گزارش/

ورود بخش خصوصی به پروژه های عمرانی چه بر سر بند"پ"می‌آورد؟

ورود بخش خصوصی به طرح‎های عمرانی علاوه بر کاهش هزینه‎های دولت جلوی سفارش‎های مغرضانه در هدایت پروژه‎ها را نیز می‎گیرد.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ واگذاری طرح‌های عمرانی دولت به بخش خصوصی موضوعی است که بارها از سوی مسئولان دولتی مطرح شده و مورد تاکید قرار گرفته است.

در این خصوص "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهور، چندی پیش در جلسه شورای اداری زنجان، ضمن اشاره به ضرورت حضور بیش از پیش بخش خصوصی برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی، اظهار داشت: دولت تصمیم گرفته است که طرح‌های عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کند و از نظر دولت مدیرانی موفق‌تر هستند که بتوانند این سیاست را به درستی اجرا کنند.

ورود بخش خصوصی به پروژه های عمرانی چه بر سر بند

وی پیش‌ از این نیز در راستای تاکید بر اهمیت تصمیم دولت مبنی بر واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی، شاخص ارزیابی مدیران و استانداران را اهتمام ایشان به واگذار طر‌ح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی عنوان کرده بود.

بنابر اظهارات کارشناسان، بخش خصوصی در ایران بسیار توانمند و از ساختاری مستحکم برخوردار است و از همین روست که در دوران تحریم و رکود اقتصادی، آن هم در شرایطی که مطالبات بخش خصوصی نیز در گرو بخش دولتی بود، در برابر فشارهای اقتصادی ویران کننده کمر خم نکرد.

با در نظر گرفتن ظرفیت بالای بخش خصوصی در ایران علت تاکید مسئولین دولتی به ورود بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی روشن است، با کاهش 7 هزار میلیارد تومانی اعتبارات عمرانی در بودجه عمومی 95، بدیهی است که دولت یا باید به ناچار بخشی از طرح‌های عمرانی را حذف کند و یا به دنبال منبعی دیگر برای تامین هزینه‌های اجرای طرح‌های عمرانی باشد که از این حیث بهترین گزینه‌ای که پیش‌روی دولت قرار دارد، بهره‌گیری از حضور بخش‌های خصوصی است، حضوری که هم مسبب رونق بازار کسب و کار و اشتغال‌زایی است و هم دستی توانمند برای یاری دولتمردان در مدیریت طرح‌های عمرانی کشور خواهد بود.

*بخش خصوصی هزینه‌های اجرایی اضافه را از دوش دولت بر می‌دارد


"سید نصرالدین الیاس‌زاده" معاون دفتر فنی استانداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در تبیین ضرورت واگذاری طرح‌های عمرانی دولت به بخش خصوصی، اظهار داشت: به طور کلی کوچک‌سازی در طرح‌های دولت می‌تواند تاثیر بسزایی بر اجرای هرچه بهتر آن‌ها داشته باشد، چرا که هر قدر برنامه‌های عمرانی دولت گسترده‌تر باشد، تمرکز کمتری را برای هریک از آن‌ها خواهد داشت و در نتیجه موفقیت لازم در انجام این طرح‌ها حاصل نمی‌شود که ناتمام ماندن بسیاری از پروژه‌های کنونی نیز از همین روست.

وی در ادامه بیان داشت: مدیریت واحد این پروژه‌ها که توسط شخص سرمایه‌گذار خواهد بود، از دیگر امتیازات واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی است که منجر به بهره‌برداری مطلوب از پروژه می‌شود.

معاون دفتر فنی استانداری تهران، اشتغال‌زایی را از امتیازات مهم این طرح دانست و گفت: با ورود بخش خصوصی به طرح‌های عمرانی دولت زمینه‌های گسترده‌ای برای ایجاد شغل پدیدار می‌شود که این امری قابل توجه است.

ورود بخش خصوصی به پروژه های عمرانی چه بر سر بند

الیاس‌زاده با بیان اینکه ورود بخش خصوصی به پروژه‌های عمرانی هزینه‌های اجرایی اضافه را از دوش دولت بر می‌دارد، تصریح کرد: نظر به اینکه با اجرای پروژه‌های عمرانی توسط بخش خصوصی، هزینه‌های اجرای پروژه، منابع تامین آن و نیز زمان شروع و پایان پروژه از پیش تعیین می‌شود، در نتیجه آن هزینه اجرای طرح‌ها به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه پروژ‌های دولتی با شرایط پیمان و مناقصه انجام می‌شود، افزود: در چنین شرایطی همواره مسائلی از قبیل تعدیل و نرخ رشد به وجود می‌آید که وقتی مجری پروژه بخش خصوصی باشد، چنین ضرایبی به آن تعلق نمی‌گیرد و این در حالی است که دولت به هنگام اجرای پروژه‌ها ملزم به رعایت تمامی این موارد است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مدیریت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌ها افزون بر افزایش سرعت پیشروی کار، کارایی پروژه را به شکلی محسوس بالا می‌برد.

*ورود بخش خصوصی به پروژه های عمرانی چه بر سر بند"پ"می‌آورد؟


الیاس‌زاده در انتقاد از دخالت‌های مخربی که حین اجرای پروژه‌های عمرانی توسط برخی دستگاه‌های دولتی صورت می‌پذیرد، اظهار داشت: متاسفانه گاهی دیده می‌شود که در اجرای برخی پروژه‌های عمرانی که دستگاه‌های دولتی متولی آن هستند، سفارش‌هایی مبنی بر اینکه چه بخشی اجرای کار را برعهده گیرد یا چه بخشی از عهده‌داری آن حذف شود انجام می‌گیرد که این امری به دور از اخلاق کار است و سبب کاهش بهره‌وری پروژه می‌شود، معضلی که با واگذاری به بخش خصوصی حل می‌شود، زیرا بخش خصوصی صرفا به دنبال اتمام و بهره‌برداری پروژه است.

وی‌ با بیان اینکه بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی امکان برنامه‌ریزی مطلوب‌تری را برای استفاده بهینه از پروژه‌ها دارد، تصریح کرد: بخش خصوصی از نظر تئوری کار و ساختار اجرایی ابزار و امکاناتی را در اختیار دارد که این یکی از برتری‌های آن در اجرای طر‌ح‌های عمرانی است.

الیاس‌زاده در تشریح اقدامات انجام شده از سوی استانداری تهران در مورد واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی اظهار داشت: ما این پروژه‌ها را دسته‌بندی و چگونگی روند پیشرفت آن‌ها را رصد کرده‌ایم، بدین ترتیب که طرح‌ها را به صورت پروژه‌های امنیتی، پروژه‌های حاکمیتی و پروژه‌های قابل واگذاری دسته‌بندی کرده‌ایم تا در برنامه‌ای کوتاه‌مدت آن‌ها را با کسب مصوبات لازم به بخش خصوصی واگذار کنیم.

معاون دفتر فنی استانداری تهران با تاکید بر اینکه پروژه‌ها نباید به طور صددرصد به بخش خصوصی واگذار شوند، بیان داشت: افزایش بهره‌وری پروژه‌های عمرانی در صورت واگذاری صددرصد آن‌ها به بخش خصوصی امری غیرقابل انکار است، اما به دلیل ملاحظاتی سکان هدایت نباید به طور کامل در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و لازم است تا با دخالت هرچند جزئی دولت در هدایت پروژه‌ها نظارت کافی برای قیمت‌گذاری مناسب خدمات و اطمینان از حرکت پروژه‌ها در مسیر درست صورت پذیرد.

امتیازاتی که در نتیجه‌ ورود بخش خصوصی به پروژه‌های عمرانی کشور برشمرده شد و نیز برنامه ریزی‌های صورت گرفته توسط دستگاه‌های اجرایی دولت، نوید شکوفایی چرخ اقتصاد و توسعه کشور در آینده را می‌دهد، اما نباید از این نکته غافل شد که انتخاب سرمایه گذارانی که به این حوزه ورود خواهند کرد، مستلزم معیار‌هایی چون سابقه طولانی و درخشان و نیز قدرت و توان فرجام‌دهی طرح‌هاست و ناظران دولتی باید اهتمامی ویژه را در راستای شناسایی سرمایه گذاران قابل اطمینان به کار گیرند تا از ظرفیت‌های بخش خصوصی به شکلی مطلوب بهره برداری شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۴
باید شرکت های پیمانکاری عمرانی و راهسازی وارد بورس شوند تا سرمایه های خرد وارد بخش عمرانی کشور شود , ایجاد صندوق های پروژه در بورس و جذب سرمایه های مردمی یا ایجاد تعاونی های توسعه و عمران شهرستان ها با مشارکت اعضای سازمان نظام مهندسی انجام شود . تعریف پروژه , برآورد هزینه , مطالعات اولیه , مکان یابی , تملک زمین توسط معاون عمرانی استانداری و معاونت عمرانی وزارت کشور انجام شود . پروژه های قابل سرمایه گذاری , ساخت تراموا اراک شهر جدید مهاجران , ساخت ریل باس اراک شهرجدیدامیرکبیر , ساخت خیابان ۵۵ متری اراک معروف به پروژه خط قرمز شهرداری , ساخت منطقه گردشکری و تفریحی و کوهستانی گردو و مودر اراک با ساخت تله کابین و تله سیژ . متاسفانه برخی مدیران شهری به تراموا و مترو به دیده کالای لوکس می نگرند و رفت و آمد هر روزه مردم در جاده های پرتردد و حادثه خیز با صرف وقت و هزینه زیاد , برایشان مهم نیست , البته مسافت زیاد هم باید در نظر گرفت , که این دو شهر جدید یکی در فاصله ۲۵ کیلومتری و دیگری در فاصله ۳۶ کیلومتری اراک قرار دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۴
دراقتصادمقاومتی سازمان بورس مرکزحضور عامه مردم به عنوان راهگشااست
آخرین اخبار