باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

"هلیکوپتر "میل 8"؛ نماد "رقابت تاکتیکی" آمریکا و روسیه در "قطب شمال" + تصاویر

وزارت دفاع روسیه اخیرا تصمیمی گرفته که به نظر نشان رقابت تاکتیکی روسیه با آمریکا است.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  کشورهای مختلفی که در اطراف قطب شمال قرار دارند، دارای پتانسیل‌های گسترده‌ای برای تعامل یا تقابل با یکدیگر هستند که یکی از این منابع وجود اندوخته‌های انبوه انرژی در این قسمت از کره زمین است.



*** کدام کشورها در حاشیه قطب شمال قرار دارند؟

اگر به نقشه قطب شمال نگاه کنیم، کشورهای فدراسیون روسیه، نروژ، کانادا و ایالات متحده آمریکا و 3 منطقه راهبردی "گرینلند" و "ایسلند بافین" و "آلاسکا" علاوه بر این کشورها حضور دارند. همه کشورهایی که به نحوی در همسایگی با قطب شمال حضور دارند، یک رقابت راهبردی بر سر تصرف منابع انبوه این منطقه با یکدیگر داشته‌اند که مهمترین این رقابت‌ها، تقابل در همسایگی ایالات متحده و فدراسیون روسیه در اطراف قطب شمال است.










رقابت ایالات متحده آمریکا و روسیه تنها به این موضوع ختم نمی‌شود؛ بلکه هردو براساس این منازعه انواع تمهیدات را برای حضور انبوه در قطب شمال در نظر گرفته‌اند که ایجاد پایگاه نظامی و انتقال تجهیزات متنوع زمین، دریا و هواپایه از جمله آن است.


فدراسیون روسیه به دنبال این است که از هلی‌کوپترهای راهبردی برای حضور پررنگ‌تر در قطب شمال استفاده کند که استفاده از بالگردهای کلاس (Mil- Mi 8AMT) از جمله آن است.


اخیرا وزارت دفاع فدراسیون روسیه تصمیم گرفته که اولین هلیکوپتر روسی قطب نورد "می 8 ای. ام. تی. اس. اچ (Mil-Mi 8AMTSH) " برای پرواز در قطب شمال را تحویل نیروهای مسلح روسیه دهد. این تصمیم وزارت دفاع روسیه قطعا در راستای سخنان "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور است که خواستار حضور پررنگ‌تر و قدرتمندتر برای حفاظت از منافع کشورش در  "قطب شمال" شده بود.












*** هلی‌کوپترهای کلاس "میل"  چه ویژگی‌هایی دارند؟

بالگرد کلاس  "میل"  یک هلیکوپتر تهاجمی به حساب می‌آید که در اشکال ترابری و تهاجمی توسط فدراسیون روسیه ساخته شده است. از کلاس‌های مختلف این هلیکوپتر بیش از 17 هزار فروند ساخته شده که محصول کارخانه هلی‌کوپترسازی "میل مسکو (طراحی مجموعه اولان و زاکان)" است.


سایت روسیان هلیکوپتر (Russian Helicopter) درباره این بالگرد نوشت: هلی‌کوپترهای کلاس  "میل" از موفق‌ترین تجربیات ساخت بالگرد در صنعت هلیکوپترسازی فدراسیون روسیه است؛ این بالگرد می‌تواند در شرایط مختلف جوی همچون دماهای بسیار بالا یا دماهای بسیار پایین (رنج دمایی 50 درجه سانتی‌گراد بالای صفر یا 50 درجه سانتی‌گراد زیر صفر) پرواز کند و تا 4 هزار کیلوگرم وزن و 26 مسافر را می‌تواند حمل کند.



این سایت ادامه داد: کلاس‌های مختلف هلی‌کوپتر "میل 8" توسط مجموعه "اولان و کازان" طراحی شده و تاکنون هزاران فروند از این بالگرد در فدراسیون روسیه ساخته شده است.



*** ویژگی‌های هلی‌کوپتر "می 8 ای. ام. تی. اس. اچ (Mil-Mi 8AMTSH) "

سایت میلیتاری تودی  (Military -Today) درباره این بالگرد نوشت: این هلیکوپتر نسخه جدید بالگردهای کلاس  "میل" است. این هلیکوپتر می‌تواند انواع سلاح‌ها و تجهیزات نظامی را در شرایط مختلف حمل کند و همچنین بالگرد کلاس  "می 8 ای. ام. تی. اس. اچ (Mil-Mi 8AMTSH) " می‌تواند قبل از نشستن با دشمن مقابله کند و این بالگرد می‌تواند در مقابل انواع خودروهای خودروهای زرهی و تانک‌های متخاصم از خود دفاع  کند و تا 4000 کیلوگرم بار را انتقال دهد.










این سایت با اشاره به خصوصیات کلاس جدید هلیکوپتر  "میل" عنوان داشت: بالگرد "می 8 ای. ام. تی. اس. اچ (Mil-Mi 8AMTSH) " تا 36 نفر ظرفیت نفراتی دارد. هلیکوپتر مذکور دارای تجهیزات دفاعی برای دفاع از خود از جمله سلاح 7.62 میلی‌متری و موشک‌‌های ضدتانک از جمله "اشتورم -وی (Shturm_v)" و  "آتاکا -وی (Ataka_v)" و موشک هوا به هوای "سام 18 (SA_18)" است.





**موشک ضد تانک "اشتورم -وی" 

موشک ضد تانک " ۹ کا ۱۱۴ " ملقب به  "اشتورم"  توسط کمپانی " کی. بی. ام"   فدراسیون روسیه طراحی شده و این موشک ضد تانک که قابلیت پرتاب از از بالگرد‌ها  و از روی زره‌پوش‌های زمینی را دارد؛  یکی از تجهیزات مدرن بالگردهای کلاس "میل" ارتش فدراسیون روسیه است.






این موشک ضد زره توانایی استفاده از طریق بالگرد را نیز دارد و با برد قریب به 5 هزار متر و قدرت نفوذ تا 75 سانتی متر در لانچرهای دو تا هشت تایی بسته به نوع اپراتور به کار می‌رود.  هدایت موشک اشتروم مجهز به سیستم فروسرخ و دید در شب بوده و از این لحاظ این موشک می‌تواند در هنگام شب نیز به کار رود. موشک مذکور را می توان بر ضد انواع مختلف اهداف همچون نیروهای پیاده، تانک‌ها، توپخانه، سنگرهای سبک و بالگردهای  در حال پرواز با سرعت کم مورد استفاده قرار داد.


**موشک ضد تانک "اتاکا"

"اتاکا" یک موشک ضدتانک ساخت فدراسیون روسیه است که به نام اسپیرال نیز شناخته می‌شود. طراحی و ساخت این موشک از سال 1980 آغاز شده و تاکنون هزاران فروند از موشک "اتاکا" به تولید انبوه رسیده است. این موشک با سیستم پرتابگر خود کاملا سازگار بوده و توانمندی‌های بالفعل بسیاری دارد.


این موشک ضد تانک از سوی هلیکوپترهای کلاس "کاموف"، بالگردهای های کلاس‌های مختلف "میل" و حتی جنگنده‌های کلاس "سوخو" استفاده می‌شوند.  سایت فس (Fas) درباره این موشک ضد تانک نوشت: موشک ضد تانک "اتاکا" علاوه بر کابری بر روی هلیکوپترهای کلاس "میل"
؛  مهمترین سلاح راهبردی جنگنده "سوخو 39" است.









این سایت درباره خصوصیات موشک "اتاکا" نوشت: این موشک با سرعت 800 کیلومتر بر ساعت، برد تا 10 کیلومتر، خطای نهایت 5 درصد، قدرت نفوذ پذیری تا 750 میلی متر توانمندی‌های بسیاری در رزم زمینی و هوایی دارد.


** موشک "سام 18"

" ایگلا "  یا "سام 18"  یک سامانه موشکی دوش پرتاب و کوتاه‌برد ساخت فدراسیون  روسیه است که از سامانه هدایت پیشرفته حرارتی بهره می‌برد. موشک دوش پرتاب  "ایگلا"  مدل ارتقایافته‌ خانواده موشک‌های دفاع هوایی دوش‌پرتاب روسی "سام 7" و  "سام 14"  بوده و دارای یک کلاهک انفجاری با قدرت بالاست. موشک سام بردی بیش از 5 هزار متر و ارتفاعی تا 4 کیلومتر را پوشش می‌دهد.









 فدراسیون روسیه با تحویل این هلی‌کوپترها در نوامبر سال جاری به دنبال افزایش رقابت راهبردی با ایالات متحده آمریکا در منطقه قطب شمال بوده که از جمله دستورات پوتین در سه سال اخیر است.


گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۴
نکنه دارن اونجا پایگاه موشکی چیزی بر علیه ما میسازن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۴
سلام خییلی عا لی
آخرین اخبار