برای درمان عفونت‌های ویروسی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست

در شرايط خاص، براي بيمارانی كه دفاع طبيعی بدن آنها پائين است، ممكن است از آنتی بيوتيك ها برای پيشگيری از عفونت های ثانويه ناشی از باكتری‌ها استفاده شود.

دكتر سيد مهدي سجادي، دبير انجمن داروسازان ايران درگفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه آنتي بيوتيك ها دسته ای از داروها هستند كه معمولا از ميكرو ارگانيسم هاي زنده به دست مي آيند تا ما را از گزند عوامل بيماري زاي عفوني محفوظ نگه دارند. اظهار داشت : مصرف نابجاي اين داروها هم مثل ساير داروها، عواقبي را براي مصرف كنندگان به بار مي آورد كه البته اين مشكلات در مورد آنتي بيوتيك ها از جهاتي با اهميت است.

وی با بیان اینکه  برخلاف ساير داروها، ميكروب ها با تغييراتي خودشان را در مقابل آنتي بيوتيك ها مقاوم مي كنند،افزود : اين مقاومت نسل به نسل به ميكروب هاي بعدي منتقل مي شود و تدريجا با ميكروب هايي مواجه مي شويم كه هيچ دارويي روي آنها موثر نيست ؛ در نتيجه آنتي بيوتيك هايي كه سال ها براي درمان يك نوع عفونت خاص مورد استفاده قرار مي گرفتند، كارايي خودشان را از دست مي دهند.

وی ادامه داد : در اين صورت سال ها زمان نياز است تا دانشمندان داروسازي يك آنتي بيوتيك جديد را كشف و به بازار ارائه كنند و در اين مدت بيماران زيادي جان خود را از دست خواهند داد.

وی با اشاره به عدم كارايي آنتی بیوتیک ها براي درمان عفونت هاي ويروسي نظير سرماخوردگي و آنفولانزا تصریح کرد :هر چند كه در شرايط خاص، براي بيماراني كه دفاع طبيعي بدن آنها پائين است، ممكن است از آنتي بيوتيك ها براي پيشگيري از عفونت هاي ثانويه  ناشي از باكتري ها (متعاقب سرماخوردگي) هم استفاده شود، اما در افراد طبيعي نيازي به تجويز و مصرف آنتي بيوتيك براي درمان عفونت هاي ويروسي نظير سرماخوردگي و آنفولانزا نيست.

وی اضافه کرد : معمولا اين بيماران بعد از يك تا دوهفته استراحت و تقويت سيستم ايمني بدن، بدون نياز به دارو بهبودي مي يابند و تنها داروهاي مسكن، ضد التهاب و تب بر براي آنها كافي است.

 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار