در نمایشگاه به جهت نمایش توانمندی و حمایت بیمه از کشاورزان از محور های اجرایی ما در این کنفرانس می‌باشد.

حسن نژاد ادامه داد: پیش بینی شده در این نشست تفاهم نامه هایی امضاء شود که کمک کار بیمه شده تا برآورد خسارت‌ها در بخش کشاورزی و بیمه با کمترین هزینه و بیشترین سرعت به دست آید که در این خصوص با دانشگاه مالک ‌اشتر اقداماتی انجام داده‌ایم و در حاشیه این کنفرانس با سازمان دامپزشکی در خصوص کنترل بیماری ها تفاهم نامه‌هایی انعقاد خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: استفاده از فناوری های نوین در ارزیابی خسارات جهت تسریع در برآورد آن در این کنفرانس ‌رونمایی خواهد شد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/  


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار