گزارش/

وقتی دولت برای رونق دست به دامن مردم می شود

این روزها با کلید خوردن اجرای بسته خروج از رونق اقتصادی دولت با اعطای وام خرید کالا دست به دامن مردم برای خروج از رکود شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،بالاخره در نیمه آبان ماه اجرای بسته تسریع در رونق اقتصادی دولت رسما کلید خورد و وزارت صنعت و بانک مرکزی در اطلاعیه مشترکی از شرایط اعطای تسهیلات در راستای تحقق اهداف دولت تدبیر و امید، برای ایجاد تحرک در اقتصاد، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آنها در فروش محصولات داخلی، اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی و خودرو‌سازان و سازندگان ماشین‌آلات کشاورزی رونمایی کرد.

در این اطلاعیه شرایط اعطای تسهیلات در چند بند اعلام شده که از جمله آن می توان به اجازه خرید اسناد تجاری ارایه شده توسط شرکت خودرو ساز ناشی از فروش مدت دار خودروی تولید داخل و ماشین آلات کشاورزی ،اعطای تسهیلات به بنگاه های تولیدی از طریق تسهیلات خرید دین،اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت خرید کالای ایرانی نام برد.

در بند اول این طرح به ارائه وام 25 میلیونی برای خرید خودرو داخلی اشاره شده که خریدار می تواند با دریافت این وام با بهره 16 درصد و بازپرداخت هفت ساله می تواند به نمایندگی های مجاز خودروسازی مراجعه کرده و خودروی مورد نظر خود را تهیه کند، طرحی که به نظر می رسید با اجرای آن خودرو های در انبار مانده به فروش برود و رکود را سرنگون کند.

همچنین در بخش دیگر این طرح برای رونق بازار، طرح کارت خرید کالای ایرانی در نظر گرفته شده که این کارت یک ابزار اعتباری است که توسط بانک های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند صادر شده و دارنده آن می تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهیانه و حداکثر یک میلیون ریال ،کالاهایی را که فهرست آنها توسط وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین شده خریداری کند.

این گزارش می افزاید در لیست کالاهای اعلام شده از طرف وزارت صنعت کالاهایی مانند چرخ خیاطی،یخچال فریزر،اجاق گاز،کولر آبی،بخاری گازی،آبگرمکن،هود،فربرقی و گازی،ظرفشویی آشپزخانه،تلویزیون،لباسشویی،مایکروفر،جاروبرقی وسرویس چینی،فرش و موکت به چشم می خورد.

همچنین وزارت صنعت آدرس فروشگاه هایی را که مجوز فروش را در این طرح را دارند در شهرهای مختلف در فهرستی جداگانه اعلام کرده است.

البته در فاز اول اجرای این طرح محدودیتی نیز در نظر گرفته شده به این صورت که در ابتدای امر، حسب تقاضای امور اداری دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از بانک های عامل پرداخت حقوق کارکنان، فرم‌هایی در اختیار آنان قرار می گیرد که به کارکنان و مستمری بگیرانی که مایل به دریافت کارت خرید کالای ایرانی هستند، ارائه شود.

پس از تکمیل و ارسال فرم‌های درخواست متقاضیان توسط دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌های عامل کارت‌ها را صادر کرده و از طریق دستگاه‌های مربوطه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. کارت‌ها از زمان تحویل به متقاضیان، قابلیت خرید در مراکز فروش حضوری و اینترنتی مشخص شده را خواهد داشت.

برای دارندگان کارت در هر ماه شمسی و متناسب با زمان صدور کارت، صورتحسابی از طریق پیامک ارسال می‌شود که شامل ریز اقلام خرید در هر دوره به علاوه مجموع تسهیلات اعطایی قبلی است. مشتریان می‌توانند با اطلاعات پیامک فوق، نسبت به بازپرداخت اقساط تسهیلات خود همانند سایر قبوض خدماتی اقدام کنند.

اگر چه این طرح در راستای حمایت از تولید ملی در نظر گرفته شده است اما نکته قابل توجه این است که در بین کالاهایی که در نظر گرفته شده جای فرش دستباف خالی است و تنها تسهیلات به فرش ماشینی و موکت و گلیم ماشینی اختصاص داده شده است.

*** وقتی خبری از قیمت کالا در طرح وزارت صنعت نیست

همچنین محمد طحانپور رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه اعطای وام خرید کالای ایرانی تنها بر روی کاغذ است و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است،به باشگاه خبرنگاران گفت:تا زمانی که این طرح اجرا نشود و میزان استقبال مردم مشخص نشود نمی توان در مورد آن اظهار نظرکرد.

وی افزود:متاسفانه در تهیه لیست لوازم خانگی و فروشگاه ها برای اجرای این طرح با اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی که مسئول توزیع هستند هیچ مشورتی نشده است.

طحان پور از عدم درج قیمت کالا در سایت وزارت صنعت انتقاد کرد و گفت:وقتی آدرس نمایندگی های فروش و انواع کالا درج شده جای تعجب است که چرا قیمت کالا در سایت وجود ندارد.

***استقبال چشمگیر از خرید خودرو صفر

این طور که به نظر می رسد بیش از خرید کالای ایرانی، خرید خودرو با استقبال مواجه شده است به طوریکه با اجرای رسمی طرح تحریک تقاضا در دو روز ابتدایی بیش از 40 هزار خودرو ثبت نام شده است که از این تعداد در گروه صنعتی ایران خودرو بیش از 20 هزار خودرو ثبت نام شده است که 40 در صد آن پژو 405، نزدیک به 30 درصد سمند و بقیه پژو پارس، ال 90 و پژو206 و دنا بوده است.

همچنین در گروه خودروسازی سایپا نیز بیش از 19 هزار خودرو ثبت نام شده که 70 درصد آن متعلق به پراید و تیبا و بقیه خودرهای ال90 و وانت زامیاد برلیان بوده است.

***بدقولی مسئولان در اجرای طرح

ارائه این آمار از جانب وزارت صنعت در حالی است که مردم در مراجعه جهت خرید خودرو با بدقولی هایی مواجه شدند از جمله این که بانک ها علی رقم اعلام وزارت صنعت و بانک مرکزی از دریافت سفته خودداری کرده وتنها به دریافت چک اکتفا کردند در کنار این موضوع در حالی که اعلام شده بود باز پرداخت وام هفت ساله است این موضوع نیز نادیده گرفته شده و این زمان به چهار سال کاهش یافت.

همچنین در حالی که اعلام شده بود بهره این وام ها 16 درصد است مسئولان در روز نخست اجرای این طرح اعلام کردند که بهره 16 درصدی تنها به وام هایی تعلق می گیرد که متقاضیان آنها به صورت ماهیانه به تسویه اقساط بپردازند .

این بار اولی نیست که مردم در دریافت وام از بانک ها با سردرگمی مواجه می شوند اما با توجه به استقبال مردم از خرید خودرو داخلی با توجه به اینکه بخش عمده هزینه آن توسط وام تامین میشود ،بهتر بود حرف و عمل مسئولان یکی باشد تا هر روز شاهد تغییرات در نحوه اعطای تسهیلات برای حمایت از کالای داخلی نباشیم.

این طور که به نظر میرسد فروش خودرو برای دولت و جلوگیری از ضرر و زیا خودروسازان در اولویت قرار گرفته که ابتدا این بخش از طرح را به مرحله اجرا رسانده است اما نکته قابل توجه این است که این طور که به نظر میرسد در طرح خرید کالای ایرانی نیز مردم با بدقولی هایی مواجه شوند امری که بهتر است مسئولان پیش از اجرای رسمی آن ایرادات آن را رفع کنند تا باز شاهد سردرگمی مردم نباشیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: دولت ، وام ، تولید ، بانک ، خودرو ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار