امیرعبداللهیان: رکن آبادی هنوز زنده است / ظريف در نشست وين درباره سوريه شرکت نخواهد کرد

معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد رکن‌آبادی هنوز زنده است و از عربستان خواست وی را بازگرداند.

امیرعبداللهیان: رکن آبادی هنوز زنده است / ظريف درنشست وين درباره سوريه شرکت نخواهد کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری، گزارش داد: «حسین امیرعبداللهیان،» معاون وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه با این شبکه گفت: اطلاعات ما نشان می دهد «غضنفر رکن آبادی،» سفیر سابق ایران در لبنان، هنوز زنده است و ما از عربستان سعودی می خواهیم تا او را زنده بازگرداند.

امیرعبداللهیان همچنین اعلام کرد «محمد جواد ظریف،» وزیر امور خارجه ایران، به طور قطع در نشست آینده وین در مورد سوریه شرکت نخواهد کرد. وی اظهار داشت: اگر ایران در نشست وین شرکت کند، با حضور ظریف نخواهد بود، زیرا وی «حسن روحانی،» رئیس‌جمهور ایران، را در سفر اروپایی همراهی خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین خاطر نشان کرد: مشارکت ایران در نشست وین به پاسخ واشینگتن درباره علت رفتارهای یکجانبه‌اش بدون مشورت با دیگر طرف‌های شرکت‌کننده بستگی دارد.

معاون امور عربی-آفریقایی وزارت امور خارجه ایران گفت: چنانچه آمریکایی‌ها بخواهند از نشست وین به سود خود سوء استفاده کنند ، ایران در این نشست شرکت نخواهد کرد. وی افزود آمریکا تلاش می کند نشست ژنو دو را به شکست بکشاند.

امیرعبداللهیان همچنین تصریح کرد: «ما با برگزاری هرگونه نشستی که در آن با همه طرف‌ها هماهنگی صورت نگیرد، موافقت نخواهیم کرد. اطلاعاتی در اختیار داریم که نشان می دهد آمریکایی ها با هماهنگی برخی کشورها تلاش می کنند بدون آنکه موافقت همه کشورهای ذی‌ربط را کسب کنند، ترتیباتی ارائه کنند.»

معاون وزیر خارجه ایران  در ادامه تأکید کرد تهران و مسکو دیدگاه‌های مشترکی درخصوص مسأله سوریه دارند.

حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا این مطلب درست است یکی از وزرای خارجه شرکت کننده در نشست وین یک خشمگینانه گفته بود  "ما در این نشست هر آنچه را ظریف می خواسته محقق ساختیم” یا اینکه گفته بود " ما به اینجا آمده ایم تا پاسخ مثبتی به خواسته های ظریف بدهیم” گفت: بله یکی از وزرای خارجه شرکت کننده در نشست وین پس از آنکه نظرات منطقی ایران در بیانیه پایانی نشست وین گنجانده و به دیدگاه ایران در این بیانیه توجه شد، از آنجا که دیدگاه های ایران مورد قبول آن وزیر خارجه نبود این سخنان را بیان کرد.

محمد جواد ظریف در نشست وین یک به صورت منطقی مواضع صریح و روشنی را بیان کردند و در مقابل زیاده خواهی های برخی از کشورهای شرکت کننده در نشست وین ایستادند. در عین حال به رفتارها و درخواست های غیرمنطقی و خارج از چارچوب حقوق بین الملل برخی وزرای خارجه، پاسخ های منطقی دادند. خط قرمز محمد جواد ظریف این است که هرگونه تصمیمی که در نشست وین گرفته می شود باید به تامین امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم کمک کند و تقویت سیاسی در سوریه را تقویت کند و دیدگاه های ملت سوریه را مورد توجه قرار دهد. 

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که سرنوشت حجاج مفقود شده ایران و بویژه غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان به کجا کشید، گفت: اولاً ما بار دیگر بر مسئولیت عربستان در قبال این حادثه و فاجعه تلخ تاکید می کنیم. 
ما در دیدارهایی که با مسئولان غربی طی هفته های گذشته داشته ایم وقتی به آن ها می گفتیم که بیش از هشت هزار حاجی ایرانی و غیر ایرانی در فاجعه منا جان باخته اند تعجب می کردند. چرا که عربستان سعودی راجع به آمار کشته شدگان منا راحت دروغ گفت و واقعیت را در اختیار افکار عمومی قرار نداد. عربستان در مورد برخورد با این حادثه کوتاهی کرد و نسبت به پیگیری این حادثه هم وظایف قانونی خود را به خوبی انجام نداد. ما همچنان بیست و پنج مفقود از این فاجعه داریم. سرکنسول ایران در جده دو روز پیش گفتگوهایی با مقامات ارشد وزارت بهداشت و حج عربستان سعودی انجام داده است. ما منتظر نتیجه تست «دی ان ای» هستیم. اما عربستان سعودی بسیار کند و غیرمسئولانه عمل می کند.

غضنفر رکن آبادی به استناد اظهارات یکایک شهود به صورت زنده به آمبولانس عربستان منتقل شده و زمانی که وارد آمبولانس شده زنده بوده است. ما ایشان را زنده از مقامات عربستان سعودی می خواهیم. با توجه به جایگاهی که ایشان داشته و سفیر سابق ما در بیروت و از مدیران ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بوده اند، سرنوشت ایشان برای تهران حائز اهمیت است. در عین حال وضع یکایک مفقودان این حادثه را تا آخرین لحظه و تا تعیین وضعیت شان به دقت دنبال می کنیم.

هیچ یک از خانواده های مفقودان حاضر نیستند نسبت به سرنوشت پاره های تن شان کوتاهی صورت گیرد. اگر این افراد جان باخته اند خانواده های آن ها نمی خواهند که آن ها در عربستان دفن باشند و امیدوارم با وعده هایی که عربستان سعودی داده است هرچه سریع تر وضع مفقودان را روشن کنیم. اما سعودی ها هم با اصل فاجعه سهل انگارانه برخورد کردند و هم در پیگیری این فاجعه سرعت لازم را ندارند. تصور می کنند به مرور زمان نیازی به ارائه گزارش به جهان اسلام ندارند. عربستان سعودی باید به صراحت گزارش واقعی از این حادثه منتشر بکند. باید همه مسئولان سعودی که در این قضیه مقصر بوده اند تحت پیگرد قرار بگیرند. 

عربستان باید مسئولیت خود را در قبال این حادثه تلخ، این حادثه عظیم و سوء مدیریت کارگزاران عربستانی در حج بپذیرد. آن ها باید با شفافیت با موضوع برخورد کنند تا تضمینی باشد برای امنیت حجاجی که به سرزمین وحی سفر می کنند.



انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
اگر زنده هستند خواهشا برای بازپسگیری ایشون تلاش کنید.انقدر حق رو ایشون و خانوادشون به گردن نظام دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
آقای رکن آبادی باید هرچه سریعتر و زنده پیدا(تحول داده)شود.
آخرین اخبار